Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppvärmning av växthus  (läst 4476 gånger)

Lindbloms

• Uppland
uppvärmning av växthus
« skrivet: 05 feb-12 kl 15:02 »
Jag har funderat en del på hur man skulle kunna bygga ett varmväxthus som skulle fungera för uppdrivning av växter från ca feb till maj när det är dags att plantera ut dem. Det skulle alltså behöva vara ca 15-18 grader där inne och jag undrar om det är någon som hat erfarenhet, tips eller idéer hur man ska bygga och ordna värmen utan att använda el-element som blir både dyrt och känns slösaktigt. Kompost? Ta tlllvara solenergin på dagen? ...? Hur har ni det ordnat som har uppvärmt växthus?

Tacksam för svar! 

Vurre

SV: uppvärmning av växthus
« Svar #1 skrivet: 05 feb-12 kl 20:57 »
Det vanliga är att man använder varmluft, där luften blåses genom plasttunnlar med lufthål i. Tunnlarna lägger man ut i bäddarna så kommer värmen dit den bäst behövs.

Eftersom oljan är så dyr är nog en pelletspanna det vettigaste, men det utbudet är ganska begränsat.

Att ha bra isolering är ju energisparande, så att köra värme i ett växthus med enkel plastfolie eller glas är nog ingen idé, dubbel folie eller kanalplast av god kaliber är vad som krävs.

Vi har just nu drygt tio grader kallt och att värma upp ett växthus såhär års är nog en dum idé.
snus? vad är priset på en pris?

mt_knot

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 feb-12 kl 21:17 »
Det finns miljösnåla lösningar där man använder solfångare (kombinerst med uppvärmning av stenbädd i / under odlingsbäddarna för att lagra värme) och jag har sett varianter på rocket mass heater som värmer upp växthus samt värmealstrande kompost och/eller höns i växthuset.

Det finns en del häftiga lösningar på nätet, jag har ej provat själv dock.

Johan

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 feb-12 kl 16:15 »
Tja i de flesta fall är varmväxthus vintertid inget i vårt klimat.  Det krävs ett väldigt bra isolerat växthus, för det första, sedan  gärna spillvärme som annars gått till kråkorna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 mar-19 kl 22:55 »
Puttar upp! Någon som vill dela med sig av fler tips?
Självhushåll till nytta och nöje

Skogsvilde

• Raka puckar!
    • -
« Svar #5 skrivet: 18 mar-19 kl 23:08 »
Vi ska bygga vinterträdgård.
Denna ska inte vara uppvärmd utan vi ska jobba med varmbäddar och antagligen blir det rullande sådana.
Tanken är då att man ska kunna förodla och dra upp växter.
För att hålla värmen inne så är tanken att använda samma principer som ute men med mindre isolering kring bädden.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 19 mar-19 kl 08:10 »
De vinterväxthus som numera drivs med framgång i Sverige, är sådana som har tillgång till praktiskt taget gratis värme - t ex spillvärme från en närbelägen industri. Det förekommer också att man utnyttjar spillvärmen från större krafttransformatorer i elnätet till att värma växthus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

70 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser