Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver ett ok att bära med  (läst 4155 gånger)

Inga-Karin E

• Halland
Behöver ett ok att bära med
« skrivet: 15 feb-12 kl 08:26 »
Jag röjer en naturbetasmark som ligger långt ifrån farbar väg, det är tungt att dagligen bära dit motorsåg, bensindunk, och allt det där andra som får plats i ryggsäcken. Man kan nog fixa det själv, men jag tänkte ändå: finns det någon som känner till ett smidigt ok som man kan ha som stöd när man bär tungt?

Neiklot

• Gäst
SV: Behöver ett ok att bära med
« Svar #1 skrivet: 15 feb-12 kl 08:28 »

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och konka på är jag rädd.

:)

kbh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-12 kl 08:37 »
Jag röjer en naturbetasmark som ligger långt ifrån farbar väg, det är tungt att dagligen bära dit motorsåg, bensindunk, och allt det där andra som får plats i ryggsäcken. Man kan nog fixa det själv, men jag tänkte ändå: finns det någon som känner till ett smidigt ok som man kan ha som stöd när man bär tungt?
En stör på axeln  sågen en på ena sidan och dunken å den andra annars så här års en pulka  när det är barmark en enaxlad kärra med cykel jul typ borde fungera .
« Senast ändrad: 15 feb-12 kl 09:06 av Dbs »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 feb-12 kl 08:50 »
Om du ändå har med en ryggsäck så kan du ha ett rep över ryggsäcken och hänga motorsåg och bensindunk i varsin ändå av repet. Två krokar på lagom höjd så att du fortfarande kan använda armarna för att styra, men slipper fördubbla längden på armarna. Fungerar bäst med en ryggsäck med mes.

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-12 kl 09:05 »
en stöt på axeln  sågen en på ena sidan och dunken å den andra annars så här års en pulka  när det är barmark en enaxlad kärra med cykel jul typ borde fungera .

Ja, en pulka funkar fint!
Fast det behöver vara en rejäl, lite som en släde.
Annars välter det bara.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 18 feb-12 kl 20:36 »
I Norrbottens inland använde de "trämesar" förr då de bar varor långa vägar i väglös terräng. Tyvärr vet jag inte hur en trämes skall vara formad men jag har sett några bilder i böcker. Till exempel i "Kvinnor I Väglöst Land" av Lilian Ryd.

Här i Österbotten använde man ett redskap som kallades "bölotree". En krokvuxen flat björkstång som passade bekvämt över axeln. Den var formad ungefär som ett frågetecken liggande på mage. På bakändan fanns en krok och på framändan en annan att hänga lasten på så att det vägde ungefär jämt fram och bak. Framför främre kroken fortsatte ett handtag att hålla i med ena handen. Lasten lade man helst i "kasskåntar" som var flätade av tunna spån. Då skavde den inte så mycket mot ryggen.

Ett ok är opraktiskt i obanad terräng för det sticker ut åt sidorna.

Jag föreslår en pulka. Svenska armeens gamla träpulkor med kapell av segelduk är de bästa jag känner till för ändamålet.
PS. Jag vill också ha en.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-12 kl 21:46 »
I Norrbottens inland använde de "trämesar" förr då de bar varor långa vägar i väglös terräng. Tyvärr vet jag inte hur en trämes skall vara formad men jag har sett några bilder i böcker. Till exempel i "Kvinnor I Väglöst Land" av Lilian Ryd.

Här i Österbotten använde man ett redskap som kallades "bölotree". En krokvuxen flat björkstång som passade bekvämt över axeln. Den var formad ungefär som ett frågetecken liggande på mage. På bakändan fanns en krok och på framändan en annan att hänga lasten på så att det vägde ungefär jämt fram och bak. Framför främre kroken fortsatte ett handtag att hålla i med ena handen. Lasten lade man helst i "kasskåntar" som var flätade av tunna spån. Då skavde den inte så mycket mot ryggen.

Ett ok är opraktiskt i obanad terräng för det sticker ut åt sidorna.

Jag föreslår en pulka. Svenska armeens gamla träpulkor med kapell av segelduk är de bästa jag känner till för ändamålet.
PS. Jag vill också ha en.
Tipp  ring Börje i Floby han har säkert pulkor tele 070-3405289    0515 - 40340 
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 09:35 av Dbs »

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 20 feb-12 kl 09:13 »
De är ganska vanliga än idag i västerbottens inland vid bärplockning. Man tömmer lingon- eller blåbärshinkarna i bärmesen och tar den på ryggen. De kan vara gjorda av näver, späntat spån, modernare varianter är av plywood eller plast. Jag har gjort en enkel sådan av en 25 liters dunk men de kan i regel vara dubbelt så stora. Kallas här för "bärkont".
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 feb-12 kl 09:28 »
Du behöver väl inte bära såg och bränsle varje dag?  Motorsågen klarar sig bra i skogen över natten.

Annars är det nog enklast att bära.

Rav3n

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 feb-12 kl 10:43 »
Har skickat ett Pm.....
Kan man inte göra det själv......då behöver man det inte

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser