Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Digivande tacka står inte still  (läst 4173 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Digivande tacka står inte still
« skrivet: 08 feb-12 kl 20:04 »
Jädrans tackan står inte still när lammet försöker dia. Precis när lammungen nästan hittar rätt så flyttar tackan på sig. Lammungen är född igår morse och vad vi har sett så har hon inte på egen hand lyckats nåt vidare med diandet. Jag har gett henne en påse råmjölksersättning som hon formligen vräkte i sig idag och sen har vi några gånger helt sonika hållt fast tackan så att lammet får till det.

Vad har ni för erfarenheter? Tackan är själv född förra året och verkar vara lite fundersam över vad lammet är för nåt. Dock har hon ju utan problem fött fram det och slickat det rent från hinnor, ätit upp efterbörd osv. Hon lammade i gruppen, men står nu tillsammans med lammet i en box.

Kommer de klura ut det här själva eller kommer det att bli ett flasklamm? Om det har med saken att göra är det Åsenfår jag har.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

JBF

• Småland
SV: Digivande tacka står inte still
« Svar #1 skrivet: 08 feb-12 kl 20:45 »
Förstagångslammare? Ibland är de ju lite vimsiga och vill inte fatta att lammen ska vara mellan bakbenen där de "inte har koll på det". De verkar ibland hellre vilja stå nos mot nos. Håll i tackan ett par dagar så ofta ni hinner så blir det nog bra. Lammet får i sig mjölk och får upp snabbheten i diandet då! Tackan fattar nog också galoppen snart.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 feb-12 kl 22:05 »
Precis så är det! Hon småpratar med lammet, står nos mot nos som du säger och verkar hela tiden vilja vara så att hon har koll på vart lammet är. Då fortsätter vi hålla i...

Tack för uppmuntrande ord =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-12 kl 22:43 »
å det kan ta tid... det är därför det finna adoptionsgrindar, inte bara för tackor som inte tycker om ett av sina lamm, utan även för dem som vill titta på sina gulleklimpar men inte ge dem di... Vi hade en sån. Inte nu.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 09 feb-12 kl 00:08 »
Ja som de andra är inne på fortsätt att hålla i tackan så lammet får dia. Rätt vad det är så fattar de galoppen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 09 feb-12 kl 21:06 »
Precis så är det! Hon småpratar med lammet, står nos mot nos som du säger och verkar hela tiden vilja vara så att hon har koll på vart lammet är. Då fortsätter vi hålla i...

Tack för uppmuntrande ord =)

Det blir säkert en kanonmamma det där! Hon är ju kär i lammet! Inte lätt att vara förstföderska kan jag tänka. Fåren får ju inte gå på föräldrakurs heller!  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 feb-12 kl 21:36 »
Vi hade en ungtacka som fick stå uppbunden ett par dagar tills hon accepterat lammet ( det ena var okej, den andra sparkade hon bort)
Andra året favoriserade hon 3 av 4 lamm, så där fick en bli flasklamm.
Ville inte fortsätta med detta så hon hamnade i frysen i höst!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-12 kl 21:42 »
Helt, rätt beslut!!! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 feb-12 kl 22:18 »
Hon verkar mindre och mindre bångstyrig. Nu räcker det att jag har en arm runt halsen och en över ryggen. Förut hade till å med sambon fullt sjå med att hålla i henne. Det tar sig!

Sen ser man i den andra boxen hur "andragångsföderskan" står helt kolugnt och idisslar medan hennes lammunge knäar och äter för fulla muggar. Tänk den dagen jag ser krångeltackan göra så.  o ::)

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 feb-12 kl 17:13 »
Kanske är hon bara öm och spänd i juvret..Kanske därför hon inte vill låta lammet dia??.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 10 feb-12 kl 17:37 »
Hade också en sådan.

Hon kommer nog att blir helt okej efter några dagar..

mjölk ut henne när lammet har diat ordentligt.. så att mjölkproduktionen kommer igång ordentligt. Hon  kommer snart att uppskatta att lammet lätta på trycket :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vildrosen.

« Svar #11 skrivet: 10 feb-12 kl 21:14 »
Vi provade att binda våran "problemtacka" i en adoptionsgrind men vi hittade tackan liggande på lammet. Som väl var hade hon nog precis lagt sig för lammet var lite omtöcknad men mådde bra. Efter det har vi i stortsätt bara hållt tackan så många gånger vi kan och hinner per dygn. Plus att vi ibland stödmatar lammet med flaska så att lammet växer till sig och klarar av att "kämpa" med sin mamma och dia.

Grindarna använder vi även till att spärra av ett område för lammen där de kan vara ensamma (- få extra pellets osv) då de blivit lite större.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

betsla

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 10 feb-12 kl 23:35 »
Ja, de där adoptionsgrindarna verkar ju kunna ställa till det rätt illa ifall tackan lägger sig på lammet.

Jag börjar tro att lammungen ändå får äta lite, när vi inte är där. Idag tex hade jag inte nån möjlighet att hjälpa henne mitt på dan. Jag var ute vid 8 men sen inte förrän 16 igen. Om lammungen inte skulle ha ätit på den tiden, borde hon inte vara svag alternativt skrika efter mat? När jag kom ut stod hon upp och såg pigg ut. Hon började prata lite när hon såg mig, hon förknippar mig förmodligen med mat.

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 11 feb-12 kl 12:54 »
Ja det är ju bra tecken det! Då får ju lammet di även när du inte är ute hos dem! De får snabbt upp farten och tekniken de små liven!

lena70

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 feb-12 kl 20:22 »
Vad roligt att höra!. Det löste sig..

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 11 feb-12 kl 20:28 »
Vad tror ni?

Idag när jag kom ut så är det första jag ser ett kissande lamm... är de som små människobebisar att de kissar direkt efter maten?  ::) I så fall har de löst allt själva och jag slipper oroa mig. Ingen som har en webkamera att låna ut?? ;D

svali

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 11 feb-12 kl 22:06 »
Du kan känna på lammets mage. Om hon inte har fått mjölk så är den mjuk och lös. Är den däremot hård så har hon druckit mjölk...
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

lena70

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 feb-12 kl 22:19 »
...och om hon verkar belåten och nöjd!.= Mätt!!!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 12 feb-12 kl 17:44 »
Du kan nog vara ganska säker på att lammet äter. Jag har ju också åsenfår och jag tycker att de är lite "hemlighetsfulla". I början trodde jag ofta att lammen inte åt, då hade jag gotlandsfår också och dem såg jag äta direkt. Åsenfåren höll jag på under åtminstone två lamningar och försökte få att äta. Så småningom kom jag underfund med, tack och lov, att de var riktigt duktiga att klara detta med maten själva. Sedan har jag bara kollat att lammen varit pigga och runda om magen och inte en enda gång har de svultit utan de har fått mat av sina mammor, men ofta ser det ut som om de inte förstår. Det har hänt någon gång med en förstalammare att hon gjort just som du beskrev, bara velat ha lammet framför nosen, då har jag hållit tackan så lammet fått äta några gånger, sedan har de klarat det själva. Har lammet bara fått smak på mjölken så äter det.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser