Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extra kalk?  (läst 5262 gånger)

voortrekker

• Västergötland
Extra kalk?
« skrivet: 22 feb-12 kl 14:53 »
Vid förra lammningen hade jag en tacka som vid högdräktighet fick kalk och magnesiumbrist. Hon fick kramper och ryckningar men dessa gick tillbaka efter att jag givit henne kalk/magnesiumpulver oralt. Hon födde fina lamm och mår sedan dess toppen. Frågan är om jag nu när hon går in i högdräktighet kan ge henne kalk/magnesium i förebyggande syfte? Kan man överdosera? Selen ger jag i förebygande syfte och tänkte att man kanske kunde göra sammas sak med kalk till hela gänget. Det uppstår ju inte sällan brister?
Någon som vet?

Luppa

• Norrbotten
SV: Extra kalk?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 16:09 »
Det finns kalkpasta för kor som man kan ge.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 16:53 »
Det finns kalkpasta för kor som man kan ge.

Den ger man 1/3 tub så nära lamning som möjligt (2-6 tim före) 1/3 tub 6-12 tim efter lamning.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 19:32 »
Det finns mineralfoder med extra magnesium i. Det har jag blivit rekommendeard att använda som förebyggande av kalkbrist, av en van fårägare. Använde det förra året och inga tackor hade kalkbrist. Men å andra sidan brukar jag inte drabbas varje år, så jag får nog vänta några år innan jag uttalar mig ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 08:08 »
Tack för svar.
Då hon drabbades av brist två veckor innan lammning var jag mer ute efter något förebyggande. Kan du ge mineralfodret i kombination med fullfoder utan att riskera överdosering av något? Jag ger i år fullfoder (pellets i stället för att blanda själv) för att ytterligare minska risk för brister.
Avhjälpte kalkbristen med hederligt Dlomitepulver förra gången och funderade helt enkelt på att ge henne och kanske även övriga lite extra av detta. Men det kanske är "overkill".

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Mg
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 10:28 »
Det är inte kalk du ska ge, utan ett mineralfoder med magnesium om du vill förebygga kalkbrist, +tackor i normalhull m.m Man ska alltså inte ge kalk! (Annat än som nämts tidigare här, precis före lammming).
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 10:31 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 10:01 »
Nu börjar jag planera inför betäckningar o då kommer ju tankar om nästa års lammningar  :D. Jag hade en tacka som fick sprutas med kalk av veterinären o nu tänker jag ju försöka ge tillskott så det inte blir lika nästa lammning. Vilket mineralfoder innehåller extra kalcium?
Skulle vilja veta namnet så man kan börja ge det efter betet redan.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 10:47 »
Men har du inte läst inlägget ovanför ditt!!
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 15:43 »
Jag har alltid gett mina tackor Lantmännens mineralfoder, som innehåller magnesium. De ska ju ändå ha mineralfoder så då tycker jag det är smart att ge sådant som innehåller magnesium. Ingen av dem har någonsin haft kalkbrist. De flesta får ska ha MED koppar, det är väl bara mjölkfår och någon köttras (texel?) som inte ska ha koppar.
Åsenfår, hundar och katter

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 26 jul-12 kl 19:28 »
Jo Rosa, jag har läst. Men jag tänkte om det fanns något specifikt mineralfoder med extra kalcium o vill ha namnet på det isåfall.
Jag ger nu lantmännens får med koppar, lös mineral. Det har dom fri tillgång till. Men om det finns något annat tänkte jag köpa det.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 12:55 »
Vi har haft får i 15 år. I början dog tyvärr några tackor av att de kalkade ur. Vi tog jordprov som visade att vi har kalkfattig jord. Därefter ger vi tackorna överskott av krossad foderkalk året runt. När de diar äter de mer, resten av året mindre. Fungerar bra för oss.
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 31 aug-12 kl 08:48 »
Det är inte kalcium som ska finnas i mineralfodret utan magnesium, som ombildas till kalk. Lantmännens mineralfoder innehåller magnesium, jag har alltid gett det till mina får året om och ingen har någonsin haft kalkbrist.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser