Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp vad ska jag göra  (läst 2899 gånger)

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
Hjälp vad ska jag göra
« skrivet: 02 mar-12 kl 19:44 »
Hej. vi har 3 afrikanska dvärggetter, flickor som har gått lösa här på gården sedan dom var små, dom är nu 3 år. Vi har även 2 hundar, en cairnterrier,9 år och en labrador som är 2,5 år. Dom har alltid varit lösa ute med getterna tillsammans och det har aldrig varit problem. Nu har en av getdamerna blivit helt fixerad vid labben, går efter, kollar verkligen vad han gör och går till attack så fort hon får tillfälle, han springer undan men till slut känner han sej trängd och svarar emot vilket jag förstår för han får verkligen aldrig vara ifred. Hon förstår ju inte när han på hundspråk säjer ifrån, men jag är rädd att det går över styr. Törs inte ha hundarna ute samtidigt som getterna tack vare det här, kan någon ge mej hjälp på vad vi kan göra för att det ska bli harmoni igen. ???
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Hjälp vad ska jag göra
« Svar #1 skrivet: 03 mar-12 kl 10:16 »
Hallå, ingen som har något förslag ??? Kan vi få geten att förstå att hon ska ge attan i hunden och sluta? Har fostrat flera hundar men vet inte hur vi ska få geten till att fatta.
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-12 kl 10:24 »
Nä, det 'är nog svårare att fostra en get än en hund..men generellt brukar jag tycka att man ska låta djur sköta det där själva.. Du kommer ju ändå inte att kunna passa dom dygnet runt i framtiden.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 03 mar-12 kl 15:31 »
Det är inte så att hon är brunstig? Och i brist på bock försöker impa på din hund?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 mar-12 kl 21:33 »
Ja, det föresvävade mig också.  Hur länge har det pågått?

Det finns getter som AVSKYR hundar.  Men det har oftast sin upprinnelse i att hunden försökt leka med hennes killingar.  Och så var det ju inte i det här fallet, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 09:16 »
Nej inga killingar inblandade. Dom har ju vuxit upp tillsammans, legat ute på gräsmattan o sovit sida vid sida. Jag tycker väl att det här beteendet har eskalerat, att hon håller sån koll på honom och följer efter och att hon rent går till attack och stångar och vi ser att han känner sej väldigt trängd och försöker att säja ifrån, men hon förstår ju inte. Funderade på om det skulle funka med en vatten fylld diskmedelsflaska och spruta på hon när hon är för närgången, för att bryta?
Vera-57

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 04 mar-12 kl 14:49 »
Ja, det skulle ju kunna vara så att hon helt enkelt tycker att det är roligt att rå på någon som går undan och ger efter.  Lite avkylning brukar ha effekt, behövs mer ju längre det har pågått.  Se bara upp så hon inte blir så blöt så hon far illa.  Med en välfungerande blomspruta brukar man få hygglig träffsäkerhet.  Bara vatten, inget diskmedel, men det verkar Du har förstått.

Veronica_57

• Ångermanland
    • lomviken.se
« Svar #7 skrivet: 04 mar-12 kl 17:35 »
Självklart vill jag ingen av dom något ont, men hon kanske behöver lite obehag för att sluta, (hon kanske tycker att han är så djä... snygg så hon kanske vill han mer i brist på en bock( ja vafn gör man o m man är sugen ha ha ) vi får se hur det går
Vera-57

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 04 mar-12 kl 18:27 »
Självklart vill jag ingen av dom något ont
Nej självfallet inte.  Och i ett sådant fall är smärta helt klart kontraproduktivt.  Sådan bara ökar den eventuella aggressionen/stridslusten.  Man får hitta på olika sätt att förklara vad man menar, och vått äckligt läskigt otäckt vatten är ett sätt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 04 mar-12 kl 18:57 »
Nej självfallet inte.  Och i ett sådant fall är smärta helt klart kontraproduktivt.  Sådan bara ökar den eventuella aggressionen/stridslusten.  Man får hitta på olika sätt att förklara vad man menar, och vått äckligt läskigt otäckt vatten är ett sätt.

Vill nog till en vattenslang snarare än en fjuttig blomspruta. Tyvärr är det lite fel årstid för vattenlekar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 05 mar-12 kl 06:34 »
Vill nog till en vattenslang snarare än en fjuttig blomspruta.
???  Det är en get vi pratar om!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser