Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45351 gånger)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #140 skrivet: 29 feb-12 kl 20:24 »
Bortsett från att kycklingfabriker kan vara vidriga och att kaniner är jättebra att odla småskaligt - kaninerna rymmer mycket lättare än kycklingar. Det är hopplöst ibland. Inte ens med cementgrund och hönsnätförstärkta överbyggnader så kan man gå säker. Dom är OTROLIGA på att gnaga, gräva och gneta sig ut genom minimala springor. Kanske är det individuellt hur skickliga dom är, men ändå  :P

MvH
CHristina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gösta

« Svar #141 skrivet: 29 feb-12 kl 20:42 »
Tråden handlar inte om att ersätta all animalisk mat med kaninkött.
Det handlar om att byta ut en del av köttet, fisken och fågelköttet till kaninkött. Ett delmål är ca 2 miljoner slaktkroppar per år vilket kräver ca 60 - 65000 avelsdjur. Med 25-tal avelsdjur per gård behövs det 2.500 gårdar. Skulle motsvara ca 0,3 kg kaninkött/person och år.  Italien t.ex. konsumerar ca 3 kg/inv/år 40 milj.invånare x 3 kg= 120 milj./kaniner
I dagsläget slaktas det ca 300.000 - 350.000 kaniner per år i Sverige
Det blir 0,058 kg/person/år

redan

• Uppland
« Svar #142 skrivet: 29 feb-12 kl 21:42 »
vi föder upp ca sex kullar /år som vi slaktar, dvs ca 30 djur/år. Sedan får vi djur som vi slaktar, förra året ca 20 st. I familjen är vi sex personer som äter tillsammans (två familjer).

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #143 skrivet: 01 mar-12 kl 05:56 »
Det handlar om att byta ut en del av köttet, fisken och fågelköttet till kaninkött. Ett delmål är ca 2 miljoner slaktkroppar per år vilket kräver ca 60 - 65000 avelsdjur. Med 25-tal avelsdjur per gård behövs det 2.500 gårdar. Skulle motsvara ca 0,3 kg kaninkött/person och år.  Italien t.ex. konsumerar ca 3 kg/inv/år 40 milj.invånare x 3 kg= 120 milj./kaniner

Det är väll till och med så att det är idislare (kor) man ska ersätta, sen om man inte kan täcks hela behovet så kan man ha ytterligare ett komplement på matbordet. Så fort jag får reda på ett slakteri i närheten så kommer jag troligen köra igång med kanin kött också, det är inte så dyrt att starta upp en liten produktion.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Existens?

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 01 mar-12 kl 07:57 »

Fint att du klarlägger vad tråden handlar om...

Det är ju trots allt så att om det, som forskaren är inne på, ska ge nåt märkbart avtryck i miljön, så måste en större del av köttproduktionen ersättas, och därför räknade jag på en tiondel av nöt- och fläskkött för att visa effekten och mängdbehovet, alltså runt 30 miljoner kaniner per år i Sverige.
Då får man en rätt tydlig bild av effekten av att ersätta slaktdjur med en vikt på 100-400 kg/st, med en som har en vikt på 2 kg.
Då tyckte nån att kaninen är så arbetsbesparande och enkel att hålla, och jag gjorde då jämförelsen med kyckling, som har ungefär samma slaktvikt för att visa hur en djurhållning med djur i den storleksklassen behöver vara, om det ska produceras några mätbara mängder.
Tänker man inte i de banorna, utan fortsätter med produktioner i storleksklassen 30-40 avelsdjur, så kommer produktionen alltid bara att vara en nisch som inte gör några avtryck åt nåt håll.

Och det är väl bra och fint, men nån effekt på nåt ger det som sagt inte.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #145 skrivet: 01 mar-12 kl 08:30 »
Det är väl lite så som existen? och Gösta skriver som jag tänker.

Visst kan man plocka pinnar och gräs och mata sina djur med men för att få upp en kaninproduktion i Sverige krävs lite mer. Nu är ju detta ett forum för självhushållare så det är ju klart att de flesta inte vill tänka storskaligt, och själv tycker jag också att småskalighet är att föredra men det är svårt att få ut en produkt till marknaden under småskaliga förhållanden.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #146 skrivet: 01 mar-12 kl 08:43 »
Jag tänker i samma banor som Existens? Tanken att gemene man ska producera sin egen mat är fin och vore givetvis det bästa, men i verkligheten tror jag att de flesta kommer vilja fortsätta köpa sin egen mat. Och då behövs storskalig produktion för att ekvationen ska gå ihop. Eftersom kaniner normalt behöver hållas en och en och blir könsmogna väldigt tidigt så blir det också väldigt tidskrävande att ha en större produktion, jag kan inte tänka mig annat. Hur många i dagens Sverige ställer upp på det?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #147 skrivet: 01 mar-12 kl 10:08 »
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att tex ett villa/radhus område går ihop och "odlar" just kaniner, för att ersätta en del köpt kött och då är det inte så många djur man pratar om för att få det "härproduserat"

För många är nog det lite lockande att veta att djuren haft det bra, delar man då på ansvar så kan det vara enkelt att få eget kött.
Länk till mina lamm 2012

Gösta

« Svar #148 skrivet: 01 mar-12 kl 10:55 »
Visst kan man leka med siffror... :)
Här kommer lite mera i ämnet.
Om varje person i landet har två avelshonor så blir det ca 90 kg kött per år/person.
Nu går väl inte praktik och teori ihop men det är intressant att leka med siffror o:)
Gösta

Gille

• -
« Svar #149 skrivet: 01 mar-12 kl 14:42 »
Hade det bara funnits ett slakteri nära Göteborg hade jag haft uppfödning av slaktdjur. Inte storskalig men större än hobby och för eget bruk. Hade jag haft plan fin mark hade jag satsat på storskalig för jag ser inga tidskrävande hinder.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #150 skrivet: 01 mar-12 kl 14:44 »
Fint att du klarlägger vad tråden handlar om...

Det är ju trots allt så att om det, som forskaren är inne på, ska ge nåt märkbart avtryck i miljön, så måste en större del av köttproduktionen ersättas, och därför räknade jag på en tiondel av nöt- och fläskkött för att visa effekten och mängdbehovet, alltså runt 30 miljoner kaniner per år i Sverige.
Då får man en rätt tydlig bild av effekten av att ersätta slaktdjur med en vikt på 100-400 kg/st, med en som har en vikt på 2 kg.

Kanske visar exemplet  på ett enkelt sätt att det blir svårt att produceralika mycket kött som det nu finns på marknaden på ett vettigt sätt.

Sedan finns det jo två saker till mankan fundera över.. om man tror statistiken att en tredjedel av all såld mat i Sverige kastas... kan vi alltså sänker köttproduktionen med 33% utan att det blir köttbrist i affärena.. men mindre bortkastades ressurser i form av tid, arbete och råvaror blir det.

Bra.   

Sedan kan man jo ställa sig frågan om det kanske är möjligt, tänkbart, försvarbart.. att sänka köttkonsumtionen? Det blir nog ingen dum alternativ det heller.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

MittUtopia

• Skåne
« Svar #151 skrivet: 01 mar-12 kl 14:57 »
Jag har inte ätit kanin (ännu) men hade gärna gjort det om det funnits någon som kunde slakta häromkring. För det fixar jag icke...  ::)
Har vädurskaniner. Duger de som köttras?
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #152 skrivet: 01 mar-12 kl 15:53 »
Alla kaniner är ätliga, utom möjligen de riktigt feta.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gösta

« Svar #153 skrivet: 01 mar-12 kl 16:30 »
Tycker mig se ett mönster i tråden förutom resonemang om möjligheter att ersätta nöt och gris, nämligen bristen på slaktmöjligheter. Förstår inte riktigt varför det ska vara så svårt att starta ett slakteri för kaniner. Om det känslomässigt sätter hinder i vägen kan jag förstå men det verkar det ju inte vara i de flesta fall.
Att bygga ett slakteri för kanin är relativt enkelt och billigt i jämförelse med andra djurslag. Däremot varnar jag för att göra det för enkelt eftersom det då dels begränsar kapaciteten, dels kan bli tungjobbat.
Du bör klara av minst 100 st per slaktdag så tänk rationellt innan du bygger! Glöm inte mottagningsstallet!
Gösta

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #154 skrivet: 01 mar-12 kl 16:53 »
Jag har varit sugen men är rädd för att det blir jobbigt att få ut köttet på den lokala marknaden, Norrbotten....
//Lina

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #155 skrivet: 01 mar-12 kl 18:15 »
Hade det bara funnits ett slakteri nära Göteborg hade jag haft uppfödning av slaktdjur. Inte storskalig men större än hobby och för eget bruk. Hade jag haft plan fin mark hade jag satsat på storskalig för jag ser inga tidskrävande hinder.

jag också och jag är Göteborgare jag med samt har mark som är lämplig.

Gösta jag har ett jobb (75%) jag trivs med och jag kan inte tänka mig att bytta mitt jobb mot att slakta andras djur (egna är helt ok) däremot betalar jag gärna så jag kan sälja min överproduktion och eftersom jag redan har får och möjlighet till slakteri så startar jag inte med kanin innan slakt frågan är löst.
Länk till mina lamm 2012

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #156 skrivet: 01 mar-12 kl 18:17 »
Jag har varit sugen men är rädd för att det blir jobbigt att få ut köttet på den lokala marknaden, Norrbotten....

Lokala marknaden när det gäller mindre än 10000 djur årligen är såvitt jag vet Sverige. Har något ändrats?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #157 skrivet: 01 mar-12 kl 18:36 »
Jag hade slakteri där vi bodde förut. Ett badrum i källaren röjdes ur, kakling kompletterades, målade tak mm. Kylskåp för kylning av köttet. Totalt utlägg mindre än 10000 kr. Godkänt av kommunen. Inga större problem att slakta 1000 - 2000 kaniner årligen.

Har du en lokal som går att hålla ren, försedd med golvbrunn och som rymmer dig, kaninen, handfat och kylskåp så har du grunden för ett slakteri och då kan du ringa kommunen och resonera om livsmedelslokal.
« Senast ändrad: 01 mar-12 kl 18:38 av Edgar »

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #158 skrivet: 01 mar-12 kl 18:42 »
Jag hade slakteri där vi bodde förut. Ett badrum i källaren röjdes ur, kakling kompletterades, målade tak mm. Kylskåp för kylning av köttet. Totalt utlägg mindre än 10000 kr. Godkänt av kommunen. Inga större problem att slakta 1000 - 2000 kaniner årligen.

Har du en lokal som går att hålla ren, försedd med golvbrunn och som rymmer dig, kaninen, handfat och kylskåp så har du grunden för ett slakteri och då kan du ringa kommunen och resonera om livsmedelslokal.

krävs det inte en veterinär också för att man ska få sälja vitt
Länk till mina lamm 2012

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #159 skrivet: 01 mar-12 kl 18:44 »
Gösta jag har ett jobb (75%) jag trivs med och jag kan inte tänka mig att bytta mitt jobb mot att slakta andras djur (egna är helt ok) däremot betalar jag gärna så jag kan sälja min överproduktion och eftersom jag redan har får och möjlighet till slakteri så startar jag inte med kanin innan slakt frågan är löst.

Varför i hela friden sluta jobbet? Man måste inte satsa på heltidskanineri, utan kan hålla på i mindre skala. Många småslakterier kan fylla behovet nästan bättre än ett stort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser