Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flindras bodtråd  (läst 34926 gånger)

Meija

• Alf
    • Småland
SV: Göra om gammal bod till hönshus *bilder*
« Svar #40 skrivet: 30 apr-12 kl 06:09 »
Vad min gubbe lärt mej om byggnader och isolering Att om man isolerar för mycket så måste man ha en värmekälla.Annars blir det inget bra./Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

tinaw

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 30 apr-12 kl 06:53 »
Ser kanonfint ut!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #42 skrivet: 30 apr-12 kl 07:30 »
Ett ganska enkelt knep att få bra ventilation utan att det blåser rakt på hönsen, är att såga upp en öppning under vardera taknock. Ungefär som det område jag har ritat ljusgrönt på bilden:

Så ska vi göra på vårt hönshus. Hålet klär vi med robust nät för att hindra rovdjur från att klättra in, och dessutom sätter vi dit en lucka över vardera hål, så man kan stänga under extra kalla nätter.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #43 skrivet: 30 apr-12 kl 07:32 »
väldigt fint lycka till  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

kbh

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 30 apr-12 kl 07:45 »
Tack Lycka!

Jag göra faktiskt alltihopa själv. Jag har en skruvdragare, annars är allt för hand. Det är svårt att såga snett och få det rakt (!), men jag börjar få kläm på det också. Jag ska ju inte snickra resten av livet så det känns onödigt att åka och köpa en elektrisk såg...
Men det underlättar värdigt :)

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #45 skrivet: 01 maj-12 kl 21:02 »
Ja det blev lite fel där!!Det ser jättefint ut det du gör.Lycka till!!Och förta dej inte bara!/Merja
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 02 maj-12 kl 10:20 »
Tänk den som haft ett sånt gammalt skjul att börja med, det som är nytt blir aldrig lika snyggt.
Isolera kan man ju göra senare, efter en vinter med fruset vatten flera gånger om dan.  ;) Hönsen klarar sig nog de flesta vinterdagar men vattnet! Jag har provat. :-[

När man beräknar antalet höns för att hålla varmt ska man inte glömma förmaket. Att den ytan också ska värmas upp glömde jag första året. 5 Australops till så blev det rätt bra. :D
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 10:27 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #47 skrivet: 02 maj-12 kl 12:40 »
Och så lite Falu ljusröd:

Jag bara älskar den här färgen! Blir glad varje gång jag ser den (vi har den på vårt hus, men boden som ska bli hönshus är målad med den lite dovare faluröda).

Jag med! - jag har målat en hel del under årens lopp (allt möjligt..) men använde slamfärg för första gången i samband med hönshuset = helt frälst! Det tom doftar gott!!  ;D
« Senast ändrad: 02 maj-12 kl 19:09 av Kelpie »
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #48 skrivet: 02 maj-12 kl 12:50 »
Det enda tråkiga med Falu Ljusröd är priset... Men vi hade över från husbygget.

Skulle den va speciellt dyr? Brukar dyka upp ofta till extra-pris.

Ni vet väl att "rödfärg" finns även i grönt och svart? Fanns gul också förr men den höll kulören för dåligt.

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 02 maj-12 kl 20:33 »
...nu hänger jag inte med ???*  Är det vanlig falu rödfärg ni menar? Finns den i svart med??? elller är det någon annan sort ni pratar om...

En som älskar falufärg, men som nu bor i ett vitt tegelhus....
Svart falu skulle passa fint till brädorna??

C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 02 maj-12 kl 20:39 »
...nu hänger jag inte med ???*  Är det vanlig falu rödfärg ni menar? Finns den i svart med??? elller är det någon annan sort ni pratar om...

En som älskar falufärg, men som nu bor i ett vitt tegelhus....
Svart falu skulle passa fint till brädorna??

C

Nä, falu rödfärg är röd, däremot tillverkas det slamfärger i andra kulörer också av samma företag och andra förstås.

http://www.falurodfarg.com/?page_id=128

kackelmann

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 02 maj-12 kl 21:00 »
Tänk den som haft ett sånt gammalt skjul att börja med, det som är nytt blir aldrig lika snyggt.

Håller med om att nybyggen oftast ser lite själlösa ut. Men med lite omtanke i nybyggnation går det nog att få det till riktigt bra.
Istället för att gjuta en grund eller lägga Leca-balk, gör en stengrund på gammaldags vis. Fasaden kan man klä med varierande bredd, jag har allting mellan 3 och 8 tum på mitt hus. Gärna en smula vint. Kanske begagnat trä om man råkar stöta på någon som håller på att byta fasad eller har brädor över från annat. Begagnat tegeltak och gamla fönster till det. Sen gör det inget att det är helt nymålat, det kommer att se ut som en nymålad gammal skjul :)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 02 maj-12 kl 21:26 »
Håller med om att nybyggen oftast ser lite själlösa ut. Men med lite omtanke i nybyggnation går det nog att få det till riktigt bra.
Istället för att gjuta en grund eller lägga Leca-balk, gör en stengrund på gammaldags vis. Fasaden kan man klä med varierande bredd, jag har allting mellan 3 och 8 tum på mitt hus. Gärna en smula vint. Kanske begagnat trä om man råkar stöta på någon som håller på att byta fasad eller har brädor över från annat. Begagnat tegeltak och gamla fönster till det. Sen gör det inget att det är helt nymålat, det kommer att se ut som en nymålad gammal skjul :)

Just så och det skadar inte att lägga undan vattenpass och vinkelhakar innan. När man renoverar gammalt är det tom ett måste om det ska bli bra.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #53 skrivet: 02 maj-12 kl 21:35 »
Å andra sidan... Vem bryr sig om det är snyggt? Huvudsaken är att hönsen har det bra!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kackelmann

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 03 maj-12 kl 07:11 »
Å andra sidan... Vem bryr sig om det är snyggt? Huvudsaken är att hönsen har det bra!

Jag bryr mig om att det är tilltalande för ögat.
Döda och oinspirerande föremål ger ingen bränsle till tanken, ingen glädje för sinnet.
Sen varierar det ju vad folk tycker är snyggt. Vissa gillar skruttiga gamla rödmålade hus, andra Älvsbyhuskartonger och nån tredje brutala industrilandskap. Om man bara funderar på det lite innan man dyker ner med verktygen i brädhögen så kan man tillverka grejer som är både funktionella och estetiska.
Poängen härmed är inte att piska in någon speciell stilfascism utan att upplysa om de utmärkta möjligheten att kombinera funktion och form..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #55 skrivet: 03 maj-12 kl 07:14 »
Jag vill varna för häftklamrar, de håller inte i längden, en hund, grävling eller räv trycker lätt ut dem. Det finns små märlor/krampor, som håller betydligt bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 03 maj-12 kl 08:29 »
Oj vad bra med mera tips!

Du menar såna här?
http://www.jula.se/krampor-400-pack-362056

Japp, men det är bättre med en klenare dimension, så får man inte så ont i armen när man ska slå i dem, och man riskerar inte att virket spricker. typ 1,5 cm långa räcker, placerade med typ 5-10 cm mellanrum, med väl sträckt nät. Då tar det lång tid för något rovdjur att forcera nätet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 03 maj-12 kl 09:54 »
Tack Lopt!
Jag tänkte väl...
Nä, falu rödfärg är röd, däremot tillverkas det slamfärger i andra kulörer också av samma företag och andra förstås.

http://www.falurodfarg.com/?page_id=128

Ang utseendet!
För våran del vill vi ha det gulligt och snyggt likt Pettsson och findus, sk levande trädgårdspynt;) men det är ju upp till var och en....
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #58 skrivet: 03 maj-12 kl 11:43 »
Bonnläppar (vi som både gjorts och fötts pålandet) kan t.o.m. få för oss att bryta vår egen rödfärgs-kulör. Spillolja blandas i för att få ännu mörkare nyans.

Häftpistoler använder jag ALDRIG utomhus.  klamrarna kan fastna i små människofötter och andra fötter. De rostar snabbt om det inte är de lite grövre som kan va galvade. Dessa duger på sin höjd att häfta upp affischer, plast och dyligt en tid. Sen trillar de bort, kan t.o.m bli ..............."hönsmat"! :P

Tilll hönsnät är krampor (heter märlor på landet i Småland) inte så bra, man slår lätt i dem för hårt och tråden i nätet brister. De är ämnade till taggtråd, fårnät o. liknande.
För att sätta upp hönsnät, svetsat nät och annat klent håller det bäst att spänna nätet mot stolpen och spika/skruva en bräda som klämmer fast nätet. Då håller nätet lika länge som stolpen och kan fästas mot en krokig tall.

Sträckmetall har jag för fönster som jag vill ha öppna, Det är något för vesslor och annat otyg att sätta tänderna i! >:D
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 11:48 av ToA »

FM

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 03 maj-12 kl 12:31 »
Fint bygge  :D Duktig du är  :D

Tipps angående att montera nät, i allafall när jag monterar putsnät så gillar jag montage skruv, som jag köpt på byggmax ibland komplimenterat med brickor. Inte det billigaste allternativet men jag gillar skruvar och på vissa föremål ser det rätt snyggt ut oxå :D

Lycka till med fortsatt bygge!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser