Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?  (läst 18233 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-12 kl 22:48 »
Jag undrar vilka länder förutom Sverige som förbjuder kött till höns.  Är det nåt med EU?  I Nordamerika finns det i alla fall inga som helst förbud åt det hållet.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 07 feb-12 kl 09:46 »
Det är någon annan sjukdumm än jakob... Den smittar från gris till höns. något grisar inte blir sjuka av men orsakar otroligt smittsam sjuka hos höns. kanske försvinner det vid temp över 75grader.men som jag skrev någon annan stans. Detta har jag hört och det kan vara fel. men det är det som är orsaken till att man inte får ge kött till höns.

Vore det inte bättre om info om sånt vore lättare att få tag på. Nån kom på att vi förbjuder kött som mat till höns så blir det inte fel. Varför inte berätta varför så var det ju lättare att göra rätt eller inte helt fel.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Existens?

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 07 feb-12 kl 10:24 »
Jag undrar vilka länder förutom Sverige som förbjuder kött till höns.  Är det nåt med EU?  I Nordamerika finns det i alla fall inga som helst förbud åt det hållet.

Nej, där har de heller inga förbud mot att blanda in antibiotika i maten för att djuren ska överleva överhuvudtaget.

Det finns alltså många regler i sverige som man kan störa sig på, men som har en funktion. Det är därför vi har det högsta djurskyddet i världen.

Det handlar alltid om den mänskliga naturen. Är nånting tillåtet, så dras det och tänjs till nånting händer, exempelvis galna kosjukan.
Vore det tillåtet med köttmjöl i hönsfoder, så fanns där snart allting i fodret, gamla självdöda helmalda kor och annat.
Är det det vi vill ha i fodret till djur som lägger våra frukostägg och har en foderomvandling på nån enstaka dag?

Och att ha specialregler för den som har färre än 5 höns och enbart utfodrar med kött från egen gård och enbart äter äggen själv efter att ha kokat dom minst 7 minuter och 37 sekunder,  blir ju en smula svårkontrollerat.
Men visst, det skapar jobb åt nya kontrollanter och nya pappershögar.

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 feb-12 kl 10:25 »
Det är någon annan sjukdumm än jakob... Den smittar från gris till höns. något grisar inte blir sjuka av men orsakar otroligt smittsam sjuka hos höns.

Kan det vara rödsjuka du tänker på?

karsan

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 07 feb-12 kl 18:37 »
Existens,  jag ville veta vilka andra länder som också förbjuder kött till höns, vilken instans som har infört förbudet och naturligtvis också varför.  Jag tycker på intet sätt att USA är något att ta efter i princip - men uppenbarligen är man inte där bekymrad om smitta till höns från köttrester.  Däremot tycks man i USA vara orolig för smitta till konsumenter genom begagnade, återanvända äggkartonger, vilket är helt förbjudet, i många delstater i alla fall.

pyromanen

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 feb-12 kl 19:00 »
Det är risken för att få in  "fruktade smittor", t.ex. newcastlesjuka och svinpest som ligger bakom förbudet. Det innebär att risken finns främst finns när köttet men utfodrar med är importerat från länder där dessa sjukdomar förekommer (och värst förstås med rått kött).  Så... om din kotlett till katten var svensk kan du nog vara helt lugn.  Var det en korv från Ungern och det var en gris du utfodrade kanske det var lite värre...  Eller om det hade varit rått fjäderfäkött från utomlands.. då hade det varit ganska stor risk för salmonella.

karsan

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 07 feb-12 kl 20:29 »
Tack Pyromanen.    I vilka fler länder finns samma förbud?   

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #27 skrivet: 07 feb-12 kl 22:28 »
Jag ska genast ta reda på var fläsk-kotletten hade för ursprungsland!! Den var ungstillagad, ska kolla vilken temperatur den var uppe i också för säkerhetskull! Kockarna mäter temperaturen på maten och arkiverar innan den serveras till barnen på förskolan.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 07 feb-12 kl 22:40 »
[...] som det förbjöds att utfodra djur med kött från andra djur högre än de själva i näringskedjan. Samt kött från samma djurslag. [...]

mejlade SJV för nåt år sen ang utfodring av höns med uppfödda fluglarver. det var tydligen också förbjudit, även fast tjänstekvinnan höll med mig om att det är naturlig föda för höns och att frigående höns visst äter insekter (och då var det inte olagligt - man fick bara inte ge de medvetet ::) ). jag kanske sov igenom en och annan biologilektion, men sist jag kollade var fluglarver under hönsen i näringskedjan ??? vad var det som gick snett där då i tankekedjan? med tanke på att höns som föds upp i kött/äggindustrin har högre överlevnadschanser samt mår bättre om de också får äta larver enl den lilla forskning som finns i ämnet, så tycker jag att det är anmärkningsvärt att det inte är tillåtet. larvindustrin är ju ändå stor och förhållandena kontrolleras ju där - det är ju inga bakteriehärdar även om det inte låter supermysigt med larver ...

man kan ju trots LCHF tycka att det är vanskligt att mata höns med spannmål som vi lika gärna skulle kunna ätit (på fuskis-dagen ;D ) och ge hönsen smarriga larver istället som kanske vi eurpeer inte har nån lust att äta?
« Senast ändrad: 07 feb-12 kl 22:44 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #29 skrivet: 08 feb-12 kl 08:34 »
Det är inte tillåtet för att det där med att de får äta sådant som är lägre än dem i näringskedjan är fel. Det står inte så någonstans.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #30 skrivet: 08 feb-12 kl 08:41 »
Intressant diskussion det blev av mitt "misstag"!Jag läser allt.  Köttet var för övrigt svenskt och upphettat till 75-79 grader.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Eurydike

• Småland
« Svar #31 skrivet: 08 feb-12 kl 09:03 »
mejlade SJV för nåt år sen ang utfodring av höns med uppfödda fluglarver. det var tydligen också förbjudit, även fast tjänstekvinnan höll med mig om att det är naturlig föda för höns och att frigående höns visst äter insekter (och då var det inte olagligt - man fick bara inte ge de medvetet ::) ). jag kanske sov igenom en och annan biologilektion, men sist jag kollade var fluglarver under hönsen i näringskedjan ??? vad var det som gick snett där då i tankekedjan? med tanke på att höns som föds upp i kött/äggindustrin har högre överlevnadschanser samt mår bättre om de också får äta larver enl den lilla forskning som finns i ämnet, så tycker jag att det är anmärkningsvärt att det inte är tillåtet. larvindustrin är ju ändå stor och förhållandena kontrolleras ju där - det är ju inga bakteriehärdar även om det inte låter supermysigt med larver ...

man kan ju trots LCHF tycka att det är vanskligt att mata höns med spannmål som vi lika gärna skulle kunna ätit (på fuskis-dagen ;D ) och ge hönsen smarriga larver istället som kanske vi eurpeer inte har nån lust att äta?
Fick du någon förklaring till varför?
Om man läser på Jordbuksverkets hemsida ang ekologisk hönshållning står det att man rekomenderas ge höns insekter och larver bla. Om man nu inte fick ge just egenuppfödda fluglarver borde väl det stå där också? Även om det så klart är i förenklad version och inte hela lagtexten. Men ändå.
De rekomenderar att man ska ge larver men man får inte föda upp larver att ge dem...?
Hade varit intressant att veta tanken bakom.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #32 skrivet: 08 feb-12 kl 09:12 »
Med tanke på att det finns svenskproducerade hönsfoder som innehåller animaliskt protein, kan man ju dra slutsatsen att det finns lagliga vägar att utfodra hönsen med en blandad kost.

Jag kan inte läsa mig till annat än att det är förbjudet att utfodra fåglar med animaliskt matavfall och att man har de allmänna lagarna kring hantering av animaliska biprodukter att rätta sig efter.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 08 feb-12 kl 11:02 »
Fick du någon förklaring till varför?
Om man läser på Jordbuksverkets hemsida ang ekologisk hönshållning står det att man rekomenderas ge höns insekter och larver bla. Om man nu inte fick ge just egenuppfödda fluglarver borde väl det stå där också? Även om det så klart är i förenklad version och inte hela lagtexten. Men ändå.
De rekomenderar att man ska ge larver men man får inte föda upp larver att ge dem...?
Hade varit intressant att veta tanken bakom.

det är ju evigheter sen (ok, kanske 2 år ::) ), så jag har nog inte mejlet kvar (får rota lite i min hotmail, den är som en damhandväska. man vet aldrig vad man hittar ;D men om jag minns rätt så menade handläggaren att det var förbjudit att medvetet mata höns med animalisk protein av alla dess slag. eftersom jag tycker att jordbruksverkets hemsida med tillhörande sökmotor är minst sagt värdelös när man ska leta fram information i ett ämne som man är helt nytt i, så kontaktade jag myndigheten direkt. kanske borde letat vidare istället.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 08 feb-12 kl 11:10 »
ja jäklar, titta vad jag hittar ;D läs mejlkonversationen nerifrån och upp, jag mejlade för första gången i början på september 2009, så det kan ju ha hänt lite sen dess.

Citera

Susanne Liljenströ​m Lägg till i Kontakter
Till xxx
Bifogade filer, bilder och länkar i meddelandet har blockerats av säkerhetsskäl.
Visa innehåll | Visa alltid innehåll från susanne.liljenstrom@sjv.se

Hej!
Det är en intressant fråga. Som det ser ut i dag i lagstiftningen är
det dock så att döda maskar och larver, oavsett typ av uppfödning, blir
ett s.k. kategori 2-material när de är döda och man vill använda dem som
foder. De får då bara användas till vissa djurslag (t.ex. till
djurparksdjur och som fiskbete). De får inte användas till sådana djur
som ska gå vidare i livsmedelskedjan. Detta är EU´s lagstiftning och
gäller över hela EU. Huruvida man i framtiden kan komma att se på
detta på annat sätt kan jag inte svara på.

När det gäller levande maskar och larver är lagstiftningen otydlig. Det
kan tyckas självklart att även levande djur som ges som foder är foder,
men det är inte tydliggjort. Levande djur som foder är också en
djurskyddsfråga. Vissa udda djurslag kräver dock levande föda.

När det gäller levande djur som foder kommer vi att försöka ta upp
frågan på ett EU-möte i Bryssel för att få ett klarläggande.

Man ska dock ha i åtanke att oavsett om djuren skulle vara levande
eller döda vid ett utfodringstillfälle så skulle det vara oerhört
viktigt hur dessa fötts upp och vad de ätit, i synnerhet om det skulle
röra sig om utfodring av djur inom primärproduktionen. Det finns ju
annars en stor risk att oönskade smittämnen eller andra typer av ämnen
skulle kunna ta sig in sig in i livsmedelskedjan.

Hälsningar Susanne Liljenström

----------------------------------------------------------------------------------------

Susanne Liljenström
Veterinärinspektör / Veterinary Inspector
Jordbruksverket / The Swedish Board of Agriculture
Enheten för foder och djurprodukter / Division for Feed and Animal
Products
SE-551 82 Jönköping
Sweden

Tel: +46-(0)36-155821

Fax: +46-(0)36-155777

susanne.liljenstrom@sjv.se

Hej.

Tack för ditt svar. Varför är det inte tillåtet att utfodra höns och
andra livsmedelsproducerande djur med maggot och larver som föds upp
under kontrollerade förhållanden? Det är ju trots allt en del av deras
naturliga föda och studier i andra länder visar att dödligheten bland t
ex kycklingar är lägre om sojaandelen i deras föda ersätts med larver
och maggot?

> Date: Tue, 8 Sep 2009 15:46:36 +0200
> From: susanne.liljenstrom@sjv.se
> To: xxx
> Subject: Sv: Maggot och larver
>
> Hej!
> Varken i Sverige eller i något annat land inom EU är det tillåtet
att
> utfodra livsmedelsproducerande djur med maskar eller larver.
Visserligen
> kan ju en frigående höna få tag på en mask, men då rör det sig inte
om
> aktiv utfodring. Sällskapsdjur får dock utfodras med maskar och
larver,
> och till fisk kan det användas som bete.
> För att föda upp maskar och larver med animaliska biprodukter (t.ex.
> slaktavfall eller matavfall) krävs tillstånd från Jordbruksverket.
> Sedan krävs det säkerligen andra tillstånd för själva verksamheten,
> t.ex. miljötillstånd.
> Det är inte tillåtet att utfodra höns med maggots eller matrester
men
> animaliska beståndsdelar ens om det upphettats till 75 grader.
>
> Hälsningar Susanne Liljenström
>
>
----------------------------------------------------------------------------------------
>
> Susanne Liljenström
> Veterinärinspektör / Veterinary Inspector
> Jordbruksverket / The Swedish Board of Agriculture
> Enheten för foder och djurprodukter / Division for Feed and Animal
> Products
> SE-551 82 Jönköping
> Sweden
>
> Tel: +46-(0)36-155821
>
> Fax: +46-(0)36-155777
>
> susanne.liljenstrom@sjv.se
>
>
>
> Hej.
>
> Eftersom jag inte har hittat någon information om ämnet på er hemsida
> ställer jag frågan via e-post istället.
>
> Jag undrar om det är tillåtet att föda upp larver och maggot i
större
> skala i Svrige med syfte att använda dessa för att tillverka foder
till
> höns och andra fjärderfän. Frågan kom upp eftersom det är förbjudit att
> föda upp maggot och larver utan speciellt i Tyskland, men det är
> tillåtet i Storbritannien. Om det krävs tillstånd och speciella
> lokaler för en sådan verksamhet skulle jag bli glad om ni kunde
hänvisa
> mig till en lagtext. Jag skulle även vilja veta om det är tillåtet
att
> använda maggot och larver som levande föda till fjäderfän eller om
dessa
> bara får matas efter att ha upphettats till minst 75 grader som det
> gäller för matrester?

Eurydike

• Småland
« Svar #35 skrivet: 08 feb-12 kl 12:40 »
Åh var bra att du hittade det. Men mycket intressant när det står följade på Jordbruksverkets hemsida: "Vilka alternativa fodermedel eller lösningar finns?
Fiskmjöl och musslor innehåller mycket metionin.
Ekologiska mjölkbiprodukter, drav, drank, skalade hampafrön och solrosfrön, jäst, soja, insekter, maskar och spannmålsgrodd kan alla ge bra proteintillskott.

Kan man få fram ekologiskt potatisprotein och majsglutenmjöl vore det mycket värdefullt.
Du kan också överväga att använda raser som är anpassade till lägre metioninhalt i fodret. Även en sänkning av fodrets energihalt kan vara positivt."

Där tom rekomenderar de maskar som foder  ::)

Men man ska väl se det så att det hönsen kan jaga själva kan inte styras, men man får inte själv utfodra med något annat animaliskt än fisk och skaldjur

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 08 feb-12 kl 14:34 »
intressant att man får använda levande larver o maskar men inte döda, då kan jag lugnt fortätta att kasta åt mina pullor de maskar jag hittar när jag rensar ogräs  ;D
Västgötamor

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #37 skrivet: 08 feb-12 kl 15:54 »
Bara du inte avlivar maskarna först!! (:)

tinna.m

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 08 feb-12 kl 16:52 »
Bara du inte avlivar maskarna först!! (:)
OM, maskarna ska avlivas, är d då bedövning före avblodning?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Starstone

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 08 feb-12 kl 18:17 »
Men hönorna i ett hönseri då ????? De hackar ihjäl och äter upp varandra stup i kvarten, de är ju kannibaler, och hönor i det fria är asätare så då faller det där med naturligt och över eller under i näringskedjan. Jag utfodrar iof bara med värp o allfoder tillsammans med spannmål och överblivet bröd från Maxi, hundar o katter får allt animaliskt här, jag bara funderar över vad som menas med naturligt beteende. Skogsfågel som Orre o Tjäder är asätare om de kommer åt , de skjuter vi och äter, och det finns många mer exempel
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser