Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Irriterande om försäljning av vildsvinskött  (läst 9431 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Irriterande om försäljning av vildsvinskött
« Svar #20 skrivet: 06 feb-12 kl 12:17 »
Sälg dom då till hund mat tills dom är nere i lagom antal  för så som du resonerar  blir dom ju bara fler och fler om man ite jagar dom i den omfattningen som är nödvändig men skälv klart är det resurs slöseri att gräva ner  bättre att få några kronor än inga alls? .
Vad jag vet får man inte sälja som hundmat heller utan godkänd anläggning och diverse tillstånd. Ska man sälja svart som hundmat kan man lika gärna sälja svart som människomat, lika olagligt, men mer betalt för människomaten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kbh

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 feb-12 kl 12:24 »
Vad jag vet får man inte sälja som hundmat heller utan godkänd anläggning och diverse tillstånd. Ska man sälja svart som hundmat kan man lika gärna sälja svart som människomat, lika olagligt, men mer betalt för människomaten.
ok det var ju synd .

regnpipan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 06 feb-12 kl 12:32 »
Förtydligande: Med tanke på bland annat trikinrisken är ju försäljning av vildsvinskött (och björnkött) kinkigare än överlåtelse av annat viltkött. Svinköttet måste passera en vilthanteringsanläggning medan jägare får sälja kött från tex. älg, rådjur, hjort etc utan denna restriktion. Viltkött får för övrigt även säljas till privatperson.

Från livsmedelsverket:
Citera
Jägares leveranser av små mängder vilt och kött av vilt

Jägare kan i vissa fall leverera vilt och kött av vilt direkt till konsumenter samt till butiker och restauranger utan att det har undersökts av veterinär. Sådana leveranser får inte ske av hjortar i hägn som inte är friförklarade från tuberkulos och inte heller av björn eller vildsvin. Mer information finns i Livsmedelsverkets vägledning Jägarens direkta leveranser av små mängder vilt och kött av vilt. Länk finns till höger på sidan.

Och för den som vill läsa mer så kan man kika på denna länk: http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/jagarens_leveranser_av_sma_mangder_vilt.pdf

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 feb-12 kl 12:37 »
Det är ju en milsvid skillnad mellan ett trikinprov, som kostar ett par hundra, och att djuren skall behöva passera en "godkänd vilthanteringsanläggning". Särskilt för affärer som görs upp direkt mellan jägare och slutkonsument, då sådana inte angår någon annan än säljare och köpare.

regnpipan

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 feb-12 kl 12:50 »
Det är ju en milsvid skillnad mellan ett trikinprov, som kostar ett par hundra, och att djuren skall behöva passera en "godkänd vilthanteringsanläggning". Särskilt för affärer som görs upp direkt mellan jägare och slutkonsument, då sådana inte angår någon annan än säljare och köpare.

En överkontroll som jag inte vet om vi har någon annan stans i europa...
En kontroll som t.ex. Blocket skiter fullständigt i och i vissa annonser har man inte ens specat att trikintest är gjort.....

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #25 skrivet: 06 feb-12 kl 23:05 »
Ja det håller jag med om. Det är resursslöseri.
(Oops, missade några inlägg. det här var svar på dbs från imorse)

De är som veritabla jordfräsar grisarna, helt otroligt hur mycket de kan förstöra.
Det kan man lugnt säga, det blir totalt omvält allting och ser för jäkligt ut i parker och trädgårdar tex. Jag har bott med vildsvin som grannar .... bläh.

Att vildsvinsgalt ofta skulle smaka galt är en myt, det är väldigt sällan som det är galtsmak på köttet.
Tillräckligt ofta för att restaurang- och hotellägare i forna DDR skulle få problem med detta i alla fall. Turisterna visste om det och vägrade äta vildsvin. Mycket annat fanns inte att tillgå ibland.

På älg är det ju många som åker från södra Sverige och resten av Europa med, för att jaga i Norrland.
Dumt  ;D  Skicka dom till Berlin istället. Där kan dom jaga vildsvinen som springer runt på gatorna.

Jag tycker vildsvinsdebatten är en av de svårare att se klart på. De som sitter inne med korrekt information tar det ofta emotionellt (syftar inte på forumet utan generellt), vilket blockerar vägen framåt. På det viset kan inte olika parter samarbeta och ta reda på vad som kan och bör göras.

MvH
Christina G
« Senast ändrad: 06 feb-12 kl 23:07 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 06 feb-12 kl 23:22 »
Sånt här stör mig alltså!
http://www.jaktojagare.se/kottregler-kan-ge-svinexplosion

/M

Typiskt Jägarnas Riksförbund!
Det finns gott om godkända viltslakterier. Jag har ett här i kommunen.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 06 feb-12 kl 23:22 »
Runt våran gård så har det bara dykt upp ett enda vildsvin och det hamnade direkt i våran frys. ;)
Så var vårt och grannarnas problem löst. :)

En av fördelarna med att bo ute på slätten är just problemet för vildsvinen att gömma sig.
Vi har öppet minst 1 km åt alla håll.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 07 feb-12 kl 03:24 »
Jag ser en exportchans har... Svenskt Vildsvinskott. Jag tycker ocksa att allt tjafs om galtsmak ar en myt. Jag at grillad japansk vildsvin och nagot som liknade vildsvins kebab pa pinne harom veckan, inte kryddat mer an vilket annat kott som helst och fantastiskt kottsmakande! Sjalv ar jag less pa flask, not och fagel som inte smakar nagot sarskilt. Varfor ska man att kott som inte smakar kott?

Existens?

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 feb-12 kl 07:59 »
Varfor ska man att kott som inte smakar kott?

Därifrån är ju steget dock ganska långt till att det ska smaka galt.. Riktig galtsmak är det nog ingen som önskar. Men om folk kan låta girigheten vila några sekunder ibland och inte prångla ut även de allra äldsta vildsvinsgaltarna, så är det säkert inget problem att sälja köttet.
Men efter att ha sålt kött i flera år så vet jag att nåt folk är rädda för, så är det just galtsmakande kött. Och visst kan det vara så att de flesta går att äta bra, men det går inte att tvinga konsumenter att köpa ett kött som de inte tycker om. Myt eller inte.

Den sämsta marknadsföringen man kan göra är att försöka intala folk att nåt som de inte gillar, i själva verket är gott. Då lär dom välja nåt annat.
Så använd sunt förnuft och en gnutta kundvänlighet och skjut och sälj unga djur, så kommer det säkert att sälja. Om man nu inte får för sig att det är en superdeliktess som ska kosta 150 kr/kg, för så himla märkvärdigt är det ju nu inte. 

Export?  Vildsvin finns väl överallt i stort sett? vad är det för speciellt med de svenska?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 07 feb-12 kl 08:07 »
Vanligaste orsaken till att galt smakar galt är inte galtsmak eller hormoner, orsaken är oftast den samma som för att får ibland smakar kofta. Dvs dålig hygien under slakt och styckning. Håller man god hygien, och självklart så luktar man på köttet så man får bort den kanske 1% av galtarna som smakar galt, så kommer köttet att smaka gott.

Sen ska man såklart sälja rätt kött till rätt kund. Stabos som inte känner till annat än broilerkyckling och mes fläsk från ICA ska såklart ha unga djur. De som är riktiga finsmakare, många invandrare, äldre svenskar och de som uppskattar riktigt kött, de vill ha kött från de äldre djuren. Själv äter jag bara kött från gamla djur, det andra säljs till sådana som inte begriper bättre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 07 feb-12 kl 08:22 »
Vanligaste orsaken till att galt smakar galt är inte galtsmak eller hormoner, orsaken är oftast den samma som för att får ibland smakar kofta. Dvs dålig hygien under slakt och styckning. Håller man god hygien, och självklart så luktar man på köttet så man får bort den kanske 1% av galtarna som smakar galt, så kommer köttet att smaka gott.

Sen ska man såklart sälja rätt kött till rätt kund. Stabos som inte känner till annat än broilerkyckling och mes fläsk från ICA ska såklart ha unga djur. De som är riktiga finsmakare, många invandrare, äldre svenskar och de som uppskattar riktigt kött, de vill ha kött från de äldre djuren. Själv äter jag bara kött från gamla djur, det andra säljs till sådana som inte begriper bättre.

Av de galtar jag slaktat så har 30 % haft galtsmak i varierande styrka.  och de lådorna har jag fått hämta tillbaka. Det är det som är faktan, sen kan man drömma om allt möjligt, men det en kund inte tycker om, det betalar han inte för. Sen kan man kalla dom idioter eller vad man vill, men köper gör dom inte.
Och visst kan man sälja till invandrare, om man vill stå och dividera om priser i oändlighet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 07 feb-12 kl 08:27 »
Ok, då har vi olika erfarenhet. Har väl slaktat ett 40-tal galtar, både tama och vilda och i olika åldrar. Inte en enda med galtsmak, och vi kollar noga.

Ett smart sätt att kolla är att ta lite kött som man putsar bort, och steka och smaka, så vet man säkert att det inte smakar galt.

Jag vidhåller att i de flesta fall som galt smakar illa så beror det på att man varit slarvig med renligheten, fått maginnehåll eller kiss på köttet, lämnat kvar körtlar under hängningen eller liknande misstag. Det kan man inte lasta galtköttet för.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 07 feb-12 kl 08:49 »
Om man känner galtsmak eller inte är genetiskt betingat.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 07 feb-12 kl 08:54 »
Om man känner galtsmak eller inte är genetiskt betingat.
Intressant, detta har jag aldrig hört talas om.

Men jag har smakat galtkött, som smakat galt, så jag kan smaka det i alla fall. Har bara inte råkat ut för det bland dem som jag själv varit med och slaktat. Skulle dock inte köpa galtkött, främst inte från vildsvinsgalt, om jag inte slaktat det själv, eller om ett fåtal personer som jag vet är tillräckligt noggranna gjort det. Har ätit kött som andra slaktat ibland, och det har smakat illa. Detta skyller jag på deras inkompetens som slaktare. Jag har sett många olika personer slakta, och man kan få mardrömmar när man ser hur några hanterar kött, de är både ohygieniska och oekonomiska, de förstör massor av fint kött med sin inkompetens. Dessutom förstör de marknaden för viltkött, eftersom de som köpt sådant kött inte kommer att köpa viltkött fler gånger.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 07 feb-12 kl 09:04 »
Det har forskats en hel del på detta eftersom man skulle vilja slippa kastrera smågrisar men ändå undgå galtsmak. Det visar sig bland annat att fler kvinnor än män känner galtsmak. Många människor känner inget alls hur än köttet smakar.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 feb-12 kl 09:49 »
Det har forskats en hel del på detta eftersom man skulle vilja slippa kastrera smågrisar men ändå undgå galtsmak. Det visar sig bland annat att fler kvinnor än män känner galtsmak. Många människor känner inget alls hur än köttet smakar.

Ja, jag har också läst om det där, och vill minnas att just nordbor är de som är mest känsliga för galtsmak. Ekogrisar som exporteras till England får ju t.ex inte vara kastrerade, så där äter dom ju galt. Visserligen är ju inte England känt just för sin höga matkultur, men att dom skulle äta kött som de finner äckligt låter ju lite märkligt.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #37 skrivet: 07 feb-12 kl 10:20 »
Ja, jag har också läst om det där, och vill minnas att just nordbor är de som är mest känsliga för galtsmak. Ekogrisar som exporteras till England får ju t.ex inte vara kastrerade, så där äter dom ju galt. Visserligen är ju inte England känt just för sin höga matkultur, men att dom skulle äta kött som de finner äckligt låter ju lite märkligt.

De verkar inte veta vad "äckel" är för känsla, om man ser på deras mat generellt sett :-D

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 07 feb-12 kl 10:36 »
Om man nu säger att mellan 1 och 30% av galtarna har galtsmak(tog iienilorac och existens?! siffror för enkelhetens skull), och man kan testa det genom att putsa bort en bit kött och steka.. Då har man ju ändå en och annan sugga, utöver de minst 70% av galtarna som smakar okej.. Då tycker jag att det låter som en vettig idé att sälja det galtsmakande köttet billigt till de som inte har den genetiska förmågan att smaka galt....

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser