Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garderob eller köksskåp som bur?  (läst 3198 gånger)

Bäckåbölja

Garderob eller köksskåp som bur?
« skrivet: 22 feb-12 kl 13:13 »
Jag planerar att skaffa några japanska vaktlar, de verkar vara trevliga djur och lite ägg är inte fel  :P Sommartid skulle de få gå ute i en flyttbar bur av kaninburstyp med några små skydd/krypin och vintertid kunde de bo i garaget eftersom vi ändå aldrig ställer bilen där. Jag är inte världens händigaste så jag funderar på om det kan gå att ta ett gammalt köksskåp eller en garderob, såga ut en rejäl öppning i dörren och näta den? Garderoben skulle förstås ligga ner i så fall så buren blir lång men inte så hög. Vilket är bäst, nätdörren i taket eller på framsidan eller är det att föredra med något sådant här med ett fast nät i taket och nätade dörrar?? Tar träet eller snarare den fanerade spånskivan i bottnen skada? FAKTUM-skåpet ovan är 60x80 i botten, hur många vaktlar kunde man ha däri? Och har jag rätt i att de tål kyla, garaget är inte uppvärmt men jag skulle ha en värmeplatta under vattenskålen.
Och uteburen, jag har läst något om att marklevande fåglar inte får ha galler i botten på buren men gäller det även galler som ligger an direkt mot marken främst som skydd? Är det att föredra med en täckt utebur eller är nättak bättre? Räcker det med låd-krypin och växter eller måste de ha ett mer ordentligt hus? Det finns färdiga kaninburar i två våningar där undervåningen är en beteshage och övervåningen ett hus, är det någon idé eller skulle de bara hålla till på marken ändå? Många och förmodligen rätt korkade frågor, tacksam för svar  :-[

Bulan

• Västergötland
SV: Garderob eller köksskåp som bur?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-12 kl 13:47 »
Jag har inga svar på dina frågor men väntar med spänning på att svar kommer då även jag har tänkt skaffa vaktlar i vår! Som nybörjare är man ju full av frågor och funderingar!  :D
Bulan

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 22 feb-12 kl 13:55 »
Inget nät i taket, öppningen på sidan. Vaktlar som blir rädda flyger rakt upp.

Alla dina frågor är redan besvarade här på vakteltavlan, det är bara att läsa runt lite. Har du fortfarande frågor efter det, så är det bara att fråga på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bäckåbölja

« Svar #3 skrivet: 22 feb-12 kl 15:31 »
Nu har jag läst, om inte alla så åtminstone en väldigt stor del av trådarna här. Frågorna jag inte hittade svar på är:

*tål faneret att användas som botten i en vaktelbur?
*galler på bottnen i uteburen, ok eller ej?
*Är det bäst med nättak eller heltäckande på utebur?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 22 feb-12 kl 15:41 »
Nu har jag läst, om inte alla så åtminstone en väldigt stor del av trådarna här. Frågorna jag inte hittade svar på är:

*tål faneret att användas som botten i en vaktelbur? Kanske inte i 100 år men om man sköter städningen (som man bör) kommer buren att hålla i flera år. Vill man fölänga livslängden kan man ev limma en stuv an en plastmatta i botten.
*galler på bottnen i uteburen, ok eller ej? Jag tycker att galler är OK i botten på uteburar om man bedömmer att man behöver det av säkerhetsskäl. Man bör dock inte flytta burar med djuren i då dom kan fastna och skada ben och tår.
*Är det bäst med nättak eller heltäckande på utebur? Det är nog en fråga om personlig smak. Vaktlar tål regn men måste naturligtvis ha någon stans att skyla för regnet också  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 15:42 »
Om faneret tål det beror på kvaliteten på faneret och hur ofta du städar. Vaktelbajs är trots allt ganska torrt, så städar man bara ofta så ska det nog gå.

Galler i botten på uteburen är ok, annars finns det ju ingen poäng med en utebur. De hittar saker i marken, äter lite gräs, fångar myggor och flugor osv.

Det är lätt att de skadar sig på ett nättak, de är rätt korkade och flyger rätt upp i taket. Därav att man ska ha antingen lågt i tak eller jättehögt i tak till dem. Antingen mindre än 60 cm, gärna under 50 cm, eller typ 2 m. Jag har haft helt tak till dem ute. De är också lite korkade, och tål inte att bli för blöta, då blir de lätt kalla och sjuka. Det är inte alltid de söker skydd från regn.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bäckåbölja

« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 18:16 »
Galler i botten på uteburen är ok, annars finns det ju ingen poäng med en utebur. De hittar saker i marken, äter lite gräs, fångar myggor och flugor osv.
Ja, men det kan de ju även utan galler i botten  ;) Min undran var om det är ok med galler i botten istället för att de går direkt mot marken. Men det kanske är lättare utan galler så det blir flyttbart, gäller bara att den står på absolut plan mark då så det inte uppstår öppningar där de kan komma ut.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 18:40 »
Ja, men det kan de ju även utan galler i botten  ;) Min undran var om det är ok med galler i botten istället för att de går direkt mot marken. Men det kanske är lättare utan galler så det blir flyttbart, gäller bara att den står på absolut plan mark då så det inte uppstår öppningar där de kan komma ut.
Det är ju flyttbart med galler också. Mycket mer rovdjurssäkert. Man får flytta ofta, så att det är rent där buren står, men det gärller ju både med och utan nätbotten.

Tänk på att vaktlar är väldigt rymningsbenägna, och de blir förvildade på nolltid, tar typ 10 sek innan instinkterna sätter in, och då är de nästan omöjliga att fånga. Jag har en bur i två våningar, med nät mot bottnen. Då går den att flytta med djuren i, man schasar bara upp dem på övervåningen. Utan nät i bottnen så kan man inte flytta den med fåglar i, de kommer att rymma snabbt som blixten.

Bäckåbölja

« Svar #8 skrivet: 22 feb-12 kl 18:45 »
Det är ju flyttbart med galler också. Mycket mer rovdjurssäkert. Man får flytta ofta, så att det är rent där buren står, men det gärller ju både med och utan nätbotten.

Tänk på att vaktlar är väldigt rymningsbenägna, och de blir förvildade på nolltid, tar typ 10 sek innan instinkterna sätter in, och då är de nästan omöjliga att fånga. Jag har en bur i två våningar, med nät mot bottnen. Då går den att flytta med djuren i, man schasar bara upp dem på övervåningen. Utan nät i bottnen så kan man inte flytta den med fåglar i, de kommer att rymma snabbt som blixten.
Det funkar alltså med tvåvåningsburar? Är det en sådan som jag nämnde i mitt första inlägg med husdel överst och "beteshage" under? På en del inlägg eller om jag hittat det under mina googlingar verkar det som om de inte gärna går upp utan bara håller till på marknivå  ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 22 feb-12 kl 18:48 »
Det funkar alltså med tvåvåningsburar? Är det en sådan som jag nämnde i mitt första inlägg med husdel överst och "beteshage" under? På en del inlägg eller om jag hittat det under mina googlingar verkar det som om de inte gärna går upp utan bara håller till på marknivå  ???
Ja, min bur har betesdel under och bodel över. Mina gick upp ibland, särskilt om man schasade dem. Vissa individer gick upp och ner för spången ofta. Jag gav mat och vatten på båda våningarna.

Bäckåbölja

« Svar #10 skrivet: 23 feb-12 kl 11:11 »
Hur är det  med mat, jag har läst vad de ska ha för köpemat men äter de rester från vårt kök också? 

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 15:40 »
Jag hade en plåt med kanter på golvet, och strö en 5 cm, som byttes vid behov. Då kunde de sprätta runt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
Mirja Wahlberg, Mas69, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser