Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat från granngården  (läst 1907 gånger)

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Mat från granngården
« skrivet: 09 feb-12 kl 18:18 »
 Vad ska jag köpa till mina dvärggetter. Jag har 2 getter som troligen är dräktiga. En kastrat och en bock. Är rädd att de inte får tillräkligt med nyttigheter och så vill jag ge lite extra inför killningen. Idag får de fri tillgång på hö och torkade grenar. Sedan några dar tillbaka så får de ca 1-2dl havrekross.  Viltsaltsten har jag oxå. Men tyvärr har den varit bortglömd av mig i ett antal månader. Har en mineralbalja med koppar som de kissar och sover i!!??                                                                 http://www.granngarden.se/product/mineral-f-r-effekt-m-cu-10kg-
http://www.granngarden.se/product/mineralfoder-e-f-r-m-cu-25kg-
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Mat från granngården
« Svar #1 skrivet: 09 feb-12 kl 20:30 »
Jag ger mina dvärggetter Fårfor :)
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Solöga

  • Inlägg: 147
  • Jag vill, jag kan, jag SKA!
    • Småland
    • Furukull
SV: Mat från granngården
« Svar #2 skrivet: 09 feb-12 kl 20:52 »
Mina getter får Idol (det som tidigare hette talang). Det är det foder jag hittat här som har högst kopparhalt.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Mat från granngården
« Svar #3 skrivet: 09 feb-12 kl 21:01 »
Finns det inte en massa varianter av fårfor?

Vad är Idol och finns det oxå på granngården?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Skogssus

  • Inlägg: 13
    • Uppland
SV: Mat från granngården
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 21:32 »
Bra att de har fri tillgång till hö och grenar. Är hö't analyserat? Kan vara värt att göra så man vet att det inte blir obalanser när man lägger till andra foder. Om de inte slickar i mineralbaljan så prova pellets eller granulat MED koppar. Mineralfoder är viktigt och getter är inte känsliga för koppar som får. Eftersom geten är mera lik renar och hjortdjur i sitt födoval skulle jag nog hellre rekomendera Renfor än något fårfoder om du tror att kraftfoder behövs men har de bra hull och får mineraler och salt så klarar de sig nog bra.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Mat från granngården
« Svar #5 skrivet: 10 feb-12 kl 09:27 »
Jovisst djuren har bra hull och de visar inget tecken på någon brist. De är nöjda och glada. Men vill ju även att killingarna som ev kommer ska få bästa starten.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mat från granngården
« Svar #6 skrivet: 10 feb-12 kl 09:43 »
Mina getter får under högdräktigheten (de sista 2 månaderna), förutom grovfodret som du ger, en kraftfoderblandning av lika delar havre, torr betfor och mjölkkopellets. Hur mycket energi det innehåller står på säckarna, så du kan enkelt räkna ut lämplig mängd i en foderstat. Har du inte analyserat hö kan du leta efter fodermedelstabeller där det finns ungefärligt energiinnehåll för olika typer av hö och se ungefär vad ditt hö innehåller. (Eller skiter du i foderstatberäkningarna och håller koll på att de är i bra hull och mår gott.)
Viktigt är oxå att de får selen under högdräktigheten, finns ett antal olika fabrikat och doseringen står på paketen. Kom bara ihåg att selenet smakar apa, så blanda i kraftfodret och inte i vattnet. Min man hällde selenlösningen i getternas vattenspann och de bara blängde på honom som om han försökte förgifta dem, och rörde inte vattnet på hela dagen ;) .
Lycka till med de blivande mödrarna!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Mat från granngården
« Svar #7 skrivet: 10 feb-12 kl 10:22 »
 Hällde selen på knäckebrödet idag. Sara glufsade glatt i sig men Lilla Isadora bara luktade och fnyste åt brödet.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mat från granngården
« Svar #8 skrivet: 11 feb-12 kl 12:08 »
Prova att blanda selenet i t ex betfor, det är sött och gott!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser