Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skällande hund  (läst 6274 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Skällande hund
« skrivet: 17 okt-06 kl 14:34 »
Jag är nybliven hundägare och jag håller på å lära mig om hundar. En sak undrar jag - varför skäller en hund när någon kommer i trapphuset? Är det en varning till objudna gäster eller att larma husse/matte? Min hund skäller dessutom inte alltid när nån kommer i trappen, inte ens varje gång brevbärar'n stoppar nåt i lådan. Några teorier?  ???  ???
« Senast ändrad: 17 okt-06 kl 14:35 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Skällande hund
« Svar #1 skrivet: 17 okt-06 kl 15:35 »
Jag är nybliven hundägare och jag håller på å lära mig om hundar. En sak undrar jag - varför skäller en hund när någon kommer i trapphuset? Är det en varning till objudna gäster eller att larma husse/matte? Min hund skäller dessutom inte alltid när nån kommer i trappen, inte ens varje gång brevbärar'n stoppar nåt i lådan. Några teorier?  ???  ???
Hundar är flockdjur, de ger skall när de hör någon närma sig för att uppmärksamma flockledaren om att något närmar sig.
Ger inte flockledaren några signaler på att vara intresserad så tar hunden själv beslut i saken och antingen bjuder in den/det som närmar sig eller går in i försvarsbeteende.
En hund som känner sig trygg med sin flockledare skäller i allmänhet inte mycket utan nöjjer sig med ett enkelt "voff" till flockledaren för att ge denne upplysningen att något håller på att ske. En osäker hund som inte till fullo litar på sin flockledare tar själv på sig skyddsrollen och skäller som besatt tills han/hon får klara order från flockledaren om hur fortsatt arbete skall bedrivas.
Hundar är "arbetande" djur och dom behöver en arbetsledare.
Har dom inte det så tar dom själva på sig den rollen och kan bli ganska jobbiga att leva med ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 17 okt-06 kl 16:07 »
Om inte hunden är avlad på att ge ljud ifrån sig som våran Ovtjarka.. oavsett om vi uppmärksammat "faran" eller ej så skäller han, och det skall han förvisso också men även om vi hade försökt få tyst på honom så kan han inte stå emot retningen. Jag vet människor som försökt få denna hundras att sluta skälla med antiskällhalsband, resultatslöst eftersom de bara skakar av sig citrondoften och fortsätter skälla  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettus

• Småland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-06 kl 20:49 »
Tack, Fred, för svaret! Det var ungefär vad jag tänkte. Men är ändå förvånad över att han inte skäller varje gång. En annan sak - på promenader bryr han sig inte det minsta om hundar som står i trädgårdar och skäller när vi kommer (han ser dom inte) medan han skäller på hundar han ser genom fönstret hemma.  :-\

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 17 okt-06 kl 21:24 »
Tack, Fred, för svaret! Det var ungefär vad jag tänkte. Men är ändå förvånad över att han inte skäller varje gång. En annan sak - på promenader bryr han sig inte det minsta om hundar som står i trädgårdar och skäller när vi kommer (han ser dom inte) medan han skäller på hundar han ser genom fönstret hemma.  :-\
Det är egentligen inte alls egendomligt. Om han uppfattar det som självklart att du också borde höra hunden i trappen så tycker han nog att det är onödigt att förvarna dig vid de tillfällena.
Och att han skäller hemma och inte på promenaderna beror på att bor där. Det är hans hem och därför viktigare att bevaka än granntomten.
Vissa hundar bevakar stora områden medans andra nöjjer sig med att bevaka sin liggkorg, alla fungerar olika.
En av mina hundar vill ha järnkoll på hela grannskapet medans den andra nöjer sig med att ha koll på garaget.
Det viktiga är inte om hunden vaktar (det gör alla hundar) utan att den förstår när den skall vakta och på vems uppmaning. Sen spelar det väldigt mycket in på hur hunden vaktar beroende på dess hårdhet, nerver, dådkraft och skärpa, alla hundar är t.ex inte lämpliga att utföra bevakningsarbeten av hänsyn till omgivning och då får man som flockledare göra detta klart för hunden.

Hundar är underbara flockmedlemmar och vänner och de klarar av mycket mer än man tror. Jag jobbade under flera år som hundförare inom bevakningsbrancher och millitär, både i Sverige och utomlands, och har haft mycket stort utbyte av mina hundar både yrkesmässigt och privat. Det krävs både tålamod, tid och träning innan man lär sig förstå sin hund och fungerar i flock. Men det är alla gånger värt det.
Some give it all."

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-06 kl 12:33 »
Det krävs både tålamod, tid och träning innan man lär sig förstå sin hund och fungerar i flock. Men det är alla gånger värt det.

Ja, det tror jag absolut! Han är en fantastisk hund, som jag vill kunna få stort utbyte med! Du som är så erfaren vill jag fråga - är ömsesidig respekt möjlig? Alltså, får jag respekt av min hund om jag visar honom viss respekt? Äsch, det lät väldigt flummigt, men jag hoppas du förstår!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 18 okt-06 kl 13:32 »
Ja, det tror jag absolut! Han är en fantastisk hund, som jag vill kunna få stort utbyte med! Du som är så erfaren vill jag fråga - är ömsesidig respekt möjlig? Alltså, får jag respekt av min hund om jag visar honom viss respekt? Äsch, det lät väldigt flummigt, men jag hoppas du förstår!
Ja absolut. Är du en bra ledare som ger tydliga signaler så kommer du få en hund som respekterar dig över allt annat.
Brister det i ledarskapet så får du en respektlös hund.
Hundar behöver bra ledarskap för att fungera i flocken.
En hund som behandlas bra och känner trygghet i flocken blir en mycket trogen flockmedlem.
« Senast ändrad: 18 okt-06 kl 14:14 av Fred »
Some give it all."

Neta

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 okt-06 kl 10:36 »
Håller med Fred! Respekt för en hund är att respektera att den är hund! Med tydligt ledarskap, konsekvens och vänlighet beröm kommer man långt!
Det pågår en diskussion just nu efter TV-programmen med hunduppfostran om hårda eller mjuka metoder att fostra sin hund. Idag är de allra flesta överens om att mjuka metoder funkar allra bäst. Det vill säga beröm och vänlighet när hunden gör rätt och tydlighet i vad man vill att hunden ska göra. Konsekvens är också viktigt en hund förstår inte om han ena gången tillåts att göra något som nästa gång är förbjudet.
Så mitt råd är var tydlig i ditt ledarskap, var konsekvent i din hunduppfostran och ge mycket beröm när hunden gör rätt så får du en trevlig kompis!
Jag ryser idag när jag tänker på de metoder som användes när jag började med hundar (på 60-talet) med tagghalsband och hundpiskor. Visst fick vi lydiga hundar men till vilket pris? De hundar vi ser idag som är lydiga är dessutom (oftast) glada vilket hundarna inte var då det var kuvade hundar.

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 okt-06 kl 14:57 »
Tack Neta!
Det var vad jag behövde! Jag har några hundägare omkring mig och alla kommer med olika bud...  :-\  En del hårda, andra mjuka...
Jag har lånat ett par böcker av Anders Hallgren som jag tycker verkar jättebra!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 19 okt-06 kl 15:21 »
Tack Neta!
Det var vad jag behövde! Jag har några hundägare omkring mig och alla kommer med olika bud...  :-\  En del hårda, andra mjuka...
Jo du kommer att få många olika råd av olika slag när du frågar folk om hundhållning ;). Alla verkar vara "experter" och veta att "så här gör man".
Men jag skulle råda dig att "plocka och prova" bland alla förslag och från olika skolor. Hundar är individer och en metod som funkar bra på en hund fungerar inte alls på en annan.
Det beror helt på vilka drifter som är starkast hos just din hund.
Vissa hundar fungerar mjuka metoder bäst på och andra hårdare individer kräver mer handfast hantering. Känner man att hunden behöver fostras med mer handfasta metoder är det dock viktigt att veta vad man håller på med, straffa när det uppfattas på ett sätt som hunden förstår och aldrig av ilska.
Att t.ex ge en hund en känga när den kommit tillbaka efter att ha sprungit bort är helt förkastligt och kommer att förvärra problemet, men att lyfta en hård hund som utmar dig om ledarskapet i nackskinnet och visa att det faktiskt är du som är ledare i flocken kan vara nödvändigt för vissa hundindivider.
I slutändan handlar det enbart om att kunna läsa sin hund och lära sig förmedla sina egna önskningar till hunden.
Jag hade förmånen att få träna hund tillsammans med Bosse Nyman (då vid Stockholmspolisens Hundenhet) för många år sedan, och att se honom arbeta tillsammans med hundar var nästan kusligt. Jag har aldrig, varken förr eller senare sett en människa som har en sådan totalkontakt med sina hundar. Det var som om han och hundarna visste vad den andre tänkte hela tiden.
Själv har jag långt kvar till hans kunskaper, men man lär så länge man lever :).
Some give it all."

Neta

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 okt-06 kl 18:17 »
Mitt råd är att alltid börja med "mjuka" metoder. För det är precis som du säger Fred att ska man ta till andra metoder måste man veta exakt vad man gör och som nybörjare är det viktigt att ha stöd och hjälp. Ja, för oss som var med på den tiden var bland andra Bosse Nyman en hunduppfostrare att se upp till. Det var en man som var mycket konsekvent och hela tiden krävde hundens uppmärksamhet. Tack vare det och mecket beröm fick han hundarna  dit han ville.
Många rasklubbar har kurser i social träning, lydnad etc kanske också kan vara något att delta i (om det finns).

Sia

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 20 okt-06 kl 14:00 »
Anders är jättebra att läsa när det handlar om hundar, han har skrivit flera bra böcker.
Sen är det oslagbart att gå en kurs och lära sig vad som fungerar på just sin hund.

Om man vill lära sig hur hundar (och människor) fungerar så ska man läsa "hund och människa- förstå och bli förstådd" av Patricia Mc Connell  utgiven av Wahlström och Widstrand.   Den är helt underbar :D :D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 20 okt-06 kl 19:47 »
Tack för boktipset! När jag lämnar tillbaka Hallgrens böcker på bibblan ska jag låna den!

kallekalkon

« Svar #13 skrivet: 14 nov-06 kl 19:29 »
Min erfarenhet är att om hunden skäller när ngn kommer vill den tala om att nu kommer det ngn till oss,du skulle ha möjlighet med en bandspelare el mob tel kolla hur den gör när ni inte är hemma en bra vakthund skäller när ngn är hemma men är tyst om den är ensam om den är av den typen som släpper in folk men inte ut en del skäller för att säga komm inte in här vaktar jag.Varför dom skäller på en del är om dom lär känna en besökare känner dom igen ljuden från den besökaren

Nettus

• Småland
« Svar #14 skrivet: 15 nov-06 kl 11:26 »
Hej kallekalkon!
Jag håller på att träna honom på att vara ensam hemma. När jag lämnar honom sätter jag mig ute så att jag hör om han skäller - och det gör han inte. Jo, en gång började han skälla efter en halvtimme (han hade klarat en hel timme tidigare) men jag tror att det var nåt särskilt som hände, kanske att han såg en hund gå förbi. Jag har märkt att om jag visar att jag hört ett ljud i trappen innan han skäller, så låter han bli att skälla, och om jag tydligt reagerar när han börjat skälla, så slutar han direkt. Det är tydligt att han skäller för att tala om för mig att någon kommer. Men fortfarande är det olika hur an reagerar - ibland skäller han, ibland inte. Och ibland skäller han när posten kommer i dörr'n, ibland inte.  ???

kallekalkon

« Svar #15 skrivet: 15 nov-06 kl 15:32 »
Hej-vad är det för ras-en del raser har mycket "vakt"i sej min t.ex.skulle hjälpa till att bära ut om han kunde om det blev inbrott hos mej enda gången han visat ngt det var när en kille skulle slå mej då markerade han mycket starkt"rör inte min kompis"det beror ju på vad du vill att hunden ska göra vill du ha bort skällandet helt då sätter du på han ett antiskällhalsband med citronvatten i.Vill du att han ska skälla och tala omatt nu kommer det ngn då ska du ge godis vid såna tillfällen men nonchalera alla andra skälltillfällen prova med en person som han inte känner som går och knackar eller ringer på när du inte är hemma så får du reda på om han skäller vid dessa tillfällen sen kan du prova med en som brukar besöka er ofta jag tror du kommer att se en skilnad i hur han gör

Nettus

• Småland
« Svar #16 skrivet: 16 nov-06 kl 13:01 »
Det är en korsning, rottweiler/leonberger sägs det. Och det är väl två vaktraser? Eftersom jag bor i hyreskasern blir det mycket rörelse i trapphuset - och skällande. Han får gärna tala om att någon kommer när jag är hemma, men jag vill inte att han ska stormskälla. Men jag ska testa ditt förslag med annan person.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 dec-06 kl 20:42 »
Får man tipsa om hundsida här?  Jag chansar på det......nordens största hundforum:

www.alltomhundar.com    :D

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #18 skrivet: 12 dec-06 kl 15:56 »
Jag är ingen hundexpert men så här tror jag: Du säger att han inte skäller hela tiden, jag skulle tro att han bara skäller när han tror att du behöver uppmärksamma "inkräktaren". Du säger att han inte skäller om du visar att du hört ljudet, det tycker jag tyder på detta. Att han inte skäller hela tiden skulle kunna bero på att hunden då sett något hos dig som han tolkar som att du hört även du kanske inte gjort det.
elliha.blogspot.com

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #19 skrivet: 19 dec-06 kl 21:43 »
 ;D
Kära Storasyster...
Jag tror att du har gjort helt rätt med din lilla going. Jag märker när jag pratar med dig i telefon att han lyssnar på dig och är nöjd med att du har förstått dina signaler. Ska pröva din metod på Cicci.
Sen är det ju som jag läste innan att det är så olika från hund till hund hur man ska leda dom. Om du ser på mina flickor så är de ju så olika som två utav samma ras kan bli. Det som funkar på den ena funkar inte alls på den andre. Men den lilla har vi ju haft lite mer från början också. Du gör rätt i som prövar dig fram med honom men du måste nog bestämma dig för var du vill att gränserna ska gå för honom och det tror jag du har kommit fram till väldigt bra men succesivt. Ingen förväntade sig att du skulle vara hundexpert från början Jag vet att jag gav honom lite i "knäet" till dig eftersom det var akut. Samtidigt så visste jag att ni två var så himla rätt förvarandra. Du har kommit så fantastiskt långt med honom och det ska du vara stollt över. ;D
Älskar dig!
Kram
Lillasyster

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser