Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pumpa upp lufttrycket i vattenpumpen - hur och VAR?  (läst 42795 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Pumpa upp lufttrycket i vattenpumpen - hur och VAR?
« Svar #20 skrivet: 26 jan-12 kl 20:38 »
Vi har engångsölfat i PET som när de är tomma innehåller cirka 32 liter luft vid 3 bar. Om man glömmer att tömma dem på luft innan man sätter kniven i dem så exploderar det rätt häftigt och tjocka PET-skärvor ligger genom hela rummet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 26 jan-12 kl 22:07 »
Ah. Jag kollar tryckmaskinen (manometern?) imorgon om jag läst eller fattat fel. För om jag förstod det rätt så har jag med 100 vad-det-nu-var / cm2  mer än tio gånger för högt tryck? :-o

JAg kan inte helt få ihop det dock  - för det tog verkligen inte lång tid att pumpa upp trycket så långt och jag läste i nån annan tråd om såna här nödkompressorer att, för att pumpa upp et bildäck kunde det ta 10 minuter. jag körde den inte i en hel minut ens tror jag.

fråga: jag har kollat på själva mini-kompressorsn mätare, kan den skilja sig mycket från mätaren på vattenpumpen (den tänkte jag inte på att kolla på förräns nu). Om de visar olika, vilken skulle ni lita på?
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 26 jan-12 kl 22:23 »
När du fyller luftblåsan är det manometern på kompressorn du ska titta på. Kompressorn du har klarar nog inte mer än 4-6 bar. Står det 1 kp/cm2 eller 100 kPa på den så är det ett rimligt tryck i blåsan.

När du sen fyllt tanken med vatten är det manometern på pumpen som gäller. Borde hamna på 4-5 Bar eller kp/cm2 när de stannar.

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 27 jan-12 kl 12:44 »
Ah. Jag kollar tryckmaskinen (manometern?) imorgon om jag läst eller fattat fel. För om jag förstod det rätt så har jag med 100 vad-det-nu-var / cm2  mer än tio gånger för högt tryck? :-o

JAg kan inte helt få ihop det dock  - för det tog verkligen inte lång tid att pumpa upp trycket så långt och jag läste i nån annan tråd om såna här nödkompressorer att, för att pumpa upp et bildäck kunde det ta 10 minuter. jag körde den inte i en hel minut ens tror jag.

fråga: jag har kollat på själva mini-kompressorsn mätare, kan den skilja sig mycket från mätaren på vattenpumpen (den tänkte jag inte på att kolla på förräns nu). Om de visar olika, vilken skulle ni lita på?

Hej!
Är det en sådan som du har? Då är det troligt att gummi-blåsan är sönder och måste bytas.
Beekeepern.

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/Gammal%20DOS%2007%20Hydropress.pdf
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 27 jan-12 kl 17:06 »
Kollade upp det hela. Det stor på ca 7bar när jag pumpade - motsvarade 100 kpa tror jag?. Men på tanken står den och slår nu igen mellan 1 och 2 (bar?).

Den drar igång en sekund eller två, mätaren slår upp på två och sjunker igen ner til 1 med det samma.

JAg kollade inte på tanken när jag just hade pumpat den, och det var så scary att försöka placera bilen helt tätt intill husväggen i snölera så jag tror itne jag vill försöka pumpa igen just nu, för att vara säker på hur mycket jag egentligen pumpat i....

Finns det adaptorer till biltändarproppen så jag kan koppla prylen till väggen istf bilen? äh jag får backa ner imorgon igen, antar jag. suck, lovar att jag kommer fastna denna gång :0
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 27 jan-12 kl 19:01 »
Kollade upp det hela. Det stor på ca 7bar när jag pumpade - motsvarade 100 kpa tror jag?. Men på tanken står den och slår nu igen mellan 1 och 2 (bar?).

Den drar igång en sekund eller två, mätaren slår upp på två och sjunker igen ner til 1 med det samma.

JAg kollade inte på tanken när jag just hade pumpat den, och det var så scary att försöka placera bilen helt tätt intill husväggen i snölera så jag tror itne jag vill försöka pumpa igen just nu, för att vara säker på hur mycket jag egentligen pumpat i....

Finns det adaptorer till biltändarproppen så jag kan koppla prylen till väggen istf bilen? äh jag får backa ner imorgon igen, antar jag. suck, lovar att jag kommer fastna denna gång :0

STOPP FÖR BÖVFELEN!! :o Koppla inte biltändargrejer till väggen! I ett 1-fas (2 hål) uttag har du 230Volt växelström. Bilens el-system har 12 Volt likström. Kopplar du din kompressor till vägguttaget så kan du bli ett lik men kanske du klarar dig undan med en stöt och en brunnen kompressor.

Möjligen att någon snabbstartslåda för en tusenlapp eller så skulle kunna fungera men jag är inte säker.

Behöver du förlänga något så borde du ha en längre slang till kompressorn. DET är inte livsfarligt. PVC-slang är genomskinlig och inte så dyr. Den blir dock styv som en tjur.................som ett tjurhorn när det är kallt. Gummislang är trevligare men betydligt dyrare.

Abbans att du ska bo så avigt till, någon borde åka och se till att du inte tar livet av dig med dendär vattenpumpen.

Existens?

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 jan-12 kl 20:54 »
Du kan la inte bo så långt ifrån ToA... ;)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 27 jan-12 kl 21:19 »

7 bar = 700 kPa.
Mät lufttrycket i tanken med en däckpåfyllare eller liknande medan det inte pumpas in luft där, då får du ett säkert värde på lufttrycket. Det som kompressorns display visar medan den pumpar luft blir ett mycket högre värde pga tryckfall i slangen och ventilen.
Och, som sagt, lufttrycket i tanken då den är tom på vatten ska vara något LÄGRE än det tryck där vattenpumpens tryckströmbrytare (pressostat) slår till. Annars får man sådana här fenomen med att tryckströmbrytaren slår till och från, kraftiga tryckstötar osv.

För att köra en 12 V kompressor inomhus är nog den bekvämaste lösningen att skaffa en sån här övergångskabel med batteriklämmor i ena änden och cigguttag i andra änden (finns för några tior på t ex Biltema) och bära in ett bilbatteri att driva den från. Det duger bra med ett kasserat batteri från närmaste miljöstation bara du håller det laddat.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 28 jan-12 kl 02:37 »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #29 skrivet: 28 jan-12 kl 12:23 »
Han kanske tänkte en sån här:

http://www.cnfms.com/power_adaptor/AC_DC_adapter.htm

::) Umnjaaaaaaa, men håller den för minikompressorn utan att brinna? Någon som räknar milliampere rätt här? Inte jag.  Just nu.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #30 skrivet: 28 jan-12 kl 12:44 »
Räkna med att en sån där liten kompressor kan dra uppåt 10 A, kanske ännu mer. Det blir alltså inte frågan om en stoppa-i-väggen-adapter utan en burk av typ större laptopladdare, minst.

Det kan möjligen fungera nödtorftigt att driva den med en bilbatteriladdare men det är inget att rekommendera, risken är stor för spänningsspikar som förstör dioderna i batteriladdaren om den inte får ha ett bilbatteri parallellt för att jämna ut spänningen.

Billigaste lösningen, om man ska ha en nätansluten kompressor, är nog ändå att köpa en som är avsedd att matas från elnätet. Då och då kan man se utmärkta sådana för nedåt 600 kr, kanske till och med ännu billigare. Före nyår hade Jula kampanj på en kompressor för 599 kr.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 28 jan-12 kl 12:55 »
Citera
Billigaste lösningen, om man ska ha en nätansluten kompressor, är nog ändå att köpa en som är avsedd att matas från elnätet. Då och då kan man se utmärkta sådana för nedåt 600 kr, kanske till och med ännu billigare. Före nyår hade Jula kampanj på en kompressor för 599 kr.

INTE utmärkta! En utmärkt 1-fasare kostar några tusen. Men för 500-1000 får man en som håller till detta om blåsan är hel och inte ska fyllas varje dag. K-Rauta, Jula, Harald Nyborg, närmaste Luna/Järnia men de är INTE utmärkta med mina mått mätt.  o:)

Tror en längre slang är enklast eftersom det finns en kompressor redan. Eventuellt ny blåsa i pumpen.

« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 13:16 av ToA »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 28 jan-12 kl 13:05 »
INTE utmärkta! En utmärkt 1-fasare kostar några tusen. Men för 500-1000 får man en som håller till detta om blåsan är hel och inte ska fyllas varje dag. K-Rauta, Jula, Harald Nyborg, närmaste Luna/Järnia men de är INTE utmärkta med mina mått mätt.  o:)

Min  swedolkompressor för 499kr har hållit i 8 år nu och då har den i omgångar gott väldigt mycket och går i alla fall veckovis.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 28 jan-12 kl 13:42 »
Min  swedolkompressor för 499kr har hållit i 8 år nu och då har den i omgångar gott väldigt mycket och går i alla fall veckovis.

Det är ofta så med billiga grejer.En del går i evigheter, andra inte alls. Som tex den kombinerade batteriladdaren/kompressorn jag köpte på HN. >:(
För övrigt behöver inte den som har tur något vett.  ;D  ;) Grattis!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 28 jan-12 kl 14:36 »
Det är ofta så med billiga grejer.En del går i evigheter, andra inte alls. Som tex den kombinerade batteriladdaren/kompressorn jag köpte på HN. >:(
För övrigt behöver inte den som har tur något vett.  ;D  ;) Grattis!

Ja, vett var det.

Oftast kompletteras dessa billiga grejer med långa garantier och generösa inbytesregler.

Existens?

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 28 jan-12 kl 14:37 »

Struntprat!

För att blås i luft i en vattenaläggning, oavsett typ, så duger den allra billigaste kompressorn på Jula, Biltema etc, alldeles utmärkt.
Jag har Julas billigaste.. den står ute i ur och skur, jag har den till spikpistoler, pumpa däck , blåsa rent och fylla i luft i hydroforen.
Jag tycker tvärtom att om man inte vet så mycket så SKA man satsa på de här billiga. Ingen olja som behöver kollas, bara tuta och köra.
Vad som helst är ju bättre än en batteridriven att sätta i ciguttaget.

Ska man driva en mekanisk verkstad, så kan man ju satsa på nåt annat. Men det är det ju inte fråga om här.

Jag blir galen på folk som alltid måste ha grejer för tusentals kronor för minsta lilla grej.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 28 jan-12 kl 15:17 »
Ja, vett var det.

Oftast kompletteras dessa billiga grejer med långa garantier och generösa inbytesregler.

Jo det är sant, jag gör en del garantireparationer också. Mest är det handhavandefel, alltså själva prylen fungerar. Inte mitt fel att det blir dyrt för kunden. Jag kollar allt och konstaterar att allt fungerar samt instruerar om vad man INTE ska göra. Tar en timma och så transporter. Är inget fel får kunden betala själv.

Citera
Struntprat!

För att blås i luft i en vattenaläggning, oavsett typ, så duger den allra billigaste kompressorn på Jula, Biltema etc, alldeles utmärkt.

Jo men det var ju det jag skrev i inlägg Kl 12:55  :o Behövs ingen utmärkt kompressor för det jobbet.
Men att man får en utmärkt kompressor för de pengarna.........näe.

Själv blir jag lite galen på folk som tror de ska ha en kompressor för 30-50 tusen på en bilverkstad. Där går sällan en skruvkompressor riktigt eftersom den går för lite. Blir kondens i oljan m.m.
« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 15:28 av ToA »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 28 jan-12 kl 15:49 »
Jag har Julas billigaste.. den står ute i ur och skur, jag har den till spikpistoler, pumpa däck , blåsa rent och fylla i luft i hydroforen.

Samma här, fast Biltemas eller nåt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #38 skrivet: 28 jan-12 kl 21:40 »
Man ska passa sig för de billiga kompressorer som har en högvarvig motor av typ dammsugar- eller vinkelslipmotor och kuggväxel mellan den och kompressorn, de blir sällan långlivade (och dessutom är de mycket högljudda).
De bättre typerna (däribland den som Jula sålde billigt nyligen) har istället en asynkronmotor och direktdrift av kompressorn.

Enda fördelen med de där kugghjulsdrivna kompressorerna är att de fungerar bättre ihop med små enfaselverk tack vare att den typen av motor kan orka igång även om elverket håller på att knäa pga den höga startströmmen. Att köra en kompressor med asynkronmotor på ström från ett enfaselverk på 2-3 kW brukar inte gå alls. Motorn orkar inte igång utan står bara och brummar, och så löser motorskyddet eller elverkets automatsäkring ut efter några sekunder.

Köper man en ny kompressor bör man vara noga med att byta olja i vevhuset efter några timmars drift. Precis som på bilmotorer och alla andra kolvmaskiner blir det spån och metallpartiklar i oljan under de första timmarna en ny kompressor går, då alla rörliga delar ska köras in. Och om man köper en begagnad kompressor så ska man inte förvänta sig att den förra ägaren någonsin har bytt olja, utan då bör man byta olja det första man gör.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 28 jan-12 kl 21:53 »
Ska man byta olja på sin kompressor??? Det har jag aldrig gjort.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 5 användare
eriksjos, Anders Flix, Ollefund, Aquamaja, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser