Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tänkte jag skulle hålla käften, men denna människan ska fanimej få skämmas!!  (läst 8733 gånger)

Weasel

• Skåne
Min mamma har haft sin häst utlånad på foder i fem år, efter att hon gjort sig av med övriga hästar och flyttat till villa.
För ett par dagar sren blev hon uppringd av en tjej i stockholm där hästen står (vi bor i skåne) som sa att vår häst står som ett skelett utan mat och vatten. Hon hade dessutom så mycket fång att hon inte ville röra sig.
Polis och länsstyrelse blev inkopplad och en veterinär beslutade att avlivning omgående var enda riktiga alternativet.
Denna fodervärden är mycket känd inom shetlandsaveln http://www.ekskogen.com/ Vår häst står under avelsston plus att det står att min mamma äger henne.

Bild dagen innan hon avlivades. Det är alltså en shettis med full vinterpäls!!

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
För jäkligt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Fy så trist! Vad har de att säga till sitt försvar??
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Att sånt här händer är huvudorsaken till att jag de få gångerna jag letat fodervärd till hästar bara vill ha fodervärdar som ligger inom ett rimligt körbart avstånd från där jag bor. Dvs så att jag lätt utan en massa extra kostnader ska kunna titta förbi lite då och då och se om allt står väl till.

Fast närhet garanterar ju inte att det inte går åt skogen. Min ponny fick avlivar i höstas pga  kolik- hos fodervärd. Han hade aldrig haft kolik förr och var 9 år gammal. Men ingen annan häst där hade magproblem så det rörde sig troligen ej om dåligt foder.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Fy fan va hemskt!!
Du gör helt rätt som berättar detta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Weasel

• Skåne
Fodervärden går inte att få tag på. Hon har alltid haft fina hästar innan, och ser man på hemsidan ser det ju jättebra ut, verkligen seriöst.
Tyvärr var det inte bara vår häst som var i bedrövligt skick. Flera andra på olika gårdar, men med denna ägaren  har hittats. Någon had grimman fastväxt i huvudet! :-\
Jag kan inte komma på en enda orsakt till varför hon gjort såhär! Om hon så har helt slut på pengar och inte kan mata sina hästar, ring så vi tar hem den vi äger, ellr vad som helst. Skjut de andra om hon inte velat ge bort dem?? Ja vad som helst kunde varit bättre än att bara lämna dem åt sitt öde.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Kira

• Småland
Ni som har hästar ute på foder långt iväg ifrån er, annonsera här på forumet. Vi kan väl försöka hjälpas åt att titta till varandras hästar. Detta var en jättetråkig historia, usch så tråkigt :'(

Existens?

• Gäst
Jag kan inte komma på en enda orsakt till varför hon gjort såhär! Om hon så har helt slut på pengar och inte kan mata sina hästar, ring så vi tar hem den vi äger, ellr vad som helst. Skjut de andra om hon inte velat ge bort dem?? Ja vad som helst kunde varit bättre än att bara lämna dem åt sitt öde.

Det är ju ingen ursäkt, men att det kan bli så, ser jag inte som så märkligt.

Att några hästar magrar av, det kan gå rätt fort, och plötsligt står hon där med hästar som hon inte vågar visa nån, risken att bli anmäld är ju alltid överhängande numera. Så vad göra då? Kontakta er och vara berdd på en utskällning och kanske anmälan? Eller låta dom gå och hoppas på ett under som gör att det blir bra igen innan nån hinner märka nåt?  Skjuta är heller inget alternativ, att få en häst hämtad kostar 5000, kontant betalning, och att låta den ligga ger anmälan.. Gräva ner..nån ser det alltid och anmäler.
Sen är cirkeln igång, och resultatet ser vi här ovan.

Och återigen, jag försvarar inte, jag ger en möjlig förklaring.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
Personliga kriser ligger bakom väldigt många djurskyddsfall.

En närstående kanske har gått bort, hon kanske har drabbats av en akut depression, och som redan nämnts: när djuren börjar magra av vågar man inte be om hjälp längre.

Det gör det inte mindre tragiskt för djuren, men man kan ju tänka på att det är väldigt sällan onda människor som misssköter sina djur.
//Lina

Agda 61

• Skåne
Bra att du berättar. Det är för jävlig trots allt att det kan gå till på detta sättet. Dom ska Skämmas.  >:(
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

tinna.m

• Skåne
Så kan en häst se ut om avmaskningen inte tatt eller sjukdom av olika slag. Eller helt sonika: Svält!
Hade häst inkvarterad på slott mitt i Skåne. Hon som "skötte" gav dem en tuss hö i hagen. Den i högst rang åt, de andra fick titta på. En tuss, inte vars en. Vintertid. Samma tilldelning 2ggr/dag, inget mer... Massor med "duktigt" hästfolk ikring som inte reagerade. Bla a vet.
Hästskötaren hade bullimi fö.Missbruk oavsett art har tråkiga konsekvenser.
Att någon missköter något är inte unikt. Att inte omgivningen reagerar i tid är tragiskt.
En annan tråd här på forumet behandlade just undringar om att reagera. Där bedyrades att alla skötte sina hästar fint..
Beklagar och tackar för att du visar.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lejonhjärta

• Västergötland
Stackars lilla gumman!! :'(
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Det finns inga ursäkter att missköta sina djur eller andras!
Jag har gått igenom både dödfall av närstående , depressioner svår sjukdom mm mmm o inte fan svalt mina djur!!
Absorlut inga ursäkter eller förklaringar ska du godtaga , gör en stor grej av detta , gå till tidningarna o krossa detta svin.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
Absorlut inga ursäkter eller förklaringar ska du godtaga , gör en stor grej av detta , gå till tidningarna o krossa detta svin.

Ja, frågan är väl om inte dödsstraff vore befogat.... ::)

Lycka

• Ångermanland
ja man blir arrrrrg  >:D ledsen , missmodig , gråtig när man läser detta.
Hedemorahöns

Nina W

• Värmland
Det är klokt att skaffa ett friskintyg på hästen om man ska lämna bort den på foder så att fodervärden inte kan komma och säga att den till ex hade början till fång redan då hon tog den. Eller som en duktig liten hopphäst, ett russ. Hon blev alldeles för mycket hoppad för ungarna tyckte ju att det var så kul, så hon fick ryggen förstörd. Det kunde man ju inte ägaren se då hon bara kom förbi tittade till den i boxen eller hagen... Och sedan stod ord mot ord för att hon inte hade ett vet intyg på att ponnyn inte hade ryggproblem innan.... Så man måste nog hålla bra koll på sin häst om man inte känner någon annan som kan hjälpa till med det.
« Senast ändrad: 14 feb-12 kl 17:41 av Nina W »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Ja, frågan är väl om inte dödsstraff vore befogat.... ::)

Var spydig du men djurplågeri är bland det värsta som finns o är helt oförlåtligt.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
Oj, jag blir ganska chockad när jag läser detta... Har shettisar själv o kontakter med uppfödare och hade inte en aning om att denna uppfödare var så "illa ute"..
Jag är själv fodervärd åt mina killar och lider av depression osv, men innan det går så långt så att en shettis blir sådär avmagrad....Oj, jag skulle ringt ägaren tusen gånger om jag inte skulle klarat av det....

Usch... jag ska vidarebefodra detta till min uppfödare....
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

biltog

• Västerbotten
Onekligen illa. Svårt att tro att någon bara skulle strunta i djuren. Lever människan öht?

Weasel

• Skåne
Onekligen illa. Svårt att tro att någon bara skulle strunta i djuren. Lever människan öht?

Japp, hon lever!! Enl. min mamma skriver hon en massa på facebook :är inte som folk tror osv... Hur det ligger till egentligen vet jag inte, och bryr mig inte heller, det hon gjort mot hästarna är oförlåtligt! Mamma är inte själv vän med henne, men där är många som gärna läser upp vad hon skriver! :)
Många fler hästar har blivit beslagtagna, men vad jag vet så är vår den enda som behövts avlivas.
Enligt grannar har hon varit och kollat till djuren (men inte matat och gett vattten??) på natten, för hennes bil är inte lagligt körbar så hon vågar inte köra på dagen... Sorgligt!
« Senast ändrad: 13 feb-12 kl 20:48 av Weasel »

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser