Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45374 gånger)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #160 skrivet: 01 mar-12 kl 18:46 »
krävs det inte en veterinär också för att man ska få sälja vitt

Det krävs om du ska exportera eller slakta mer än 10000 kaniner per år. Då ska djuren besiktas före och efter slakt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #161 skrivet: 01 mar-12 kl 18:52 »
Varför i hela friden sluta jobbet? Man måste inte satsa på heltidskanineri, utan kan hålla på i mindre skala. Många småslakterier kan fylla behovet nästan bättre än ett stort.

Det krävs om du ska exportera eller slakta mer än 10000 kaniner per år. Då ska djuren besiktas före och efter slakt.

Om jag ska bygga ett slakteri och driva det (100 kaniner/dag) så kommer jag inte kunna ha kvar mitt jobb, det kommer inte tiden räcka till, får jag verkligen sälja köttet om jag hemslaktar utan utbildning? Jag hoppas hur som på ett slakteri nära Göteborg.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gösta

« Svar #162 skrivet: 01 mar-12 kl 20:22 »
Jag kanske var lite otydlig. När du slaktar bör du ha plats för 100 kaniner under en dag. tanken är inte att slakta 100 st 5 dagar i veckan!
Jag jobbade i 10 år heltid. Åkte kl. 05.45 och kom hem 18.15 måndag till fredag. hade två kaninstall med totalt ca 150 avelsdjur + ungdjur att sköta. Därutöver hade jag slakteriet. Vi slaktade lördag och packade på Söndag. Städningen delade jag upp på veckans övriga dagar. Visst, jobbigt men det fungerade. I dag är jag pensionär och har slutat med produktion. Har endast slakt och utbildning samt föreläsningar på chemat. Allt handlar om prejoritering av sin tid och sitt intresse.
Gösta

Gille

• -
« Svar #163 skrivet: 02 mar-12 kl 07:34 »
Tycker mig se ett mönster i tråden förutom resonemang om möjligheter att ersätta nöt och gris, nämligen bristen på slaktmöjligheter. Förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att starta ett slakteri för kaniner. Om det känslomässigt sätter hinder i vägen kan jag förstå men det verkar det ju inte vara i de flesta fall.
Att bygga ett slakteri för kanin är relativt enkelt och billigt i jämförelse med andra djurslag. Däremot varnar jag för att göra det för enkelt eftersom det då dels begränsar kapaciteten, dels kan bli tungjobbat.
Du bör klara av minst 100 st per slaktdag så tänk rationellt innan du bygger! Glöm inte mottagningsstallet!
Gösta
Svårigheterna är intresse, kunskap o ekonomi (tror inte jag är ensam om dessa).
Kaninuppfödare och pelargontant.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #164 skrivet: 02 mar-12 kl 08:50 »
För er som bor i Göteborgsområdet kan jag ju bara säga att jag samordnar transporter av levande kaniner till slakteriet på Öland. Så att börja är inga problem.

Jag säljer kaninkött och så snart jag har fått upp en stadig kundkrets kommer jag bygga ett slakteri. Men det krävs lite plus siffror på pappret först innan jag vågar låna till ett slakteribygge. Som Edgar säger går det säkert att bygga något enkelt och få det att fungera, men ska jag bygga är tanken ett mottagningsstall, slaktlokal, beredningslokal och försäljning i samma byggnad. Då hamnar jag i runda slängar på 500-700 tusen kronor. Då vill jag ha ordentligt med kött på benen innan jag bygger  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Existens?

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 02 mar-12 kl 09:02 »
Då vill jag ha ordentligt med kött på benen innan jag bygger  ;)

Ordentligt med kött på kaninerna också förhoppningsvis :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #166 skrivet: 02 mar-12 kl 18:06 »
För er som bor i Göteborgsområdet kan jag ju bara säga att jag samordnar transporter av levande kaniner till slakteriet på Öland. Så att börja är inga problem.

Jag säljer kaninkött och så snart jag har fått upp en stadig kundkrets kommer jag bygga ett slakteri. Men det krävs lite plus siffror på pappret först innan jag vågar låna till ett slakteribygge. Som Edgar säger går det säkert att bygga något enkelt och få det att fungera, men ska jag bygga är tanken ett mottagningsstall, slaktlokal, beredningslokal och försäljning i samma byggnad. Då hamnar jag i runda slängar på 500-700 tusen kronor. Då vill jag ha ordentligt med kött på benen innan jag bygger  ;)

Jag hade nog räknat på vad kostar det i tid och pengar, dels att åka, dels slakten, mm, och jämfört detta med en enkel lösning och vad den kostar. (Eftersom jag varit där, så började jag i liten skala.).
Sedan hade jag gått upp ett steg, exempelvis till ett utrangerat skåp till en lastbil jag gjort iordning till en livsmedelslokal. (Den kan ju sedermera säljas när man byggt nytt)

trassla

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 03 mar-12 kl 12:48 »
Jag har inte läst all inlägg :-[, har aldrig ätit kaninkött, men funderar nu på att köpa några kaniner för självhushåll. Är det någon som vet var man kan få tag i kaninkött, så att man kan smaka innan man ger sig in på det? Du  (glömde ditt namn, du får ursäkta mig ;)som åker runt och hämtar kaniner för att sedan frakta dem till Öland, hämtar du iså fall upp i hela Sverige, eller är det bara på vissa platser? Hur många kaniner måste man ha för att det skall ge någon inkomst?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #168 skrivet: 03 mar-12 kl 19:16 »
Jag har inte läst all inlägg :-[, har aldrig ätit kaninkött, men funderar nu på att köpa några kaniner för självhushåll. Är det någon som vet var man kan få tag i kaninkött, så att man kan smaka innan man ger sig in på det? Du  (glömde ditt namn, du får ursäkta mig ;)som åker runt och hämtar kaniner för att sedan frakta dem till Öland, hämtar du iså fall upp i hela Sverige, eller är det bara på vissa platser? Hur många kaniner måste man ha för att det skall ge någon inkomst?

Jo, jag hämtar i mitt närområde, bor ungefär mellan Borås-Varberg-Göteborg. Bor du längre norrut tror jag Gösta hämtar upp i sitt närområde (Enköping). Kött finns att köpa hos mig www.svingsasen.se, enköping www.vretakaningard.se och Öland www.stubbensprodukter.se
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #169 skrivet: 04 mar-12 kl 10:00 »

Det är stora pengar detta, samtidigt är det många som behöver tjänsten som ett kaninslakteri utgör. Varför inte gå samman i ett kooperativt drivet slakteri och dela på arbete och kostnader? Vad finns för det fördelar/nackdelar med en sådan lösning inom denna bransch? Och får man slakta mer än kaniner i en sådan anläggning för att fylla upp kapacitetsanvändandet?

Har länge funderat på slaktkaniner här i Norrköping. Men haft annat som kommit i vägen. Vi kör biodling i kooperativ form och det är riktigt gött med både arbetskamrater och delade kostnader på dyr utrustning (som ändå har kapacitet att betjäna många biodlare under en säsong= egentligen meningslöst att köpa helt själv). Vi har dock inte kommit upp i större volymer än eftersom vi inte vill skuldsätta oss (hobby på tillväxt). Men omsättningen ökar för varje år och vi räknar med att den gemensamma affärsplattformen med driftsform, utrustning/penningutlägg, marknadsföring osv. kommer sänka kostnaderna och öka konkurrenskraften för oss i längden. Varför inte även för kaninproduktion? :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Gösta

« Svar #170 skrivet: 04 mar-12 kl 21:10 »

Det är inte så ofta jag håller med Bondelinda men i det här fallet jobbar du helt rätt!
Gösta

MagicHands

• Västergötland
« Svar #171 skrivet: 05 mar-12 kl 10:01 »
Jo, jag hämtar i mitt närområde, bor ungefär mellan Borås-Varberg-Göteborg. Bor du längre norrut tror jag Gösta hämtar upp i sitt närområde (Enköping). Kött finns att köpa hos mig www.svingsasen.se, enköping www.vretakaningard.se och Öland www.stubbensprodukter.se

Läste om en kille som hyrde in sig på slakteri i jönköping, där han "lego" slaktar rådjur. Han säljer allt han får in, rätt så snabbt, och har ett sammarbete med lokala saluhallar. Om man nu har kompetens att slakta, är det orimligt då att hyra in sig i en slaktlokal och legoslakta? då får du ju bra lokaler och kan mellanlanda din verksamhet innan du tar steget vidare upp till att investera i egna lokaler.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #172 skrivet: 05 mar-12 kl 10:41 »
Läste om en kille som hyrde in sig på slakteri i jönköping, där han "lego" slaktar rådjur. Han säljer allt han får in, rätt så snabbt, och har ett sammarbete med lokala saluhallar. Om man nu har kompetens att slakta, är det orimligt då att hyra in sig i en slaktlokal och legoslakta? då får du ju bra lokaler och kan mellanlanda din verksamhet innan du tar steget vidare upp till att investera i egna lokaler.
Problemet är att slakterier bara har tillstånd att slakta vissa djurslag. Det kostar pengar att få tillstånd för andra djurslag, och lokalerna kan behöva modifieras. Vilt är det som är lättast att få till en godkänd lokal för.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #173 skrivet: 05 mar-12 kl 11:53 »

Sedan hade jag gått upp ett steg, exempelvis till ett utrangerat skåp till en lastbil jag gjort iordning till en livsmedelslokal. (Den kan ju sedermera säljas när man byggt nytt)

man tackar för tipset ;D får man då lokalen godkänd för både fjäderfä och kaniner är det då säkerligen inga problem över huvudtaget att få den såld när man en vacker dag vuxit sig ur den lokalen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 05 mar-12 kl 13:06 »

Har du gjort nån rimlighetskalkyl?

Om vi tänker oss tanken att bygget skulle gå på 700 000, och med lite tur får du då 200 000 i investeringsstöd, så kostnaden för dig blir 500 000.
Det ger då en räntekostnad på runt 40 000 per år, och amortering till det på kanske 25 000, dvs vi rundar av till 70 000 per år i kostnader för byggnaden. Det blir då 5800 i månaden.

Vad är vinsten på en kanin om man tar 100 kr/kg ut?  Här kan man ju då välja att bara titta på vinsten på själva kaninen, dvs försäljningspriset minus uppfödningskostnaden, och lägga in arbetskostnaden senare.
Och jag har inte en susning om var vinsten hamnar, men petar in 60 kr bara för att få nåt att räkna med.

Då hamnar vi alltså på 5800/60 = 97 kaniner i månaden för att betala lokalen.

Säg sen att man vill ha ut en halvtidslön på detta, dvs 10000 i månaden x 2 för att få fram lönekostnaden som då blir 20 000.
20 000/ 60 = 330

330 + 97 = 427 kaniner i månaden genom slakteriet för att betala lokalen och en halvtidslön.

Och då är frågan given: Går det att sälja så många?
Och nu är ju då inga andra kostnader inräknade, som ström, renhållning och allt annat.

Obs nu att jag inte har lagt nån värdering i detta inlägg, utan det är bara ett rent sifferräknande, och nån får gärna peta in en bättre siffra på vinsten per kanin.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #175 skrivet: 05 mar-12 kl 13:24 »
Existens? man kan slakta på återtag också, då blir uppfödingskotnaden 0:- och jag som uppfödare får betala för slakten och stå för försäljningen, på så sätt sprider man sälj platserna och folk får "härproduserat" och känner att dom köper av någon som har god djurhållning

427 kaniner / 20 arbetsdagar / 4 timmar (halvtid) = 5,3 kaniner i timman (ca tio minuter Kanin) hur lång tid tar det att slakta en Kanin?
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #176 skrivet: 05 mar-12 kl 13:27 »
Lokala marknaden när det gäller mindre än 10000 djur årligen är såvitt jag vet Sverige. Har något ändrats?

Att man vill tänka miljövänligt och inte frakta kött från Norrbotten till Skåne utan i första hand sälja det inom Norrbotten?
//Lina

Existens?

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 05 mar-12 kl 13:31 »
Existens? man kan slakta på återtag också, då blir uppfödingskotnaden 0:- och jag som uppfödare får betala för slakten och stå för försäljningen, på så sätt sprider man sälj platserna och folk får "härproduserat" och känner att dom köper av någon som har god djurhållning

427 kaniner / 20 arbetsdagar / 4 timmar (halvtid) = 5,3 kaniner i timman (ca tio minuter Kanin) hur lång tid tar det att slakta en Kanin?

Absolut, och det måste man nog för att få ihop kalkylen.

Problemet med att slakta återtag av samma djurslag som man själv föder upp, är ju att det kan ta på  samma marknad, som man själv säljer på.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #178 skrivet: 05 mar-12 kl 13:38 »
Det är inte så ofta jag håller med Bondelinda men i det här fallet jobbar du helt rätt!
Gösta

Tackar  ;D

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #179 skrivet: 05 mar-12 kl 13:39 »

För mig tog det 1 timme för två år sen, nu är jag nog nere på 20 minuter. På dvärgar, som är mycket mer lättslaktade än stora kaniner....
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser