Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?  (läst 18271 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?
« Svar #40 skrivet: 08 feb-12 kl 18:19 »
Vad som är naturligt och vad som är lagligt är inte alltid samma sak.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #41 skrivet: 08 feb-12 kl 19:41 »
Citera
När det gäller levande maskar och larver är lagstiftningen otydlig. Det
kan tyckas självklart att även levande djur som ges som foder är foder,
men det är inte tydliggjort. Levande djur som foder är också en
djurskyddsfråga. Vissa udda djurslag kräver dock levande föda.

När det gäller levande djur som foder kommer vi att försöka ta upp
frågan på ett EU-möte i Bryssel för att få ett klarläggande.

ja, nu var det ju 2009 jag mejlade och de kan ju ha fått ett svar från allvetande bryssel ::) sedan dess. men, om det nu är tillåtet att kasta levande larver till mördarhönsen (djurskyddsfrågan och värdet på levande maskar är ju en annan fråga som jag lämnar åt djurens rätt och diverse övriga militanta veganer), så kanske det vore nån lönsam affärsidé? börja föda upp maggot och larver? man måste ju inte odla de på kotletter (att föda upp dem med animaliska biprodukter var ju tydligen också ajabaja), det finns ju tillräckligt många som äter vegetabiliskt föda (eller dynga med för den delen). det bör ju vara intressant för de som har industrihönserier för ägg/kött, då fåglarna överlever bättre (kanske förekommer kannibalism i mycket mindre utsträckning då också?) och sedan är ju närproducerade larver bättre för miljön än importerat soja.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eurydike

• Småland
« Svar #42 skrivet: 09 feb-12 kl 07:56 »
ja, nu var det ju 2009 jag mejlade och de kan ju ha fått ett svar från allvetande bryssel ::) sedan dess. men, om det nu är tillåtet att kasta levande larver till mördarhönsen (djurskyddsfrågan och värdet på levande maskar är ju en annan fråga som jag lämnar åt djurens rätt och diverse övriga militanta veganer), så kanske det vore nån lönsam affärsidé? börja föda upp maggot och larver? man måste ju inte odla de på kotletter (att föda upp dem med animaliska biprodukter var ju tydligen också ajabaja), det finns ju tillräckligt många som äter vegetabiliskt föda (eller dynga med för den delen). det bör ju vara intressant för de som har industrihönserier för ägg/kött, då fåglarna överlever bättre (kanske förekommer kannibalism i mycket mindre utsträckning då också?) och sedan är ju närproducerade larver bättre för miljön än importerat soja.
Det är ju ingen du idé. Jag skulle nog inte vara så förtjust i att föda upp maggots själv men jag kan köpa dem av dig om du föder upp dem  ;)
Vi kanske skulle ställa om frågan till Jordbruksverket. Speciellt som de själva rekommenderar maskar och insekter som proteinrikt foder för ekologisk hönshållning. Tycker eg. att deras formulering är lite konstig om de menar när hönsen går ute fritt och liksom råkar hitta en och annan insekt... Man borde i så fall få föda upp under kontrollerade former på rätt sorts föda.  ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 09 feb-12 kl 10:57 »
Mina hönor slukade både smågrodor och åtminstone en liten orm i somras - undras vad jordbruksverket säger om frigående höns och fridlysta djur?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #44 skrivet: 09 feb-12 kl 11:04 »
Av alla inlägg i denna tråd kan man förmodligen dra slutsatsen att det som händer om hönsen pillar i sig lite kött är:

Hönsen blir glada  :D

Jordbruksverket blir galna  ::)

Katten blir sur för att h*n inte fick köttbiten   >:(

Hönsägaren behöver snaps för att bli frikänd  :P
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eurydike

• Småland
« Svar #45 skrivet: 09 feb-12 kl 11:41 »
Mina hönor slukade både smågrodor och åtminstone en liten orm i somras - undras vad jordbruksverket säger om frigående höns och fridlysta djur?
Vad gäller fridlysta djur är de fridlysta för människor... Jag har en katt som gärna fångar både snok och kopparormar. Men katt förväntas inte kunna fridlysningslagar så det är undantaget.   o:)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #46 skrivet: 09 feb-12 kl 13:06 »
Det är ju ingen du idé. Jag skulle nog inte vara så förtjust i att föda upp maggots själv men jag kan köpa dem av dig om du föder upp dem  ;)
Vi kanske skulle ställa om frågan till Jordbruksverket. Speciellt som de själva rekommenderar maskar och insekter som proteinrikt foder för ekologisk hönshållning. Tycker eg. att deras formulering är lite konstig om de menar när hönsen går ute fritt och liksom råkar hitta en och annan insekt... Man borde i så fall få föda upp under kontrollerade former på rätt sorts föda.  ;D

ja, det har jag inget emot. det var därför jag ställde frågan till SJV från första början - jag ville veta om det fanns nån marknad för de små liven. då fanns ingen, nu verkar det ju ändå finnas. så ja, jag kan ju ställa om frågan till SJV.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #47 skrivet: 09 feb-12 kl 13:23 »
Vad gäller fridlysta djur är de fridlysta för människor... Jag har en katt som gärna fångar både snok och kopparormar. Men katt förväntas inte kunna fridlysningslagar så det är undantaget.   o:)

om katten äter fridlysta djur blir den ju självklart också fridlyst.... >:D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #48 skrivet: 09 feb-12 kl 15:48 »
Av alla inlägg i denna tråd kan man förmodligen dra slutsatsen att det som händer om hönsen pillar i sig lite kött är:

Hönsen blir glada  :D

Jordbruksverket blir galna  ::)

Katten blir sur för att h*n inte fick köttbiten   >:(

Hönsägaren behöver snaps för att bli frikänd  :P

Haha, så är det nog!! Idag blev det fel med djurfodret igen men på ett annat sätt!! Min minishetland är lös på gården på dagarna när jag är hemma och idag kom han på att han skulle kika in i hönshuset!! Hela dörren är ju öppen då jag inte har fått ordning på lilla hönsluckan än. Innanför dörren står en plasttunna med lock med värpfoder i, den hade han lyckats välta ikull och få av locket och stod där gladeligen och åt VÄRPFODER!! Undrar vad EU skulle säga om det!!
Nu har jag värpfoder på ett "ponnysäkert" ställe.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #49 skrivet: 11 feb-12 kl 01:26 »
OM, maskarna ska avlivas, är d då bedövning före avblodning?
Självklart. Et snabbt slag i bakhuvudet (var man nu hittar det på masken?) med liten hammare eller bultpistol modell synål.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #50 skrivet: 11 feb-12 kl 13:49 »
Intressant med alla tokiga regler. Massdjurhållningen får göra vad som helst men jag får inte ge en skalbagge till hönsen. Får jag bära hönan till stället där skalbaggen är då? Och peka? Om jag inte rör skalbaggen?  ::)

Om jag köper en köttbit eller ett ben till hönsen och kokar ett tag så det är helt upphettat, finns det sjukdomer som överlever det?

Är kattfoder på burk (mjukmat) upphettad, är det ofarligt att ge till hönsen? Olagligt ja, men man kanske kan säga att man inte visste att det var ett djur innan det hamnade i burken...

Min minishetland ... åt VÄRPFODER!!
Mina katter snor hönsmat så fort de kommer åt.  ::)

johe71

« Svar #51 skrivet: 11 feb-12 kl 15:13 »
Det är fler som vill köpa ägg framöver, då är det bäst att jag bara ger vegetariskt

vill man följa reglerna så är det inte så enkelt att enbart begränsa sig till vegitariskt  heller då reglerna säger "För gårdseget matavfall krävs värmebehandling, för externt matavfall (skolor etc.) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket. Vid inköp av foder har säljaren ansvaret för värmebehandlingen. Vid inköp av spannmål eller andra vegetabilier måste säljaren ha tillstånd att sälja till fjäderfäbesättning av Jordbruksverket."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #52 skrivet: 11 feb-12 kl 17:49 »
nu har jag fått tummen ur och mejlat samma handläggare som 2009 ang levande föda. får se vad jag får för svar. mejlet gick då fram iaf så hon bör ju då jobba kvar. ska bli spännande.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #53 skrivet: 11 feb-12 kl 18:07 »
Vad spännande, skriv här sedan vad du får för svar!!
Mina hönor får äta för sig och katterna får nu kött-mat på kvällen när hönorna sover! Enklast så! Fast katterna är gärna med och äter vegetariskt i hönshuset när hönsen får mat ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 11 feb-12 kl 18:11 »
jo, jag ska göra det. kanske du inte behöver dela på höns och katter vid matdags längre i framtiden ;D

poze

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 11 feb-12 kl 18:31 »
euhm.. vadå inte äta kött.. jag ger allt till dom.. slaktrester från ko, älg, får, kanin, fisk.. allt , rester från restaurangerl, dumpstrat från affärer fullt med kött, fisk och mejeriprodukter.. håller det kvalitet för oss så är det mer än gott nog till hönorna.. slappna av! äter inte levern av gamla hönsen annars är det ingen risk what so ever!  finaste är när katterna, hönsen, hundarna och grisarna äter från samma hög.. enda jag plockar bort är avocado annars får de välja och plocka själva.

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #56 skrivet: 11 feb-12 kl 19:07 »
jo, nog kan det väl vara så, men det tråden handlar om är den lagliga aspekten kring det hela.

poze

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 11 feb-12 kl 20:13 »
jo, nog kan det väl vara så, men det tråden handlar om är den lagliga aspekten kring det hela.

har inte orkat läsa alla inlägg.. men det är inte så jag uppfatta första frågan!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #58 skrivet: 11 feb-12 kl 20:19 »
nä, men det har hänt lite under resans gång.  ;D tycker f.ö också - bortsett från alla lagar och förordningar -  :-[ att man bör ge hönsen det som blir över i hushållet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #59 skrivet: 12 feb-12 kl 10:22 »
nä, men det har hänt lite under resans gång.  ;D tycker f.ö också - bortsett från alla lagar och förordningar -  :-[ att man bör ge hönsen det som blir över i hushållet.
Personligen anser jag det vara synnerligen dålig hushållning att få några som helst rester som inte äts upp av människorna i hushållet. Renskrapade ben, skal från grönsaker är i princip det som blir över här. Att ge djuren, oavsett djurslag, fint kött är ju ett slöseri utan dess like. Jag äter min mat själv, djuren får nöja sig med billig djurmat och det de hittar själva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
Högnemobon, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser