Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktutbildning för kaniner  (läst 20161 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Slaktutbildning för kaniner
« Svar #20 skrivet: 10 feb-12 kl 01:27 »
Har i dag varit i kontakt med Anna Ljung på förvaltningsrätten. Ställde frågan om varför de inte tagit upp kapitlet om utbildning som finns i L22 2 kap. §3? Enda platsen i djurskyddslagens alla texter där utbildning av slaktutbildning omnämnts. Svaret jag fick gjorde att jag faktiskt näst intill 100% tappade förtroendet för dommare. Citat:"Vi ansåg inte att det var relevant för målet" slut citat.
Det är ju det hela målet handlar om, nämligen utbildning av nya slaktare!!! :o
Jag har i dag överklagat till Kammarrätten samt informerat pressen om agerandet.
Fortsättning följer.... >:D
Gösta

sluta, det gör ont. :'( pressen kan man ju sedan lita lika mycket på som svenska rättsväsendet, det är ddr 2.0. de är antingen helt ointresserade eller vrider till det så att det var ett segerslag mot de hemska onda människorna som vill slakta stampe & co. sen kommer en artikelserie på flera uppslag i både expressen och aftonbladet om det hemska som händer i kaninslakterier med bilder från kina eller nåt ::) men jag hoppas att domarna i kammarrätten har mer innanför pannbenet och förstår sig på sakfrågan. jisses.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #21 skrivet: 10 feb-12 kl 02:55 »
Och i dagens UNT står det om Göstas ôverklagan.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #23 skrivet: 10 feb-12 kl 09:03 »
Jag håller inte på med kaniner, faktiskt ett av de få lantbruksdjur/hobbydjur som jag aldrig har intresserat mig för. Förmodligen för att inte ens snälla kaniner brukar gilla mig  ::) Men jag gillar kaninkött och hade definitivt köpt det oftare om det funnits mer lättillgängligt.

Gösta utan att någonsin ha träffat dig börjar du sakteliga bli en idol  ;) Jag är imponerad över den kamp du för mot orimlig lagstiftning rörande kaninhållning och beundrar dig för att du orkar! 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gösta

« Svar #24 skrivet: 10 feb-12 kl 16:56 »
Tack :-[
Gösta

Gille

• -
« Svar #25 skrivet: 10 feb-12 kl 17:02 »
Har i dag varit i kontakt med Anna Ljung på förvaltningsrätten. Ställde frågan om varför de inte tagit upp kapitlet om utbildning som finns i L22 2 kap. §3? Enda platsen i djurskyddslagens alla texter där utbildning av slaktutbildning omnämnts. Svaret jag fick gjorde att jag faktiskt näst intill 100% tappade förtroendet för dommare. Citat:"Vi ansåg inte att det var relevant för målet" slut citat.
Det är ju det hela målet handlar om, nämligen utbildning av nya slaktare!!! :o
Jag har i dag överklagat till Kammarrätten samt informerat pressen om agerandet.
Fortsättning följer.... >:D
Gösta
JISSES! Man blir ju tokig... :o Och less...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

« Svar #26 skrivet: 10 feb-12 kl 17:12 »
Jag har nu analyserat vad som har skett. Även funderat lite på Anna Ljung:s yttrande. Har även tittat lite i backspegeln vad som hänt de senaste 10 åren....
Det finns en röd tråd (eller rep) genom hela perioden. Enstaka tjänstemän/ inga namn nämnda/ inom SJV anser att kaniner är gulliga husdjur som inte ska finnas på matbordet och därför gör vad dom kan för att försvåra/förhindra nyetablering av kaningårdar. Kan du inte få en slaktutbildning så får du inte slakta. Får du inte en förprövning godkänd så får du inte starta upp en kaningård. För att få en förprövning krävs ett regelverk att förpröva mot och det finns inte i dagsläget. (kallas moment 22) Detta stoppar tillväxten och hindrar slakten. På det sättet fasas näringen på sikt ut. Att det är i direkt strid mot gällande lagstiftning spelar ingen roll. Vi är ju en så liten organisation så det går säkert att trötta ut oss alt. skrämma bort oss. Ska vi acceptera detta??
Gösta

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 10 feb-12 kl 17:18 »

Det finns en röd tråd (eller rep) genom hela perioden. Enstaka tjänstemän/ inga namn nämnda/ inom SJV anser att kaniner är gulliga husdjur som inte ska finnas på matbordet och därför gör vad dom kan för att försvåra/förhindra nyetablering av kaningårdar.
Gösta

Hej Gösta
Att kanin troligen finns på sjukhusens matbord i form av kycklingbitar från Kina eller något annat land det har
tjänstemännen inte stor aning om ...
Ursäkta OT Getar´n
Livsglädje

segesholm

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 10 feb-12 kl 20:10 »
Jag kan bara hålla med Er alla! Gösta du är otrolig som orkar att strida mot myndigheterna och även mot de påhopp du fått utstå på detta forum.
Men en liten undran är; kan man gå slaktutbildning/kurs i Danmark ? Dels är det närmre för oss i de södra delarna av landet och Danmark är ju med i EU ?
Maria

Gösta

« Svar #29 skrivet: 10 feb-12 kl 22:07 »
Först svar till Kjell, Ja det är Vreta som det gäller. Vi kollar just nu ett slakteri ca 10 mil väster om Oslo som kan vara av intresse. Jag bearbetar media och förhoppningsvis kommer flera tidningar att ta upp ämnet vilket kanske kan få berörda myndigheter att agera.
För att utbilda sig i småskalig verksamhet finns bidrag att söka på Länsstyrelsen (kompetensutveckling) Nu när utbildningen har förbjudits av just Länsstyrelsen så uppstår ju ett intressant problem för dem. De kan inte neka (om det finns pengar i potten) att ge bidrag för utbildningen där den kan erhållas. Bidraget inkluderar reskostnad, kurskostnad samt ev. boende om den hålls på annan ort. En beräkning på kostnaden totalt för Norgekurs blir ca 10.000:-/deltagare som Länsstyrelsen då skall betala. Kurskostnaden i Sverige 3.500:-
Danmark har inget slakteri. De slaktar i Belgien enligt föreningen i Danmark.
Återkommer så fort jag vet mera.
Gösta

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #30 skrivet: 10 feb-12 kl 22:10 »
Om jag minns rätt så har Danmark veterinärbesiktningskrav på kaniner före och efter slakten, med stora kostnader. Detta har medfört att kaninslaktnäringen är "död" i Danmark. Man importerar i stället kaninkött från andra länder.
« Senast ändrad: 10 feb-12 kl 22:17 av Edgar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 10 feb-12 kl 23:01 »
Om jag minns rätt så har Danmark veterinärbesiktningskrav på kaniner före och efter slakten, med stora kostnader. Detta har medfört att kaninslaktnäringen är "död" i Danmark. Man importerar i stället kaninkött från andra länder.

Hur går det ihop med EG-regler? Reglerna för kaninslakt i Sverige är väl i princip de som EG sagt åt oss att ha?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 11 feb-12 kl 03:24 »
ja, men det funkar ju alldeles utmärkt - funkar lika fint som med svensk lagstiftning. ja, 10 papp för en kurs (även om man nu skulle få bidrag) är ju trots allt lite skillnad mot 3 500. för får man bidrag, så kommer pengarna från skattepengar - mina skattepengar bl a - och inte från nåt penningträd, som vissa politiker och tjänstemän alltjämt brukar kunna tro. får man inte bidrag, så är det ju verkligen en stor merkostnad. ja, jag hoppas då verkligen att det här inte kör ihop sig helt, det finns ju inte hur många instanser som helst heller. sen kan man väl överväga en liten anmälan till JO, för tjänstemän på diverse myndigheter ska ju inte göra hur som helst heller. även om JO ofta inte brukar göra nåt så är en anmälan dit ingen fjäder i hatten direkt för berörd tjänsteman. vill till slut också säga som så många här redan har sagt att det är helt otroligt att du orkar med det här, gösta och att det är en jädrans tur att du gör det också. annars hade vi nog kanske varit i samma sits som danmark är i nu.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #33 skrivet: 11 feb-12 kl 10:00 »
Från 1 jan 2013 krävs dokumenterad utbildning för att få slakta över huvud taget. Ett delikat problem för SJV nu när utbildningen är stoppad.

Som vanligt efterlyser jag någon form av dokument som stöder påståendet att det krävs dokumenterad utbildning för att slakta kanin för privat konsumtion. Jag hittar nämligen bara en rad med utredningar och förordningar som säger att slakt av kanin och fjäderfä för privat konsumtion, samt kommersiell gårdsslakt av dessa djur upp till 10 000 djur per år inte kräver utbildningsbevis.

Två textstycken från http://pub.epsilon.slu.se/8475/1/lindsjo_j_etal_111129.pdf

Vid övriga situationer som omfattas av EU‐förordningen, och där utbildning och
kompetensbevis inte blir obligatoriskt
, finns alltså krav på lämplig kompetensnivå (artikel 7)1.
Det omfattar bland annat slakt av andra djur än fjäderfä och kanin för privat konsumtion i
hemmet, kommersiell gårdsslakt av fjäderfä och kanin i små kvantiteter, avlivning av
daggamla tuppkycklingar på kläckerier och avlivning av pälsdjur (artikel 7, 10, 11)

I tredje hand bör grupper som håller och hanterar djur utan att omfattas av EU‐förordningen
eller dess krav på lämplig kompetensnivå erbjudas
grundläggande eller kompletterande
utbildning enligt projektgruppens koncept (se 2.2)1. Dit hör personer som slaktar fjäderfä
och kaniner för privat konsumtion samt yrkes‐ och intressegrupper [...]

På sidorna 69-70 framgår att kompetensbevis inte blir obligatoriskt för Personer som utför hemslakt för privatkonsumtion (alla djurslag) eller vid gårdsslakt av fjäderfjä/ kaniner, <10 000 djur/år. Det är ett minustecken efter dessa kategorier i denna tabell.

I bilaga 16 på sidan 86 Kanin, Målgrupper översikt framgår på samma vis att kompetensbevis inte kommer att bli obligatoriskt för de två ovan nämnda grupperna då det även här är minustecken efter i vänsterspalten. Man ser också att det i raden för slakteripersonal är stora x (X) i rutorna för de utbildningsmoduler som ska ingå i det obligatoriska kompetensbeviset.

För slakt för privatkonsumtion samt småskaliga gårdsslaktare är de utbildningsmoduler som är föreslagna att erbjudas i den icke obligatoriska utbildningen markerade med lilla x (x).

Detta dokument är f.ö det Gösta hänvisade till i det här inlägget: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107476.msg1001505#msg1001505

Den aktuella EU-förordningen finns här: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:303:0001:0030:SV:PDF

Om någon, Gösta eller någon annan, har någon form dokumentation som säger något annat än gårdsslakt i mindre skala (< 10 000 djur/år) och slakt för privat konsumtion även i fortsättningen kan skötas av den som har adekvat kunskap, men inte kräver dokumenterad utbildning, är jag väldigt intresserad av att ta del av denna!

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 11 feb-12 kl 10:14 »
Om någon, Gösta eller någon annan, har någon form dokumentation som säger något annat än gårdsslakt i mindre skala (< 10 000 djur/år) och slakt för privat konsumtion även i fortsättningen kan skötas av den som har adekvat kunskap, men inte kräver dokumenterad utbildning, är jag väldigt intresserad av att ta del av denna!

Samma här. Om jag minns rätt står det uttryckligen i förordningen att krav på dokumenterad utbildning är obehövligt för sådant.

Gösta

« Svar #35 skrivet: 11 feb-12 kl 11:19 »
Problemet är inte EU:s nya slakterilagstiftning utan den nationella tolkningen som är allvarlig. EU:s lagstiftning är den lägsta nivå som måste uppfyllas. Sedan har varje land rätt att öka kraven i förordningen. Det är där oron ligger.
T.ex så finns angivet att max 70 kaniner/dag får bedövas med slag i huvudet. SJV har gjort ett tillägg "endast för personlig konsumtion" Finns även förslag(?) på att all slakt skall utföras av personal med dokumenterad utbildning. Har inte sett det i klar skrift ännu därav mitt frågetecken. Då innefattar den även slakt för privat konsumtion. Personligen anser jag dock att den som slaktar ett djur ska veta hur man gör annars bryter man mot gällande djurskyddslag. Denna kunskap kan införskaffas på många olika sätt. När det gäller försäljning är dock kraven solklara.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #36 skrivet: 11 feb-12 kl 12:32 »
Det pågår alltså en utredning/förstudie vars resultat kan komma att bli annorlunda än
Utbildning i djurvälfärd i samband med slakt och annan avlivning
Förstudie med anledning av EU‐förordning 1099/2009
?!?
http://pub.epsilon.slu.se/8475/1/lindsjo_j_etal_111129.pdf

Denna förstudie är såvitt jag kan förstå den du hänvisade till i "förra vändan" och nu finns den tillgänglig att läsa och ger i klartext att det inte föreslås utbildningsbevis för gårdsslakt i mindre omfattning och slakt för egen konsumtion.

Rörande själva slakten av djur som ska säljas kan jag inte läsa mig till annat än att den som slaktar färre än 10000 djur om året inte kommer att behöva kunskapsbevis.

Att den som slaktar ska ha adekvat kompetens framgår också i texten och denna kunskap kan som sagt inhämtas på många olika vis.

Alltså... enligt de dokument jag kan hitta kommer lagstiftningen rörande kaninslakt för alla som varken slaktar över 10000 djur per år eller är anställda på ett kommersiellt slakteri inte att förändras. Man ska veta vad man sysslar med och hantera och avliva djuret i enlighet med djurskyddsbestämmelserna.

Du säger att det eventuellt finns förslag på att all slakt ska utföras av personer med dokumenterad utbildning...

Jag antar att detta också gäller fjäderfä och jag har inte hört ett ord om detta i hönskretsar, trots att det är mycket vanligt med hushållshöns och att i princip alla som har höns slaktar tuppar.

Det verkar konstigt att först utreda ett ärende och dra en slutsats och kort därefter utreda samma sak och komma fram till en annan slutsats... Hur kommer det sig att ovan nämnda förstudie inte anses tillfredsställande? Har du nån länk eller annan källa som visar att den utredning som inte är mer än ett knappt år gammal inte kommer att ligga till grund för lagstiftningen?

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 11 feb-12 kl 12:59 »
har ingen länk, men den egentliga kärnfrågan här i tråden är ju egentligen inte huruvida det krävs eller inte krävs dokumenterad kunskap utan att det i dagsläget är omöjligt att få gå en slaktkurs för kanin i sverige för de som vill det. om det sedan krävs eller inte krävs from 2013 är för mig en ganska oväsentlig fråga eftersom jag anser, såsom gösta redan sagt, att den som vill slakta om än bara för husbehov borde gått en utbildning med tanke på djurens bästa. som det ser ut just nu finns det ingen möjlighet till det vilket är vanskligt ur djurskyddssynpunkt men även vad gäller den ekonomiska aspekten.

Gösta

« Svar #38 skrivet: 11 feb-12 kl 13:11 »
Ugglans, vi har haft det här uppe ett antal gånger tidigare. Det du hänvisar till är en förstudie, som jag själv medverkat i. det är ett förslag till nationella bestämmelser vilket inte är detsamma som ett beslut. Bilaga 16 omfattar kraven som föreslås avseende kaninnäringen, inte bara slakten.
Naturligtvis anser jag att för mycket byråkrati är till ondo i alla sammanhang men här gäller det ju djurens hantering för att dessa inte skall lida i onödan.
Men för att återgå till trådens rubrik och inte spåra ur allt för mycket så handlar tråden om att inte få utbilda i kaninslakt om inte djuren är distansuppfödda försöksdjur avsedda för ändamålet. Låt övrig diskussion  i ämnet hamna under tråden myndigheter.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 11 feb-12 kl 13:32 »
så handlar tråden om att inte få utbilda i kaninslakt om inte djuren är distansuppfödda försöksdjur avsedda för ändamålet.

Så det är alltså inte omöjligt att anordna slaktutbildning?

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser