Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mörda Asp...  (läst 22136 gånger)

pyromanen

• Gäst
SV: mörda Asp...
« Svar #20 skrivet: 17 mar-12 kl 18:36 »
Man köper en lite Yxa å en smörjkanna i smörjkannan häller man konc Round upp , ta yxa hugg ett jack i trädet pumpa i lite roundupp ,Giftigt men Effektivt
Funkar bra från fingertjocka träd till metertjocka,
Det var väl inte särskild alternativt  :'(

Jerker

• Lappland
« Svar #21 skrivet: 26 aug-12 kl 09:00 »
Enligt företaget som tillverkar roundup påverkar det inte omgivningen alls, men du kan ju söka på forumet efter "monsanto" och se vad det företaget håller på med

Monsanto, tillverkare av Roundup, har (väl) inget rykte alls. Så dåligt är det.
Se t.ex.: http://www.barometern.se/ledare/monsanto-har-ett-morkt-forflutet-och-skapar-en-dyster-framtidsbild%28882350%29.gm

TW

• Finland
« Svar #22 skrivet: 26 aug-12 kl 11:26 »
Förresten är asp ett väldigt användbart träslag tvärt emot all propaganda som skogsindustrin sprider. Väldigt bra som bastupanel och bastulavar och som brädfodring på hus och till takpärtor och lär även gå att timra mindre hus av. Förr innan det fanns tryckimpregnerat gjorde man brolock och yttertrappor av asp. Räfsskaft kan göras av asp eller gran. Till ved är asp också bra.

Det där med att lämna 1,5 meter stubbe låter ju som en bra metod att få ihjäl en asp men ta vara på det fina virket som ju förstörs då man ringbarkar. Skulle vara intressant att prova den metoden för jag har hört att den lär fungera bra. Att fälla träd med hög stubbe är inte så svårt. Det brukar gå bra då jag har huggit granar till båtvirke så nog måste det ju gå med aspar också.

Jag skulle undvika Roundup för det finns vissa nya och något osäkra forskningsresultat som indikerar att det är ett betydligt farligare gift än vi tror........fast det där är bara min åsikt......

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Cirian

• Västerbotten
« Svar #23 skrivet: 26 aug-12 kl 11:37 »
Har av en äldre man fått lära mig att aspen skall fällas minst 1,2 meter över marken på tidig vårvinter. När sedan våren kommer så savar aspen ihjäl sig eftersom roten försöker starta försörjning till grenar och blad. Här hos oss har det fungerat utmärkt.

Kopparspik är väldigt effektivt på barrträd men jag vet inte hur bra det fungerar på asp. Jag vet en som inte gillade att grannens stora gran skuggade och barrade deras tomt. En gång när grannen var borta så slog han in kopparspik i stammen, och två år senare så var den döende.  Men spikarna skall slås in från sidan genom barken och det tar några år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Numera, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser