Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nettomätare  (läst 1947 gånger)

Urshulthasse

• Halland
Nettomätare
« skrivet: 02 feb-12 kl 10:45 »
Är det någon som har en solcells-anläggning igång och vet hur det i praktiken fungerar med en "netto mätare"?

Ett räkneexempel:
Under ett år så:
Konsumerar jag från nätet 2000 kWh. (ca pris köpt el 1,5 kr)
Solcellerna levererar till nätet 1000 kWh. (ca pris såld el 0,5 kr)
Då har jag ju i praktiken endast plockat ut 1000 kWh från elleverantören. (solcellerna har levererat resten av min förbrukning utan att det registreras på mätaren)
Vilket alternativ gäller?

Alternativ 1:
Jag betalar 2000*1,5=3000 kr
Jag får 1000*0,5= 500 kr
Elen har då kostat mig 2500 kr

Alternativ 2:
Jag betalar endast för det jag i praktiken har plockat ut från elleverantören.
1000*1,5=1500 kr

silvervarg

• Östergötland
SV: Nettomätare
« Svar #1 skrivet: 16 feb-12 kl 15:21 »
Man hade ju önskat att det var något de alternativen du skrev som gällde.
Om det hade varit alternativ 2 så hade det plötsligt blivit ganska vettigt med solceller som levererar el till nätet.

Det som har diskuterats med netto-mätning är att el levererad och konsumerad under en kalendermånad skulle kunna kvittas.
Dvs på sommaren när du producerar mycket el och elen är billig så kan du nog kvitta till noll kWh, men på vintern med dyr el och du producerar lite så får du betala dyrt för elen.

Nu till det som ställer till det.
För att få ha netto mätning så krävs en mer avancerad och dyrare mätare samt ett annat abonnemang.
Nätleverantören har monopol på  denna mätare och abonnemang samt prissättning på dessa.
Priserna kan ofta ligga på 5000:- extra per år för att få mata ut el på nätet och netto-debitering.
Förslag finns för att det skall bli billigare.
Som det ser ut idag så kan det vara rimligt för tex lantbruk med ett mindre vindkraftverk att få nettodebitering, men det är inte rimligt för en vanlig husägare med några solpaneler.

Så för dig är det nog alternativ 3:
Du betalar 2000*1.5=3000 kr för din konsumerade el.
Din överproduktion skänker du bort till nätägaren.
Självklart har du möjlighet att använda din producerade el antingen direkt när den produceras eller genom att försöka lagra den själv i tex batterier.

Karkulla

• Närke
SV: Nettomätare
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 05:43 »
Skriv avtal med DinEL (Göteborgs Energi).
Du betalar 92,75 öre/kWh inkl energi, vindel, skatt och moms. De betalar 92,75 öre/utlevererad kWh och Nätägaren betalar dig för nätnytta, ca 4 öre.
I praktiken använder du nätet som batteribank och den enda ekonomiska haken är att nätägaren vill ha typ 20 öre för "returfrakten".

Dela detta:

* Inloggade just nu

636 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser