Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man mjölka?  (läst 2392 gånger)

susanne78

  • Inlägg: 68
  • Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
När kan man mjölka?
« skrivet: 20 feb-12 kl 20:57 »
Jag har EN get med killing. Killingen är ca en vecka. Och jag är SÅÅÅ sugen att prova på att göra mig en egen ost =)
Kan jag ta mjölk från killingens mamma? Blir inte killingen utan då?
Berätta vad ni vet och kan!!!! Jag vill så gärna prova på. Hur mycket mjölk tror ni jag behöver? Och hur länge klarar den sig i kylen medan jag samlar några liter?
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

ninna b

  • Gäst
SV: När kan man mjölka?
« Svar #1 skrivet: 20 feb-12 kl 21:27 »
Klart att du kan mjölka geten.... du kan prova att hålla undan killingen för natten och mjölka geten på morgonen och sen låta dom gå samman under dan. Glöm inte att ge mamma get lite extra mat
Du kan spara mjölken 3 dagar men somliga fryser in mjölken. 10 liter brukar det gå åt till 1 kg ost.

susanne78

  • Inlägg: 68
  • Det finns en anledning till allt!!
    • Medelpad
    • carolinehulinder.blogg.se
SV: När kan man mjölka?
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 20:55 »
Klart att du kan mjölka geten.... du kan prova att hålla undan killingen för natten och mjölka geten på morgonen och sen låta dom gå samman under dan. Glöm inte att ge mamma get lite extra mat
Du kan spara mjölken 3 dagar men somliga fryser in mjölken. 10 liter brukar det gå åt till 1 kg ost.

Ok!! Tack för det svaret =)
Jag var bara rädd att killingen skulle svälta =)
Men då ska jag prova i morgon natt att skilja dom åt =) Kanske den andra geten vill ta hand om killingen bara över natten... =)
Jag bor 20 m från älven Ljungan. Tillsammans med min man och våra 3 underbara döttrar.
Vi delar alla ett starkt djurintresse! På gården finns hästar, hundar, katter, kaniner och höns! :) Butikschef (På butiken Zizzi) som älskar jakt, fiske och naturen i sin storhet!!

hondälilla

  • Inlägg: 7
    • Finland
SV: När kan man mjölka?
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 21:29 »
Börja med att kolla http://www.sverigesgardsmejerister.se/ostfolder.pdf. Kerstin är en mycket bra person som kan svara på alla dina frågor. Tror att hon har flyttat från Knätte, men det kan inte vara så svårt att få tag på henne.

Sussilo

  • Gäst
SV: När kan man mjölka?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-12 kl 21:39 »
Gör i så fall en avbalkning till killingen av spjälor eller likn. bredvid mamman så de kan se, höra och lukta på varandra. Litet hö, kraftfoder att prova på och en låg balja med vatten skulle jag ge den. Tycker det är i tidigaste laget att skilja killingen vid 1 veckas ålder från mamman, även om det bara gäller nätterna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
Högnemobon, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser