Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ha Svärdsjöfår från liten genbank  (läst 3747 gånger)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« skrivet: 28 jan-12 kl 19:25 »
Har fått nys om några fina tackor från en liten genbank (Svärdsjö) men jag undrar nu, vågar jag satsa på en sån liten grupp får eller kommer jag att få resa landet runt för att få köpa en medioker bagge till dem, och kommer jag att lyckas sälja mina tacklamm? Hur ser intresset ut helt enkelt?
/Tack! från Jenny
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #1 skrivet: 28 jan-12 kl 20:42 »
100% tacklamm kommer du inte att kunna sälja men några om året, jag har Klövsjö och hade inga problem att få tackor och bagge och kommer säkert inte behöva resa för långt när det det blir dags för ny bagge heller, jag bor i GBG

det är faktiskt jättekul att göra något för vårt kulturarv genom att vara med och bevara ett almogefår så vist ska du satsa
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 17:44 »
Tycker absolut att du ska skaffa dig allmogefår i genbank. Marknaden går upp och ner men det är nästan alltid lättare att sälja livdjur med "papper" än utan...kanske inte alla varje år. Börja med några så ser du efter hand hur det går :)
Har haft gutar utan papper i många år och de fick man inte betalt för så jag började "om" med mv-fria djur som är med i genbanken - nu är det inga problem att få betalt för djuren och intresset för får har ökat rent generellt verkar det som.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #3 skrivet: 31 jan-12 kl 21:51 »
Någon med andra erfarenheter?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #4 skrivet: 01 feb-12 kl 20:54 »
Jag tycker att du absolut ska satsa på allmogefår om du är sugen på dem! Gillar du dem så är det värt att trixa lite för att hitta en ny bagge! Varje ny genbanksbesättning gör ju att fler djur blir tillgängliga, kanske säljer du lamm till någon i din "närhet" som i sin tur kan sälja ett bagglamm till dig osv!

Jag vet inte riktigt vad du menar med medioker bagge, men säkert finns det finfina baggar att få tag på också!

Tuta och kör bara, om det är svärdsjöfår du gillar! Du ångrar dig nog inte!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #5 skrivet: 02 feb-12 kl 07:17 »
Dessutom har Svärdsjöfår en väldigt fin ull. Som en oförädlad finull ungefär. Lätt att tova osv. Så den rasen borde bli populär med tiden. Att den inte är det än beror just på att de är få, men någon måste ju börja jobba med dem.
Kör på, det är bara roligt att jobba med de gamla raserna ;)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #6 skrivet: 02 feb-12 kl 20:24 »
Jag tycker att du absolut ska satsa på allmogefår om du är sugen på dem!
 
Jo, allmogefår ska det bli men frågan om det ska bli någon litet mer vanlig sort.
Jag vet inte riktigt vad du menar med medioker bagge, men säkert finns det finfina baggar att få tag på också!
Säkert finns det fina baggar men jag menar att eftersom de är så pass få så blir ju urvalet mindre om man inte är villig att åka hur långt som helst.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #7 skrivet: 02 feb-12 kl 20:26 »
Jo, allmogefår ska det bli men frågan om det ska bli någon litet mer vanlig sort.

När jag började med Roslagfår för några år sedan var de inte så jättevanliga. De allra flesta fanns i Upplandstrakten. Nu har det dock poppat upp lite besättningar i södra delen av landet. Men visst kan man få åka en timme eller två för en bagge! Men man ser ju mycket roligt på vägen också! Och knyter nya kontakter!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #8 skrivet: 02 feb-12 kl 20:29 »
. Men visst kan man få åka en timme eller två för en bagge! Men man ser ju mycket roligt på vägen också! Och knyter nya kontakter!
Två timmars väg är inga problem, jag menar bara att jag inte vill åka 50 mil eller så... :)
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #9 skrivet: 03 feb-12 kl 11:11 »
Två timmars väg är inga problem, jag menar bara att jag inte vill åka 50 mil eller så... :)

Jag tycker tvärtom... Vi kör gärna över 100 mil för att få tag på en bra bagge, och vi har gjort det oxå ;)
Baggen är halva besättningen liksom, han blir ju far till väldigt många lamm jämfört med en tacka!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #10 skrivet: 03 feb-12 kl 22:27 »
Två timmars väg är inga problem, jag menar bara att jag inte vill åka 50 mil eller så... :)

Min senast inköpta bagge fick jag hämta på värmdö i stockholm 48+48 mil och mkt godis ;D Det var en rolig tur på många sätt :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #11 skrivet: 04 feb-12 kl 00:02 »
Min senast inköpta bagge fick jag hämta på värmdö i stockholm 48+48 mil och mkt godis ;D Det var en rolig tur på många sätt :)

Vår bagge köpte vi i Eskilstuna, 115 mil från Pajala  ;D Så 230 mil tor, där gick det oxå åt en del godis  o:)
Men det var en rolig resa.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #12 skrivet: 04 feb-12 kl 02:49 »
Min senast inköpta bagge fick jag hämta på värmdö i stockholm 48+48 mil och mkt godis ;D Det var en rolig tur på många sätt :)
Hej, hoppas han sköter sig. Det var roligt att träffas.  ;D

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #13 skrivet: 04 feb-12 kl 22:54 »
Jag har fullt förståelse för att folk åker långt för att hämta "rätt"  bagge, det hade jag gjort också om det tex hade gällt en häst men när det gäller får är jag nog helt enkelt inte tillräckligt intresserad (än!?) för att lägga den tiden, det är därför jag undrar om det vore dumt av mig att skaffa får från en så liten genbank.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #14 skrivet: 04 feb-12 kl 23:12 »
Det är väl det som är problemet? Att du rangordnar djuren.
Får är en av människans äldsta husdjur, som har gett oss både mat, ull och skinn (utöver öppna landskap). Hästen kom in senare.

Ett av de mest primära djuren för människans överlevnad och utveckling. Något fler människor borde lära sig uppskatta.

När man väl börjat förstå får inser man hur mycket man har att lära av dem. Då är en "bagg-resa" ingen stor grej. Är man då lite smart, köper man minst två och har baggar i flera år framåt.

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #15 skrivet: 04 feb-12 kl 23:29 »
Det är väl det som är problemet? Att du rangordnar djuren.
Får är en av människans äldsta husdjur, som har gett oss både mat, ull och skinn (utöver öppna landskap). Hästen kom in senare.
Nu har jag ingen häst (har dock haft tidigare) och jag är helt på det klara med vilka fantastiska djur får är men är inte säker på att jag kommer att vilja lägga all extratid på att åka runt och hitta fina baggar av rätt genbank när det finns fina, säg helsingefår, i grannbyn. Jag undrar bara hur mycket extra jobb det medför för er som har får från en liten genbank.
Jag har haft får och vet väl vad det innebär och när det kommer till att ta hand väl om djuren så har jag verkligen ingen rangordning på dem!

Så, är det olämligt att ha får i en liten genbank om jag inte är villig att åka 50 mil för att köpa en bagge? (sen kanske den lusten kommer efter hand så att jag också åker 115 mil till Pajala men om det nu inte blir så  :))
« Senast ändrad: 04 feb-12 kl 23:41 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #16 skrivet: 05 feb-12 kl 10:16 »
Svar: NEJ, det är inte olämpligt att välja djur från en liten genbank. Hade folk tänkt som du så hade inga lantraser funnits kvar  ;). Jag hoppas att du inte låter dig skrämmas av en baggresa per år (eller kanske till och med bara vartannat år!) Kanske kan du till och med få baggen levererad ifall någon annan fårkontakt ska resa någonstans osv osv.. Se möjligheterna med att hålla en väldigt hotad ras i stället! Folk kommer säkert att resa en bra bit för att köpa lamm hos dig! (Kan de ta med sig ett bagglamm till dig?)

Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #17 skrivet: 05 feb-12 kl 10:29 »
Jag har fullt förståelse för att folk åker långt för att hämta "rätt"  bagge, det hade jag gjort också om det tex hade gällt en häst men när det gäller får är jag nog helt enkelt inte tillräckligt intresserad (än!?) för att lägga den tiden, det är därför jag undrar om det vore dumt av mig att skaffa får från en så liten genbank.

Jag resonerade precis som du för några år sen då jag ville ha tag i Dvärg Kochins. La ut en förfrågan här på alternativ och alla som hade bodde ju i korpolombo... Inte hade jag tänkt att åka sååå långt för en höna, det gör jag bara för en hund. Höns var ju liksom bara höns. I dag resonerar jag annorlunda. Har just åkt 40 mil för att hämta en kanin (enkell resa)

Jag har följd den här tråden och hade jag möjlighet att ta dessa får så skulle jag gjort det bums. Just denna ras finns det så få av. Vi letar fortfarande gård. Men när vi hittar vårt ställe så är det tänkt att där ska finnas får. Från början var tanken Klövsjöfår, men nu lutar det åt Svärdssjö. Har du möjlighet att ta denna grupp så gör det, det andra löser sig på vägen. Och jag är helt övertygad om att du blir intresserad när du väl har dem på plats och får mer kunskap om bevarandets varför och hur.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
SV: Att ha Svärdsjöfår från liten genbank
« Svar #18 skrivet: 09 feb-12 kl 22:12 »
Så klart skall du köpa svärdsjöfår :-) de finns just nu ca 23 genbanker.. och dem är spridda från norr till söder. Viktigt är att du själv ansluter dig till genbanken då du fått hem fåren så du deltar aktivt i genbanksarbetet och då får du dessutom hjälp och råd i avelsarbetet. dessuton har föreningen svenska allmogefår ansökt om transport bidrag så de kommer att gå få hjälp om man behöver köpa in nya avelsdjur från lite längre. håll.
Nu vet jag inte rikigt var du bor.
Men kontakta genbanksansvarig så hjälper hon dig..
Tänk på att kolla med henne också att fåren verkligen är genbanksberättigade.

Själv har jag 15 svärdsjötackor ute i hagen ;-)
Dem är en av våra mest hotade raser.

Lycka till!!  :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 6 användare (1 dolda)
Be, Stengrim, skräptanten, Bokesliden, N.grossmann

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser