Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så i äggförpackning?!  (läst 7478 gånger)

MittUtopia

  • Inlägg: 161
    • Skåne
Så i äggförpackning?!
« skrivet: 18 feb-12 kl 08:31 »
Äntligen kryper förkultiveringssäsongen på och mjölkkartonger, smörbyttor etc får ett nytt liv...
Har en ide jag behöver bolla med: äggkartonger i plast.
Har hört att kartongerna inte är så bra för dom suger bort vattnet- men äggförpackningarna i plast?! De med lock?! De borde vara perfekta som små drivhus?! Eller?!
Någon med erfarenhet?!
-Ditt liv är summan av alla dina val-

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 11:12 »
Här var det äggrea-kort datum, så jag har en laddning plastäggkartonger. De fick ett lager jord, två frön i varje äggaholla, spraya med blomspruta, ner i wellpapplåda tillsammans med 40w bordslampa, tänder på morgonen, släcker på kvällen, ljusgroende värmekrävande chilli & paprika har fått en kuvös. Glöm bara inte blomsprutandet, ofta.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

MarbleArch

  • Inlägg: 16
    • Bohuslän
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 13:13 »
Använder portionsförpackningar för sallad. Sådana man får när man köper en sallad på pizzerian.
Klart lock och helt perfekt för förgroning för senare omplantering.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #3 skrivet: 26 feb-12 kl 08:45 »
Jag har inte upplevt något problem med vanliga äggkartonger av papper. Bara att plantera ner hela saken i större kruka sen, eftersom pappret förmultnar.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #4 skrivet: 26 feb-12 kl 09:16 »
Åh, vad smidigt - det måste provas :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 20:37 »
Runåbergs tipsar också om att göra krukor av tidningspapper. (http://runabergsfroer.se/?p=322) Har inte provat själv, men verkar som en bra ide. De säljer en speciell trägrunka att använda som form, men måste funka att ta två glas eller nåt istället ifall man inte vill köpa en sån.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 20:47 »
Jag la mina (papp) äggkortonger i blöt ett dygn innan jag sådde i dem. På så sätt var de vattenmättade. Jättelätt att riva isär äggkartongen sen när det var dags att plantera om.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

MittUtopia

  • Inlägg: 161
    • Skåne
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #7 skrivet: 28 feb-12 kl 21:39 »
AH, att jag inte tänkt på det... (ibland glömmer man det logiska). Innan har kartongen stulit det mesta av vattnet.
Äggkartongen i just kartong har jag ju massor av... :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Så i äggförpackning?!
« Svar #8 skrivet: 07 jun-12 kl 18:45 »
Ja, kartongen måste vara blöt, då hjälper den att hålla jämn fuktighet i stället. Jag brukar bara vattna mycket första gånge, så det står vatten på fatet. Det tar inte så lång tid innan kartongen suger åt sig det.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser