Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga växthus mot vägg  (läst 9163 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Bygga växthus mot vägg
« skrivet: 17 feb-12 kl 08:58 »
Äntligen har vi börjat planera vårt växthusbygge på riktigt :D Till våren ska vi börja bygga är det tänkt. Vi hade allt klart för oss hur vi skulle ha det, tills jag plötsligt fick kalla fötter angående platsen vi valt för växthuset.

Från början hade vi tänkt bygga det mot en laduvägg på vår stora hölada. Perfekt läge att bygga ett växthus på, men jag kom sen på att vi har ett identiskt läge mot vårt boningshus.
Att ha växthuset mot boninghuset gör ju att det blir närmare, men tar väggen skada och hur förebygger man det i så fall?
Vatten är lika när till båda ställena, så för den delen spelar det ingen roll.

Kan ni bomba mej med för- och nackdelar? Boningshuset eller ladan? Hjälp mej! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Tokyoboy

• Uppland
SV: Bygga växthus mot vägg
« Svar #1 skrivet: 17 feb-12 kl 09:33 »
Svart att sage nar man inte ser men det finns ingen anledning att inte valja att lagga den mot boningshuset! Sa lange det ar mot soder saklart. Det fungerar som en extra isolering sa kanske att ni kan fa lite battre uppvarmningssituation pa kopet. Sa lange ni inte sprutar vatten mot husvaggen for jamnan borde det inte vara nagra problem, snarare sa skyddar ni husvaggen om ni gor kopplingen till vaxthuset pa ratt satt. Tekniska losningar finns! Lycka till!

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #2 skrivet: 17 feb-12 kl 10:20 »
Svart att sage nar man inte ser men det finns ingen anledning att inte valja att lagga den mot boningshuset! Sa lange det ar mot soder saklart. Det fungerar som en extra isolering sa kanske att ni kan fa lite battre uppvarmningssituation pa kopet. Sa lange ni inte sprutar vatten mot husvaggen for jamnan borde det inte vara nagra problem, snarare sa skyddar ni husvaggen om ni gor kopplingen till vaxthuset pa ratt satt. Tekniska losningar finns! Lycka till!

Tack för peppningen! ;D

Vill gärna höra fler åsikter :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Rav3n

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 10:52 »
Skulle rekommendera att bygga odlingslådor mot husväggen. Dels för att skona ryggen och dels för att förhindra att fukt tränger in i husväggen. Lägg gärna upp en tunn luftspalt mellan lådan och väggen för att skydda ytterligare. Tänk även på att ventilera växthuset för att förebygga för hög luftfuktighet och att ta till bredden på dörren så att det går att komma in med en skottkärra. Sedan är det alltid trevligt att lägga ett växthus mot huset så att man kan sitta inne och titta på resultatet medan det växer till sig.

Hur stort växthus hade du tänkt dig? Ligger er bostad inom detaljplanerat område måste ni ha bygglov för växthus över 15m2. Sedan har ni höjden att tänka på. Har ni planerat att odla sådant som skjuter upp på höjden? Kan ni i så fall bygga tillräckligt högt?

Lycka till!
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

mig

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 feb-12 kl 11:01 »
Har alltid drömt om ett mot husväggen... Jag skulle absolut se till att ha det mot köksväggen om det passade (söder är viktigast) och sedan ha en balkongdörr rätt ut. Bara att plocka in maten :)

Vad har ni för färg på husväggen? Falu rödfärg är nog inga problem, den andas ju, men är det halvrisig plastfärg är nog risken stor att den flagnar bort helt om det blir för hög fuktighet. Automatiska vädringsluckor som är tillräckligt stora är bra. Och ingen jord direkt mot husväggen.
Lycka till! Vill gärna se bilder när det blir klart.

Funderar också på att bygga mot lagårdsväggen, på vårt hus funkar det nog inte tyvärr...

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #5 skrivet: 17 feb-12 kl 14:15 »
Skulle rekommendera att bygga odlingslådor mot husväggen. Dels för att skona ryggen och dels för att förhindra att fukt tränger in i husväggen. Lägg gärna upp en tunn luftspalt mellan lådan och väggen för att skydda ytterligare. Tänk även på att ventilera växthuset för att förebygga för hög luftfuktighet och att ta till bredden på dörren så att det går att komma in med en skottkärra. Sedan är det alltid trevligt att lägga ett växthus mot huset så att man kan sitta inne och titta på resultatet medan det växer till sig.

Hur stort växthus hade du tänkt dig? Ligger er bostad inom detaljplanerat område måste ni ha bygglov för växthus över 15m2. Sedan har ni höjden att tänka på. Har ni planerat att odla sådant som skjuter upp på höjden? Kan ni i så fall bygga tillräckligt högt?

Lycka till!

Jo, alltså...allt sånt är klart, vi vet HUR vi ska bygga det. Bara det att vi börjat fundera på platsen, då vi insåg att vi har en identisk plats vid boningshuset vad gäller läge, väderstreck etc. :)

Och absolut, lådor blir det mot väggen, det hade vi tänkt mot ladan också :D
« Senast ändrad: 17 feb-12 kl 14:22 av LillaY »

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #6 skrivet: 17 feb-12 kl 14:20 »
Har alltid drömt om ett mot husväggen... Jag skulle absolut se till att ha det mot köksväggen om det passade (söder är viktigast) och sedan ha en balkongdörr rätt ut. Bara att plocka in maten :)

Vad har ni för färg på husväggen? Falu rödfärg är nog inga problem, den andas ju, men är det halvrisig plastfärg är nog risken stor att den flagnar bort helt om det blir för hög fuktighet. Automatiska vädringsluckor som är tillräckligt stora är bra. Och ingen jord direkt mot husväggen.
Lycka till! Vill gärna se bilder när det blir klart.

Funderar också på att bygga mot lagårdsväggen, på vårt hus funkar det nog inte tyvärr...

Jaa, tänk om man kunde ha en dörr rakt ut från köket, det vore ju drömmen! :D Men dom som byggde vårt hus för nåt sekel sedan hade inte riktigt räknat med att jag skulle komma här och tycka ;D Så tyvärr ligger det åt fel håll. För oss blir det nu eventuellt ett växthus utanför lekrummet, kan ju vara nog så trevligt ;)

Falu rödfärg har vi på väggen, så då ska det nog gå bra då :)
Och jag LOVAR att ni ska få se bilder, men jag lovar inte vilket år det blir ;) Vi kör stenhårt på att samla ihop virke och sånt så billigt som möjligt, t.ex överblivet byggmaterial, så det kan ju ta ett tag innan vi fått ihop alla dom pusselbitar som vi tänkt. Vi siktar på att få det klart i år så att vi kan börja använda det nästa år, så får vi väl helt enkelt se hur det går med det   8)

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #7 skrivet: 08 jul-13 kl 15:54 »
Det är ju över ett år jag började den här tråden, hade förhoppningar att börja bygga ifjol om våren. Vi skulle "bara" måla huset först...men förra sommaren var inte ett bra val för det ändamålet . regn och rusk så långt ögat kunde nå.. Men huset blev målat till slut och i år är det växthuset som gäller ;D

Jag undrar lite, ni som byggt västhus förut, vad har ni för tak? Vi har tänkt oss ett vanligt plasttak från Byggmax då det är vad vi har råd med. Sen när man sitter och bildgooglar så ser man så många växthus av gamla fönster där även taket är av gamla fönster...och jag skulle aldrig erkänna detta för min sambo i nuläget, men det är ju himla mycket snyggare ;) Fönster har vi så det räcker och blir över, men håller verkligen glasrutorna? Eller är det så att man får laga och bygga om efter varje vinter? Eller får man sopa/skotta taket så fort det snöat? Vi bor i Dalarna och det kommer ju en hel del snö här.

Plasttak från Byggmax har förut visat sej hålla alldeles utmärkt här hemma, så det vore kanske det smidigaste alternativet..  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser