Kom på på vägen till jobbet idag, att jag hade skrivit "intramuskulärt". Det är fel!

Man lägger kalken "subcutant" dvs under huden!!!
Jag har börjat med 100 ml kalk till dåliga tackor, fyllt på med 50 ml, sedan ytterligare 25 ml. När man kommer upp i 200ml totalt, så är risken för kastning överhängande! (Fast då blir tackan bra, med en gång...)
Kraftfodret förstör balansen i vommen, om tackan inte äter grovfoder. Det gör att hon får foderleda, ovanpå kalkbristen. Varje intag av kraftfoder, behöver en större mängt grovfoder för att inte ge foderleda. Om de får foderleda, så måste de få rätt balans i magen igen! Knycka några tuggbollar från en annan tacka, är ett sätt.
Istället för energibalans kan du ge betfor - om hon nu äter överhuvud taget! Kolla med Apoteket om de har något liknande energibalans, de har kanske glukos (tror jag att det ska vara, istället)
Tackor kan också bli hårda i magen av kalken, du går ha koll på att hon skiter - och hur hårt det är! En ½ dl matolja botar förstoppningen. Kan vara bar att ta till om hon också har foderleda! Då får hon ut vominnehållet som bara ligger och skvalpar utan att göra sitt jobb