Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthusplan - synpunkter?  (läst 3600 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
Växthusplan - synpunkter?
« skrivet: 19 feb-12 kl 20:34 »
Hej

Jag tänker bygga ett växthus inför våren/sommaren. Några viktiga parametrar:
* Billigt (max några tusenlappar)
* Snabbt och enkelt att bygga.
* Rymligt (ca 4x10m i plan)
* Ståhöjd i en stor del av växthuset.

Jag lutar åt en enkel trästomme (45x45), sammanfogad av plywoodhörn. På det en billig byggplast. Detta är mitt första växthus och jag vill inte lägga allt för mycket arbete och pengar på det innan jag ser hur det fungerar. Faller det väl ut ska jag överväga riktig växthsfolie när det blir dags att byta ut byggplasten.

I taket 2-3 luckor med automatisk öppning (ca 1,5*0,5m). En dörr på vardera sidan. Möjligen någon mer manuell vädring på vardera gaveln för säkerhets skull.

* Vad har jag missat? Vad har jag inte tänkt på? Vad kan göras smartare?
* Är bredden (ca 4 meter) bra? Jag gissar att det är tillräckligt för en bädd på vardera sidan och en i mitten.
* Byggplasten: något tips på bättre sorter? Eller är dom ungefär likvärdiga allihop? Har sett byggmax nämnas flera gånger. Erfarenheter?

Skytten

• Skåne
SV: Växthusplan - synpunkter?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-12 kl 21:48 »
Vet inte vad du betalar för materialet, enligt googleskissen ser det ut att bli mer än ett par tusen.
Bygg det antingen enklar/billigt eller dyrare med annat än byggplast.
Jag svepte in ett av mina hönsgårdar i byggplast.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 19 feb-12 kl 22:13 »
Jag har räknat ungefär så här :
reglar 45x45. 54 m. Säg 70m inklusive spill.  * 6,25kr/m (byggmax)=450kr
plast. 65m2. En rulle 2,7m*25m borde räcka. 329kr
öppnare 3*300kr = 900kr.
Skruv, gångjärn, mm = 500kr
plywood = 500
Summa ca 2700.
En del spillvirke finns har jag redan till dörrar och den längsgående "läkten".

Bo

« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 07:55 »
Du får mer för pengarna och mödan, om du satsar på folie över bågar och luftning i gavlarna. Gör bredare och lägre och ordna ståhöjd genom att gräva ner mittgången 40 cm.

Som bågar duger gamla 2-tums galvade vattenrör eller byggställningsrör.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-12 kl 10:20 »
Jag tycker att det verkar gå närmare 100m regel och det går ca 100m av det längsgående virket, en rulle byggplast täcker nog inte,du har ju gavlarna med.. Snygg ritning i övrigt. Hur fäster du plasten? Ställer du bygget rätt på marken?
Fjäderfän och kaniner

Pontus

« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 03:49 »
Fin ritning!

Jag byggde ett liknande växthus på 40 kvm med byggmax plast och klenare virke än du planerar sommaren 2010.  Tror det är ca 50x30mm. Valde klent virke mest för att jag från början tänkte att det skulle gå att flytta, så blev det EJ.  :P

Nu snart två säsonger senare med en monstervinter,  kan jag konstatera att det fungerar men plasten på taket e slut, tror jag kommer ersätta den med begagnad korrugerad plast och fortsätta med byggplast på väggarna, där håller den några år till tror jag. Jag bor i mitten av skåne..

Storleken funkar bra, enkelrader runt sidorna och dubbelrader i mitten, gurka, paprika, melon, chili och tomater odlar vi där. Det blir trångt men så blir det oxå Stora skördar ;D

Förövrigt tror jag oxå att dina materialuträkningar är väl låga, tror mitt gick på runt 4000:- med svartsågat virke...

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 21:09 »
Gör bredare och lägre och ordna ståhöjd genom att gräva ner mittgången 40 cm.
Genialt! På så sätt kan jag ju nyttja den relativt fina jorden i gången på bäddarna istället.

Jag tycker att det verkar gå närmare 100m regel och det går ca 100m av det längsgående virket, en rulle byggplast täcker nog inte,du har ju gavlarna med..
Jag har säkert glädjeräknat kostnaderna...

Hur fäster du plasten? Ställer du bygget rätt på marken?
Plasten tänkte jag spänna från långsida till långsida och fästa mot stommen med en träribba som skruvas mot stommen. Ja, jag tänkte ställa det direkt på marken.

När det fått mogna lite mer lutar jag åt att göra det mindre och flyttbart för att kunna hålla jorden frisk (ca 4x5m) och istället bygga ett till nästa år. I så fall borde det stå på någon slags medar av trä eller metall.

Tack för alla synpunkter

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser