Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla på skinn  (läst 6930 gånger)

Vidar Falk

• Gäst
Måla på skinn
« skrivet: 15 feb-12 kl 15:18 »
Jag har en Irländsk bodhran-trumma och tänkte måla symboler på den.
Men jag är totalt grön när det gäller det här med skinn och hur man ska handskas med det och ber därför och råd och tips.

Vad för färg är lämpligast att använda på skinn (vill ha så naturligt som möjligt)? Har har hört att man kan använda henna och funderar på det.
Så om jag nu väljer att måla min trumma med henna, hur gör jag då? Blandar jag bara till henna och vatten och sedan målar det jag vill på skinnet och låter det sedan torka? Eller ska jag blanda henna med vegetabilisk olja (olivolja, rapsolja, linfröolja)?

Som sagt jag ät totalt grön när det gäller skinn och vill ju inte misslyckas så att jag förstör trumman.  ::)

Mielikki

• -
SV: Måla på skinn
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 07:46 »
Nu har jag ingen erfarenhet av trumskinn men på fårskinn har jag målat med avkok av granbark. Kokade granbark i vatten i 1-2 timmar (tror jag, har det uppskrivet men förstås har jag den hemma), sen kokades den silade vätskan ihop till önskad nyans. Blir det en sirapsaktig vätska som lämnar som en glänsande mörk hinna på skinnet har den kokat för länge. Det lär skall gå att använda vide- och albark också.

Den här är målad med granbarksavkok: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=29011.msg974622#msg974622
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

Vidar Falk

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 12:52 »
Tack för tipset.
Avkok på granbarr, vide- eller albark låter ju fenomenalt. Naturligare än så kan det väl knappast bli med material från vår egen fauna.  :D

Nu har jag ingen erfarenhet av trumskinn men på fårskinn har jag målat med avkok av granbark. Kokade granbark i vatten i 1-2 timmar (tror jag, har det uppskrivet men förstås har jag den hemma), sen kokades den silade vätskan ihop till önskad nyans. Blir det en sirapsaktig vätska som lämnar som en glänsande mörk hinna på skinnet har den kokat för länge. Det lär skall gå att använda vide- och albark också.

Den här är målad med granbarksavkok: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=29011.msg974622#msg974622

Monica

« Svar #3 skrivet: 19 feb-12 kl 21:42 »
Jag har en Irländsk bodhran-trumma och tänkte måla symboler på den.
Men jag är totalt grön när det gäller det här med skinn och hur man ska handskas med det och ber därför och råd och tips.

Vad för färg är lämpligast att använda på skinn (vill ha så naturligt som möjligt)? Har har hört att man kan använda henna och funderar på det.
Så om jag nu väljer att måla min trumma med henna, hur gör jag då? Blandar jag bara till henna och vatten och sedan målar det jag vill på skinnet och låter det sedan torka? Eller ska jag blanda henna med vegetabilisk olja (olivolja, rapsolja, linfröolja)?

Som sagt jag ät totalt grön när det gäller skinn och vill ju inte misslyckas så att jag förstör trumman.  ::)

Henna är nog det mest naturliga du kan använda och blir också mycket vackert när det åldras. Du kan också använda kol eller växtfärg. Vill du ha doft när du trummar ska du använda växtfärg. Kan rekommenderas :)

Precis så som du skriver gör du. Men använd bara lite vatten och måla med fingrarna....

Vidar Falk

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 feb-12 kl 19:27 »
Henna är nog det mest naturliga du kan använda och blir också mycket vackert när det åldras. Du kan också använda kol eller växtfärg. Vill du ha doft när du trummar ska du använda växtfärg. Kan rekommenderas :)

Precis så som du skriver gör du. Men använd bara lite vatten och måla med fingrarna....

Jag har skaffat henna och ska börja måla min rumma med det.  :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 feb-12 kl 19:35 »
Henna tror inte jag är speciellt miljövänligt. Var odlas det och med vilka metoder och sen frakt och skit :)

Koka te på innerbarken på ek och reducera ned det så att du får en stark röd färg. Det låter mer klimatsmart enligt mig :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Monica

« Svar #6 skrivet: 04 mar-12 kl 20:38 »
Henna tror inte jag är speciellt miljövänligt. Var odlas det och med vilka metoder och sen frakt och skit :)

Koka te på innerbarken på ek och reducera ned det så att du får en stark röd färg. Det låter mer klimatsmart enligt mig :)

Håller med att det inte är miljövänligt, men det är ändå naturligt. Själv använder jag jord som jag samlar på mig när jag är i fjällen och målar trumskinnen med, men det är inte så lätt att få tag i som henna :)

Finns flera andra träslag, t ex ale, som du kan få ut röd färg från.... Lämpligare än ek eftersom alen håller på att dö. På det viset får den leva vidare :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser