Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spännande färger som dyker upp - Allmänt färgsnack?  (läst 2470 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Hejsan! Mitt i smällkalla vintern blev både Bella & Clara, våra två svartmantlade franska vädurar, mammor. (de bor inne i ladugården dock, där det är torrt, lä & lite varmare) Båda kullarna är efter samma pappa, en albino-blandis som är 50% Vit Lant & 50% Belgisk Jätte.

Bellas ungar blev endast helsvarta & svartvit-fläckiga, utom en som blev viltfärgad. Ganska logiskt.

Claras ungar blev svartvit-fläckiga, vit/vackert sandbeige-fläckiga & trefärgade, Vit/svart/vackert sandbeige. Liten överraskning.

Eller? Verkar ju som Clara bar på något Bella inte hade? Eller är det pappan som har det? Eller går det att säga något om det alls?

Albin som han heter, är som sagt helvit & hade som ung riktigt röda ögon. Vid ungefär ett halvårs ålder blev de isblå, & idag har de en mildare, lite mörkare vackert blå färg. Verkar lite speciellt också. Eller är det mina icke existerande kunskaper om kaninfärger som lyser igenom?  ;D

Skulle uppskatta lite allmänt snack & berättelser om upptäckter & erfarenheter kring färger mm. hos kaniner. Bara kul att veta vad som dykt upp hos er!  :)

www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
SV: Spännande färger som dyker upp - Allmänt färgsnack?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 20:53 »
Haha, det där lät som rena proffssnacket i mina öron.  :P Våra har inga stamtavlor, vi köpte dem som hobby/matkanin-producenter. *det lät nästan lite elakt*  ::) Jag som vill ta vara på & bereda skinnen tjoade ju till av tjusning.

Men det där med ämnesomsättningsfel lät lite knepigt, hur kan det komma sig? Sådant borde väl märkas av redan i mycket tidig ålder? Och vid saliga blaningar av raser borde det inte vara någon större risk?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 21:13 »
Hehe, läser man för mycket sådant här vågar man väl aldrig para sina kaniner igen.  ;)

Inga erfarenheter av albinoögon som byter färg, någon?

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 feb-12 kl 12:36 »
Hej!
De som man kallar "vitbrokad" är alltid de med dubbel uppsättning anlag för brokighet. Dessa har också ett lite speciellt utseende. De är övervägande vita med endast få färgfläckar. Öronen är oftast färgade samt ibland en smal pricklinje/bruten ål utefter ryggen och sedan eventuellt några få prickar i övrigt. De ser alltså INTE ut som vilka kaniner som helst. Därmed inte sagt att de behöver ha matsmältningsfelet ... men de kan ha det!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 07 feb-12 kl 13:02 »
och det finns vitscheckar som drabbas som fullvuxen efter 2 eller 3 år.

Scheckar kan paras med japantecknade utan problem om jag minns rätt.
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #5 skrivet: 07 feb-12 kl 13:28 »
Inga erfarenheter av albinoögon som byter färg, någon?

Albino byter inte färg på ögonen. Tycker det låter mer som om han skulle vara vit Bö med zobel anlag. Zobel anlaget ger mer eller mindre rubinglans i ögonen. Det låter som så iaf när du beskriver ungarna där jag kan ana att "sand" är siames :). I såfall borde ungarna vara siames japanbrokade. Färger ärsvårt att ens gissa sig till om man inte ser färgerna bakåt.

// Jennie

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #6 skrivet: 07 feb-12 kl 21:15 »
Jag skall ta bilder på småttingarna framöver.  ;D vad menas med "Bö"? Skulle vara kul att se föräldradjur bakåt i tiden, kanske han är mer än Vit lant/BJ. För zobel är väl inte ngt som förekommer i de raserna?

Bilden är tagen under övergången.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 07 feb-12 kl 21:50 »
Vit blåögd skrivs kort vbö.

Vit rödögd / albino skrivs vrö.

Den kanin som du beskriver som trefärgad är en japantecknad svart/gul brokad.
Det låter som att du även fått en viltgul i kullen.

Den här sidan kan vara behjälplig för att identifiera kaninfärger: www.kaninfarg.se

Den enda färgen man ska "akta" sig för att para är brokat-gruppen (mantel, scheck, dalmatin, brokat). Ungar som får dubbla anlag har högre risk för att få megacolon, ett ämnesomsättningsfel.

En äkta albino kan inte byta ögonfärg. Är du säker på att du inte såg fel på färgen när han var liten, eller att han fått något slag och hade blodiga ögonvitor?
//Lina

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #8 skrivet: 08 feb-12 kl 07:57 »
Bild på Albin som ung:

Gille

• -
« Svar #9 skrivet: 08 feb-12 kl 09:04 »
Märkligt!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
Linnea H

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser