Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   REGNBÅGAR !!!  (läst 12260 gånger)

Pozzo

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #20 skrivet: 28 feb-12 kl 18:04 »
Ett litet inlägg. Är det nödvändigt att plantera in fisk som får svårigheter att klara sig/innebär mycket arbete för att hålla vid liv?

Ofta är detta fallet när man ser på hur vi har skött det mesta av våra naturresurser under det industrialiserade 1900-talet. Istället för att jobba med naturen och de förutsättningar vi har för handen har vi jobbat ihjäl oss alternativt använt billig olja i olika former för att omforma naturen som vi vill ha den.

Karpen är som redan sagts en tuff krabat. Enligt uppgift har den spritts av munkar och har överlevt vandringar inlindade paket av näver och blöt mossa. Den kan mer eller mindre gå i dvala i bottensediment om det blir för svåra omständigheter och vaknar till liv när och om det blir bättre.

Det är klart att du kan förbättra villkoren för fisken i dammen på olika sätt vilket gynnar vilken fisksort du än bestämmer dig för. Men tänk efter så att du inte arbetar emot krafter som du har svårt att göra något åt. Dessa kommer att förändra kvalitén i dammen så fort du slutar med dina insatser.

"If you can't fight them. Join them"
"E fango e il mondo" - Och dy är världen,
Giacomo Leopardi - Ur "Canti" 1831

Malines här igen

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #21 skrivet: 20 mar-12 kl 15:32 »
Är det gott med Karp?

Huggorm

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #22 skrivet: 20 mar-12 kl 20:09 »
Är det gott med Karp?
De odlas ju som matfisk i dammar överallt mellan östeuropa och japan, så de kan inte vara alldeles äckliga. Risken är väll att de smakar dy, men det beror förmodligen på kost och hur vattnet är

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #23 skrivet: 20 mar-12 kl 20:34 »
Jag hade en dåligt kund en gång som hade för vana att betala i regnbåge. Han hade en damm med tidvis bara lite genomflöde. Det blev slut med de affärerna för fisken var oätlig. Finns ingen gammelgädda från en jöl som kan smaka dy som den där regnbågen.  :P
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #24 skrivet: 21 mar-12 kl 04:39 »
då ska man sätta upp en ''plasthäger'' för då kommer inte hägern i den dammen i allafall ;)
/Oscar


Men då måste man kanske meddela det till hägern på något sätt också?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62382&s=22916f08b5701f6ae69297e90a9e3e67
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=56720

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #25 skrivet: 21 mar-12 kl 05:07 »
Du kan ju kolla här, dom borde ju veta.

http://www.spangabackens.se/

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #26 skrivet: 21 mar-12 kl 07:55 »
Jag hade en dåligt kund en gång som hade för vana att betala i regnbåge. Han hade en damm med tidvis bara lite genomflöde. Det blev slut med de affärerna för fisken var oätlig. Finns ingen gammelgädda från en jöl som kan smaka dy som den där regnbågen.  :P

Om jag förstått rätt så får regnbågen en fadd smak (dysmak) när vattnet blir varmt, detta kan man få bort genom att grava fisken alt lägga den i ättika en stund innan tilllagning...

regnpipan

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #27 skrivet: 21 mar-12 kl 08:04 »
Är det gott med Karp?

Det finns ett roligt river cottage-avsnitt från någon av de första säsongerna där Hugh lagar karp. Men först efter att ha "avdyat" den ordentligt genom att låta den leva i rinnande vatten ett par dygn....

Skogsluffare

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #28 skrivet: 21 mar-12 kl 09:13 »
Jag hade en dåligt kund en gång som hade för vana att betala i regnbåge. Han hade en damm med tidvis bara lite genomflöde. Det blev slut med de affärerna för fisken var oätlig. Finns ingen gammelgädda från en jöl som kan smaka dy som den där regnbågen.  :P

blörk! Trist att det var så eftersom regnbåge är en jättegod fisk annars.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #29 skrivet: 21 mar-12 kl 12:02 »
blörk! Trist att det var så eftersom regnbåge är en jättegod fisk annars.

Ptjaaa, fast jag aldrig varit speciellt imponerad av lax o. liknande. Inte bättre än vilken salt- eller söt-vattenfisk som helst.

Persilja och citron tar ju annars bort all dysmak men på dessa regnbågar bet det inte.  :P UÄKKKKKK! 
Kom just på att jag har en fådd gädda kvar i frysen! jihAAAAAAAAAAAAAAAA!  :D
« Senast ändrad: 21 mar-12 kl 12:05 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #30 skrivet: 30 mar-12 kl 14:19 »
ph runt 5 är lite för lite. I den miljön har du mindre bestånd av vatteninsekter som bågaran lever av. Kalka och var beredd att utfodra dem med pellets.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Huggorm

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #31 skrivet: 30 mar-12 kl 14:53 »
ph runt 5 är lite för lite. I den miljön har du mindre bestånd av vatteninsekter som bågaran lever av. Kalka och var beredd att utfodra dem med pellets.
Regnbågar uppfödda på pellets är kul, då kan man knyta en fluga som ser ut som en pellet och garanterat få napp  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #32 skrivet: 30 mar-12 kl 15:40 »
63 visningar  i svar  :'(
/ Oscar
Ja, vi är flera som vill lära oss !  ;)

en av dammarna finns det karp i  ::)
Så gott!  Njut, vettja!  Om Du bodde närmare mig, skulle jag vilja köpa!  :P

Är det gott med Karp?
Tycker i alla fall jag!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #33 skrivet: 30 mar-12 kl 15:43 »
Ptjaaa, fast jag aldrig varit speciellt imponerad av lax o. liknande. Inte bättre än vilken salt- eller söt-vattenfisk som helst.
Jag håller med där, laxfiskar har fått ett lite obefogat gott rykte, som om de skulle vara bättre än andra fiskar. Samma med makrillen, den högaktas här på västkusten men jag tycker inte de är så fantastiskt. Antar att det sitter kvar sedan fattigare tider att tycka om fet fisk.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #34 skrivet: 30 mar-12 kl 15:46 »
Jag tycker mycket om fet fisk.  Men Du kanske får Dina va-de-nu-heter omega - 3 - fettsyror (?) från någon annan källa?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Huggorm

  • Gäst
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #35 skrivet: 30 mar-12 kl 15:52 »
Jag tycker mycket om fet fisk.  Men Du kanske får Dina va-de-nu-heter omega - 3 - fettsyror (?) från någon annan källa?
Jag får alla mina vitaminer och mineraler från Coca Cola.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: REGNBÅGAR !!!
« Svar #36 skrivet: 30 mar-12 kl 19:05 »
Regnbågar uppfödda på pellets är kul, då kan man knyta en fluga som ser ut som en pellet och garanterat få napp  ;D

AscHHHHHHHHH!! Då får du regnbåge som smakar pellets.  :P UÄKKK! Då föredrar jag makrill och annan fet fisk. :D Mums Mums fillebabba!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 3 användare (2 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser