Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till sköljmedel?  (läst 42163 gånger)

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #40 skrivet: 24 feb-12 kl 10:04 »
Att ersätta sköljmedlet med en torktumlare är inte speciellt mycket dyrare i driftkostnad. Sköljmedlet kostar cirka 1kr per tvätt. Torktumlaren jag har kostar 1,5kr/tvätt. Driftskostnaden av torktumlaren återgår ju till huset i form av värme. Så det är bara investeringen som blir extra men då får man en tvättmaskin som håller längre när man skippar sköljmedlet.

Izmiljotina

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #41 skrivet: 03 apr-12 kl 22:11 »
Jag har märkt att när jag använder grönsåpa som tvättmedel eller kompletterar med det så fungerar det ganska bra som mjukmedel. Kan ju också vara ett billigt knep att prova ifall det fungerar med ditt vatten!

torbjorn

  • Inlägg: 13769
    • Medelpad
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #42 skrivet: 04 apr-12 kl 08:25 »
Anledningen till att såpa verkar fungera som sköljmedel är helt enkelt att den är så svår att skölja bort fullständigt att det alltid finns kvar såpa i kläderna efter tvätt. Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

Izmiljotina

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #43 skrivet: 05 apr-12 kl 19:23 »
Anledningen till att såpa verkar fungera som sköljmedel är helt enkelt att den är så svår att skölja bort fullständigt att det alltid finns kvar såpa i kläderna efter tvätt. Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

Och vad är problemet med det? Har aldrig haft några problem av att ha kläder tvättade i grönsåpa (anledningen till att jag skriver det är främst för att den luktar bäst i mitt tycke).

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #44 skrivet: 05 apr-12 kl 20:22 »
Och vad är problemet med det? Har aldrig haft några problem av att ha kläder tvättade i grönsåpa (anledningen till att jag skriver det är främst för att den luktar bäst i mitt tycke).

Tvättar också bara med såpa. Har gjort det de sista åren.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #45 skrivet: 05 apr-12 kl 20:26 »
Och numera är det ingen skillnad av betydelse mellan gul- och grönsåpa, det är exakt samma såpa i grunden men med olika färgämne och parfym.

När det gäller Grumme ja, sen finns det en massa andra tillverkare också.

fleexibusramus

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #46 skrivet: 09 apr-12 kl 13:00 »
Om man använder tvättnötter så behövs inte sköljmedel

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #47 skrivet: 09 apr-12 kl 13:09 »
När det gäller Grumme ja, sen finns det en massa andra tillverkare också.

Vilka tillverkare?

 

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #48 skrivet: 09 apr-12 kl 13:13 »
Om man använder tvättnötter så behövs inte sköljmedel


Åh, vad jag gillar de här diagrammen: http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/radron_10_2011_tvattbollar.pdf

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #49 skrivet: 09 apr-12 kl 13:22 »
Vilka tillverkare?


Här är en som jag inte provat: http://www.granngarden.se/product/rapss-pa-ocean-1-5l

Och så finns det olika tillverkare av linoljesåpa. Gysinge är väl kändast men jag har sett någon till. Hälsingesåpa som liksom Grumme är tallsåpa. Snokar man lite på internätet så hittar man en del småtillverkare också.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #50 skrivet: 09 apr-12 kl 13:57 »
Ja det finns litet olika märken. Det fanns särskilt en förut som jag tyckte luktade jättegott. Hittar den tyvärr inte mera för den affären finns inte kvar här i stan.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #51 skrivet: 09 apr-12 kl 14:10 »
Här är en som jag inte provat: http://www.granngarden.se/product/rapss-pa-ocean-1-5l

Och så finns det olika tillverkare av linoljesåpa. Gysinge är väl kändast men jag har sett någon till. Hälsingesåpa som liksom Grumme är tallsåpa. Snokar man lite på internätet så hittar man en del småtillverkare också.

Deras grönsåpa är också gjord på tallolja som sen färgats grön. Bara undrar om det finns riktig grönsåpa som gjorts på hampa att få tag på.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #52 skrivet: 09 apr-12 kl 14:15 »
Bara undrar om det finns riktig grönsåpa som gjorts på hampa att få tag på.

Ingen aning. Då hade jag velat prova det.

kbh

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #53 skrivet: 09 apr-12 kl 14:35 »
Var för ska man skita ner med sköljmedel för det räcker väll med att tvätta ?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #54 skrivet: 09 apr-12 kl 15:24 »
Har du någon aning om hur komiskt det ser ut med en kjol som klättrar upp längs benen för varje steg man tar? Eller hur det sprakar  ;D Och det blir ju mjukare också, tex frottevaror. Moderna material "kräver" moderna medel.

Fast jag gillar nog litet rivigare frottehanddukar.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #55 skrivet: 09 apr-12 kl 15:41 »
Sköljmedel har jag mest till jobbkläder - allt som minimerar strykbehovet är bra.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

kbh

  • Gäst
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #56 skrivet: 09 apr-12 kl 15:47 »
Har du någon aning om hur komiskt det ser ut med en kjol som klättrar upp längs benen för varje steg man tar? Eller hur det sprakar  ;D Och det blir ju mjukare också, tex frottevaror. Moderna material "kräver" moderna medel.

Fast jag gillar nog litet rivigare frottehanddukar.

MvH
Christina G
ska erkännas att ja inte så nogräknad på den fronten:)
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 12:13 av Dbs »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #57 skrivet: 10 apr-12 kl 11:32 »
Eftersom jag nästan uteslutande använder bomull, så funkar det utmärkt att torktumla, då blir det mjukt utan sköljmedel. Men jag har fortfarande nån tröja och plädar av fleece, hjälper ättika för att slippa att det blir statiskt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #58 skrivet: 10 apr-12 kl 11:34 »
Eftersom jag nästan uteslutande använder bomull, så funkar det utmärkt att torktumla, då blir det mjukt utan sköljmedel. Men jag har fortfarande nån tröja och plädar av fleece, hjälper ättika för att slippa att det blir statiskt?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Alternativ till sköljmedel?
« Svar #59 skrivet: 10 apr-12 kl 21:17 »
Det blev visst en dublett där  :)

Du skulle kunna prova det här: Tag en klick hårbalsam på händerna och fördela jämnt i handflatorna, behöver inte vara alldeles blött. Stryk sen över filten med händerna. Inte så det blir mycket nånstans, bara litet här och där och på båda sidorna förståss. Det kan räcka ett tag, men det håller inte i evigheter. Fungerar på klänningsfoder/nylonstrumpor också om man akut behöver styra "klibbet" mot benen.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 21:21 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 4 användare
Evelina Lindqvist, Corvus, Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser