Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?  (läst 18274 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Mina hönor går fritt på gården och idag när jag gav katterna kotletter ute så hann en av hönorna norpa en bit och springa iväg! Jag brukar vakta så att inte hönorna hinner äta något kött när jag ger katterna men idag var de snabba ;D Den bit de fick med sig åt de upp! De verkade för övrigt överlyckliga över den lilla biten de fick med sig! Vad kan hända? Är det farligt att de äter kött? ??? Kan det bli nåtot fel med äggen? Köttet var tillagat men från igår. Vanligen får katterna kött-mat på kvällarna när hönorna har gått in och lagt sig.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur tokigt blir det om hönorna kommer åt att äta kött?
« Svar #1 skrivet: 06 feb-12 kl 15:04 »
Höns tar ingen som helst skada av att äta kött.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-12 kl 15:07 »
mina höns äter kött hela sommaren; maskar, grodor, mus-ungar o en o annan överkörd huggorm, har inte sett någa andra negativa biverkningar än att den som har kötbiten får springa som bara den för att komma undan resten av flocken... ALLA vill ha just DEN biten  ;D
Västgötamor

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 06 feb-12 kl 15:09 »
Ok, tack för snabba svar ;D Då är det inte hela världen om de hinner knycka ett par bitar av katternas mat då. De verkar som att det var attraktivt i alla fall! Jag ger dem bara vegetariskt foder annars men idag var de snabba!! :P Ja, på sommaren så åt dom ju både maskar och annat "kött" som de själva hittade ute.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

mt_knot

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 feb-12 kl 15:13 »
Höns är inte vegetarianer utan allätare och mår bäst av en allsidig diet, det är det naturliga för dom.

Johan

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 06 feb-12 kl 15:17 »
Men jag tycker mig ha förstått att de bara ska äta vegetariskt? ??? När jag har skrapat ihop matrester från våra tallrikar så har jag gjort en vegetarisk hög åt hönsen och köttet åt katterna! Då kan jag ge hönorna lite av "köttrestarna" också utan att det blir något tokigt med höns och ägg då. De får hel havre, linfrön, värpfoder, matrester och div. frukt. Får hem en del matrester från en förskola som jag delar ut åt hönor och katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 feb-12 kl 15:19 »
Det är inte farligt för dem att äta kött, men kommer myndigheterna på dig så får du problem. Det är olagligt att ge kött till dem, det gäller även om det bara är du som äter äggen, det är inte bara om man säljer ägg som det är olagligt.

Det finns en del sjukdomar som kan smitta via kött, det är därför det är förbjudet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 06 feb-12 kl 15:23 »
Ojojoj, vad krångligt!! Det är fler som vill köpa ägg framöver, då är det bäst att jag bara ger vegetariskt och vaktar katterna när de ska äta kött dagtid så inte de klåfingrade hönorna snor åt sig någon mumsig köttbit!! (:)

Eurydike

• Småland
« Svar #8 skrivet: 06 feb-12 kl 15:33 »
Det handlar om är att man bara ska utfodra med sådant som är under hönsen i näringskedjan. Pga risken för sjukdomar. Och då främst vad som kan ge sjukdomar hos oss människor vid förtäring av ägg och hönskött.
Så nöt, fläsk och viltkött går ju bort. Men fisk och skaldjur ska vara ok. Och givetvis insekter, gnagare osv. inte så ofta det blir rester från ens eget bord dock  ;D

Valmet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 feb-12 kl 15:58 »
Köp kattmat som bara innehåller fisk, så är det problemet löst.
Såvida inte äggen får fisksmak förstås :-X

Våra får färska sillar som jag köper billigt av fiskbilen
det händer att nån slinker ner i ett myskanke-gap ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 06 feb-12 kl 16:18 »
Att ge kött till hönsen är som sagt inte tillåtet men ärligt talat höns har i alla tider fått matrester inklusive animaliska produkter.

Smittspridning via animaliska produkter talas det ofta om men jag skulle vilja veta vad för sjukdomar vi då talar om? Salmonella smittar ju  så men om man har lagat maten ordentligt så är ju inte det ett problem.

Nu ska man ju inte uppmuntra folk till att bryta mot lagen men det finns omständigheter som gör att det inte alltid känns så viktigt att följa alla lagar till punkt och pricka  8)

Om det är en förmildrande omständighet att vara alkoholpåverkad  när man försöker döda någon (enligt dom i HD) borde rimligtvis det vara en förmildrande omständighet om man i fyllan och villan efter en god måltid råkar ge resterna, inklusive kött,  till hönsen  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #11 skrivet: 06 feb-12 kl 16:39 »
Och vi som så sällan äter fisk! Men jag får ju rester från en förskola så då kan hönorna få en smakbit de dagar det blir fisk med hem! Och råkar de få en enstaka köttbit som vi inte rensat bort från resterna så är det inte någon jätte-panik då.

Eurydike

• Småland
« Svar #12 skrivet: 06 feb-12 kl 16:52 »
Smittspridning via animaliska produkter talas det ofta om men jag skulle vilja veta vad för sjukdomar vi då talar om? Salmonella smittar ju  så men om man har lagat maten ordentligt så är ju inte det ett problem.
Jag gissar creutzfeld jacobs... Inte för att det hänt via höns vad jag vet. Men det var i samband med galna kosjukan och creutzfeld jacobs som det förbjöds att utfodra djur med kött från andra djur högre än de själva i näringskedjan. Samt kött från samma djurslag.

Jag tror som du... Det har getts animaliska rester i alla tider. Å andra sidan dog folk betydliget yngre förr och vem vet vad det berodde på alla gånger..?  :o ;)

Sjukdomsspridning eller inte så kan inte den mest naturliga fodergivan vara något djuret omöjligt kunnat jaga och äta själv. Oavsett om det gjorts förut och det gått bra.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 06 feb-12 kl 16:58 »
Hur blir det om man har en helt isolerad gård, där allting produceras och konsumeras på samma plats?

a lagligt?
b biologiskt / verklig smittrisk?

???  /Trollmor
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 06 feb-12 kl 17:01 »
inte lagligt
troligen minimal smittrisk.

Man ska göra det man själv tycker är rimligt, med kunskap om riskerna, och sedan ska man vara tyst om man bryter mot reglerna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 06 feb-12 kl 17:05 »
OCH veta om när om man är utanför lagen ...   8)  o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #16 skrivet: 06 feb-12 kl 17:09 »
Så är det nog, Tala är silver, Tiga är guld o:)

Eurydike

• Småland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-12 kl 17:25 »
Hur blir det om man har en helt isolerad gård, där allting produceras och konsumeras på samma plats?

a lagligt?
b biologiskt / verklig smittrisk?

???  /Trollmor
När det gällde just galna kosjukan så kan det spontanbildas. Alltså uppstå utan smitta från annat djur eller foder. Inte vanligt men KAN hända.... Därav de försiktiga/hårda bestämmelserna.

Jag hade inte velat köpa kött själv som är uppfött på annat kött. Därav önskar ju jag personligen att reglerna följs. Men konsumerar man själv alla sina ägg och kött så gör man väl som man vill. Då är man ju själv medveten om risken och är villig att ta den. Men att utsätta andra för det.. Nej inte ok.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 06 feb-12 kl 17:40 »
Jacob-Creutzfeldepidemin gjordes möjlig genom att man a) utfodrade kor med kokött och b) gjorde det i stor skala via stora anläggningar som garanterade stor spridning. Att någon skulle få Jacob-Creutzfeld genom att äta ägg från höns som snott en bit fläskkotlett är mer än lovligt långsökt. ;) Salmonella är mer rimligt, men om kotletten kommer från det egna köket och är inhandlad från en butik är det fantastiskt osannolikt att där finns någon salmonella eller annan sjukdom som skulle kunna spridas på det sättet.

För säkerhets skull bör man nog som sagt ta sig en rejäl sup vid utfodringen, för att undgå problem med lagstiftningen.

tinna.m

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 06 feb-12 kl 18:54 »
En sup om dagen
så går du fri från lagen
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser