Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forskare: Mer kanin på tallriken  (läst 45141 gånger)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Forskare: Mer kanin på tallriken
« Svar #20 skrivet: 21 feb-12 kl 21:19 »
problemet är att om man inte kan slakta på slakteri så kan man inte få ut köttet i butik och då får inte dom som bor i städer något alternativ till nötköttet  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Gille

• -
« Svar #21 skrivet: 22 feb-12 kl 07:46 »
problemet är att om man inte kan slakta på slakteri så kan man inte få ut köttet i butik och då får inte dom som bor i städer något alternativ till nötköttet  :-*
Precis. Det är det detta handlar om, att sälja kaninkött.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 feb-12 kl 07:55 »
Jag får nog säga att jag är tveksam till om det kommer att bli nån storsäljare nånsin.. åtminstone till ursvenskar. Det är för mycket gulledjur för det.
Sen funderar jag på hur köttet är att tillaga..? Finns det nån likhet med t.ex hare? För det är ju inte det enklaste att få bra, och dessutom är ju faktiskt mycket av det kött som säljs i butik mörat på ett eller annat sätt, häng- eller vacum. Vad finns det för kunskap och resurser hos kaninslaktarna att få ut ett kött som folk i allmänhet kommer att kunna tillaga?

Gille

• -
« Svar #23 skrivet: 22 feb-12 kl 17:06 »
Kanin liknar kyckling och är ett vitt kött, inte som harens röda.
Kaninuppfödare och pelargontant.

pyromanen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 feb-12 kl 17:47 »
Jag får nog säga att jag är tveksam till om det kommer att bli nån storsäljare nånsin.. åtminstone till ursvenskar. Det är för mycket gulledjur för det.
Sen funderar jag på hur köttet är att tillaga..? Finns det nån likhet med t.ex hare? För det är ju inte det enklaste att få bra, och dessutom är ju faktiskt mycket av det kött som säljs i butik mörat på ett eller annat sätt, häng- eller vacum. Vad finns det för kunskap och resurser hos kaninslaktarna att få ut ett kött som folk i allmänhet kommer att kunna tillaga?
Nej, jag tror som du, att sålänge det finns mycket annat kött i affärerna som är både billigt och smakar mer då blir det svårt att få Svenssons att välja kanin som dessutom påminner många om "gosedjur".  Även om kanin till utseendet kan påminna om hare så liknar det inte det minsta i smak. Hare smaker ju mycket "vilt" (enligt mig jättegott) medans min erfarenhet av egenslaktat kanin är att det är fullt ätligt men trist och smaklöst ungefär som industrikycklingbröst. (Men det finns det å andra sidan många som gillar).  Det godaste vi lyckades laga med kanin var finstrimlat och marinerat (soya-honung-chili) snabbstekt typ wook ihop med massa grönsaker. Det smakar i stort sett bara de kryddor man stoppar på.

red

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 22 feb-12 kl 18:19 »
Kyckling smakar inte heller särskilt mycket men går ändå åt i butikerna. När väl folk har smakat på en riktigt god kaningryta brukar de ställa sig i kö hemma för att få köpa.
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

pyromanen

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 feb-12 kl 21:09 »
Kyckling smakar inte heller särskilt mycket men går ändå åt i butikerna. När väl folk har smakat på en riktigt god kaningryta brukar de ställa sig i kö hemma för att få köpa.
Håller med dig i att industrikyckling inte heller smakar mycket,i alla fall inte bröstkött. Kyckling är däremot förskräckligt billigt. Kilopriset ofta billigare än bröd. Svårt att konkurrera med detta i någon större utsträckning.
Men självklart finns det kunder!  Om du har kö så finns de ju bevisligen.  Får man fråga vad folk betalar för kanin?

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 feb-12 kl 21:18 »
....och får man fråga hur många kaniner du säljer...

Gösta

« Svar #28 skrivet: 23 feb-12 kl 11:18 »
Blir lite fundersam på hur vissa lagar sin mat. Liknelser mellan olika kött osv.
Kött i sig har inte särskilt mycket smak utan det är hur köttet reagerar mot kryddor och tillagningssätt som sätter smak och lyfter fram olika kötts egenskaper.
Den billiga kycklingen består till huvudsak av vatten och löst sammanhängande köttrådar som inte hunnit utveckla muskelkött. Den har växt för snabbt för att hinna utvecklas. Vi har provat samma metoder på kaniner med ett skrämmande resultat som i princip var oätligt i varje fall om man vet hur kött kan vara.
Att kanin inte finns ute i butik i någon större omfattning beror i första hand på bristen av slakterier som gör att de kaniner som slaktas i landet (ca 300.000/år) inte når konsumenterna utan stannar hos uppfödarna och deras bekantskapskrets. För att få sälja till återförsäljare krävs nämligen att djuren slaktas i godkända lokaler.
En brist som borde vara ganska enkelt att åtgärda.
Gösta

nordard

« Svar #29 skrivet: 23 feb-12 kl 11:31 »
titta på tore wretmans franska kök, där står kaninen högt i kurs.
det mesta smakar ju skit om man inte kan tillaga det på ett bra sätt.
mer kanin på tallriken!
mvh nordard

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 23 feb-12 kl 11:33 »
Billiga kycklingbröst smakar svett tycker jag, blä.

Kyckling är ju också bara så god som sin kryddning.

Hemmahöns däremot! Och hemmakanin! Mmmmm!
//Lina

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #31 skrivet: 23 feb-12 kl 16:47 »
så god som sin kryddning.
Javisst!  En del går ute och äter goda kvistar m m och "kryddar sig själva"!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 23 feb-12 kl 17:14 »
Ja det känns ju som samma grej som att "folk" gillar fiskpinnar men inte fiskfilé, nuggets men inte hel kyckling...

//Lina

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #33 skrivet: 23 feb-12 kl 17:31 »
Jag skulle välja kanin om det fanns lättillgängligt just för att det är så miljövänligt och lätt att föda upp. Tyvärr är jag galopperande allergisk för levande kaniner så det är helt omöjligt för mig att föda upp egna, det hade annars varit ett alternativ. I England finns kanin i vanliga butiker så jag tror säkert det skulle sälja i Sverige.
elliha.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 23 feb-12 kl 18:48 »
Stabona kanske saknar kanin i saluhallen, men alla som inte bor i skyskrapor kan hålla kanin, till skillnad från bovina  matdjur, kan man hålla kaniner i ett samhälle.
Foder är inga pengar och lite besvär.  Bor man som jag gjorde förr, ansåg man att vildkanin  som en farsot, ingen åt dem, men jag klarade mina gymnasiestudier, genom att bo inneboende hos en urfattig familj, och försåg dem med kaniner.
+
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 23 feb-12 kl 18:59 »
Man kan ha kanin i skyskrapor också :-). Men det krävs ju daglig burrengöring.
//Lina

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 23 feb-12 kl 19:18 »
Man kan ha kanin i skyskrapor också :-). Men det krävs ju daglig burrengöring.

Burrengörning är inte så jobbigt, men skaffa gratis mat, kan vara möjligt, men svårare.
Staden har alltid varit penningekonomi och landet egenförsörjning  (historiskt, geografiskt och futuristiskt).
Det kostar att bli mätt,om då, när man inte har kaniner, finns väl andra ideer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 feb-12 kl 19:38 »
En bild från Tallinn.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 23 feb-12 kl 19:50 »
Matrester :-). Är man en familj som äter mkt grönsaker så klarar sig ninerna bra på resterna + ett bra hö. Men av hygien och allergiskäl vill man nog ha ett eget rum till kaninerna.

Burrengörning är inte så jobbigt, men skaffa gratis mat, kan vara möjligt, men svårare.
Staden har alltid varit penningekonomi och landet egenförsörjning  (historiskt, geografiskt och futuristiskt).
Det kostar att bli mätt,om då, när man inte har kaniner, finns väl andra ideer.
//Lina

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 23 feb-12 kl 19:59 »
Om man nu skulle bestämma sig för att börja med kanin kommersiellt, så borde man väl satsa på skäktning.
Slakten blir i princip densamma, men man fyller ett behov hos de som enbart vill äta halalslaktat kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser