Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryck i hydrofor  (läst 32438 gånger)

JBF

• Småland
Tryck i hydrofor
« skrivet: 22 jan-12 kl 12:26 »
Jag har kanske vid tidigare tillfälle skrivit om min hydrofor... Med ett halvårs mellanrum får jag tömma den då den fyllts med vatten och luftkudden är borta. Det har alltid fungerat att bara tömma och sen fylla den igen. Sista gångerna jag har gjort det har det dock blivit extremt dåligt vattentryck på en gång.. På övervåningen (hydroforen finns i källaren) går det inte att duscha då vattnet inte orkar upp... Jag antar att hydroforen på en gång blivit fylld med vatten och att detta orsakar tryckfallet. Varför blir det så helt plötsligt då när det har fungerat tidigare?? Jag har ingen ventil som jag kan blåsa in luft i med kompressorn. Kanske kan man köpa en koppling med ventil i som man skruvar fast i nedre avtappningsröret? Vad heter en sådan koppling då? Är det bara luften som fattas? Har det tidigare fungerat bara för att det blivit en någorlunda stor naturlig luftkudde i hydroforen när jag tömt den och fyllt på nytt?

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
SV: Tryck i hydrofor
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 12:37 »
Jag har kanske vid tidigare tillfälle skrivit om min hydrofor... Med ett halvårs mellanrum får jag tömma den då den fyllts med vatten och luftkudden är borta. Det har alltid fungerat att bara tömma och sen fylla den igen. Sista gångerna jag har gjort det har det dock blivit extremt dåligt vattentryck på en gång.. På övervåningen (hydroforen finns i källaren) går det inte att duscha då vattnet inte orkar upp... Jag antar att hydroforen på en gång blivit fylld med vatten och att detta orsakar tryckfallet. Varför blir det så helt plötsligt då när det har fungerat tidigare?? Jag har ingen ventil som jag kan blåsa in luft i med kompressorn. Kanske kan man köpa en koppling med ventil i som man skruvar fast i nedre avtappningsröret? Vad heter en sådan koppling då? Är det bara luften som fattas? Har det tidigare fungerat bara för att det blivit en någorlunda stor naturlig luftkudde i hydroforen när jag tömt den och fyllt på nytt?

//JBF

Trycket ska egentligen inte påverkas nämnvärt av om det finns luft eller ej i hydroforen. Det blir bara att det varierar lite snabbare och att pumpen går igång ideligen. Trycket styrs ju i första hand av tryckströmbrytaren. Har du kanske ett för lågt tillslagstyck på den, så det sjunker alldeles för lågt innan pumpen startar?
Har du fungerande tryckmätare på hydroforen?  Kolla i så fall på den när pumpen slår till så du vet det till att börja med.

Sen är ju frågan varför luften försvinner så fort. Den försvinner alltid lite, men kanske läcker det i toppskruven på hydroforen?

Ska du sätta i en ventil, jag har själv en, det är ju väldigt praktiskt. Så ska du sätta den i toppen. Vattnet i hydroforen blir alltid lite grumligt i botten, av rost eller annat, så har du inblåset där nere, så kommer du att grumla vattnet varenda gång du fyller på luft. Fyller du bara i toppen så påverkas inte vattnet.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 12:43 »
När man ska täta vid hydroforens toppskruv så duger det inte med vanliga rörmokerimetoder med blånor, linolja osv. Det tätar bra för vätskor men inte för luft eller andra gaser. Det är säkrare att göra ren gängorna på både plugg och nippel ordentligt (t ex roterande stålborste) och täta med t ex Loctite VVS-tätning eller Gängtätning (det finns naturligtvis liknande tätningsmassor av andra fabrikat också). Låt tätningsmedlet torka några timmar innan du lägger på tryck igen.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 22 jan-12 kl 13:14 »
När man ska täta vid hydroforens toppskruv så duger det inte med vanliga rörmokerimetoder med blånor, linolja osv. Det tätar bra för vätskor men inte för luft eller andra gaser. Det är säkrare att göra ren gängorna på både plugg och nippel ordentligt (t ex roterande stålborste) och täta med t ex Loctite VVS-tätning eller Gängtätning (det finns naturligtvis liknande tätningsmassor av andra fabrikat också). Låt tätningsmedlet torka några timmar innan du lägger på tryck igen.

Går bra med lin också men då måste man "ha det i fingrarna" samt lettra yttergängan. Behövs inte tätningspasta ens, går bra med spott. MEN DÅ MÅSTE DET VA RÖRMOCKAR-SPOTT!  ;D
Dock är det lättast att "limma" med pasta. Se bara till att använda något som går att demontera. T. ex. Lin+Locktite 243 men lettras inte gängan så hjälper ingenting.

Kanske inte är i toppen det läcker? Brukar finnas ett genomskinligt rör på sidan, i vart fall en anslutning till det. Kolla så det är tätt där.

Luften som sådan påverkar inte trycket, bara tillslagsintervallerna. Trycket sköts av tryckströmbrytaren.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-12 kl 17:11 »
Ja, jag tycker ju att det borde fungera precis som vanligt, men så blev det såhär... Vet inte varför. Det läcker ju inte så att det pyser eller sprutar vatten och när pumpen slår ifrån så håller den ju trycket. Jag ser på mätarglaset att det är vatten till kanske 3/5 av hydroforen vilket nog är mer än det har brukat vara när jag gjort såhär förr...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 17:20 »
Det behöver inte läcka mycket för att luften ska försvinna om det står och läcker lite hela tiden.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 22 jan-12 kl 17:31 »
Pensla såpvatten runt skarvarna så borde det synas. Kranarna vid nivåröret bör vara stängda, särskilt den övre.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 22 jan-12 kl 17:40 »
Vad är dessa kranar till för (vid nivåröret) Ska den övre vara stängd? Den undre kan vara lite öppen? Eller mycket öppen? Eller spelar det ingen roll...

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-12 kl 17:45 »
Vad är dessa kranar till för (vid nivåröret) Ska den övre vara stängd? Den undre kan vara lite öppen? Eller mycket öppen? Eller spelar det ingen roll...

Båda ska vara öppna. Du stänger dom om du vill byta nivårör.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 22 jan-12 kl 17:58 »

Stänger du någon av kranarna så syns inte vattennivån korrekt. Anordningen kallas vattenståndsställ. Ev. finns ett uttag i en av kranarna där du kan sätta en vanlig ventil till ett bilhjul.

Luftinpumpningsventil kostade 2010 122 kr. men behöver du fibbla med grejerna ett par ggr/år så behöver du göra något riktigt åt det istället.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-12 kl 17:58 »
Båda ska vara öppna. Du stänger dom om du vill byta nivårör.
  Ofta brukar det läka i kranen. Vad är problemet med att stänga åtminstone den övre som är över vattennivån?

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 jan-12 kl 18:02 »
Det är ju bara att öppna kranarna när man kollar vattennivån.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jan-12 kl 19:03 »
  Ofta brukar det läka i kranen. Vad är problemet med att stänga åtminstone den övre som är över vattennivån?

Som jag ser det finns det då en risk att vattnet hänger kvar i plaströret när nivån sjunker i hydroforen. På grund av vakuum..

Jag har dom alltid öppna, tycker inte kvaliteten på dom är av den klassen att dom går att öppna och stänga så ofta. Och jag vill ha koll på nivån.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 22 jan-12 kl 19:09 »
Som jag ser det finns det då en risk att vattnet hänger kvar i plaströret när nivån sjunker i hydroforen. På grund av vakuum..

Jag har dom alltid öppna, tycker inte kvaliteten på dom är av den klassen att dom går att öppna och stänga så ofta. Och jag vill ha koll på nivån.

Japp! Och läcker dom blir det oftast täta om man drar åt muttern runt kranskaftet lite.

JBF

• Småland
« Svar #14 skrivet: 22 jan-12 kl 20:26 »
Stänger du någon av kranarna så syns inte vattennivån korrekt. Anordningen kallas vattenståndsställ. Ev. finns ett uttag i en av kranarna där du kan sätta en vanlig ventil till ett bilhjul.

Luftinpumpningsventil kostade 2010 122 kr. men behöver du fibbla med grejerna ett par ggr/år så behöver du göra något riktigt åt det istället.

Syns detta uttag om jag tar loss plastvredet på kranen eller ska det synas redan som det är? Jag kan för min själ inte hitta något annat ställe där en ventil kunde sitta.

Nej, det måste ju till en ventil nu. Är trött på att krabbla med detta två tre ggr per år.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 22 jan-12 kl 20:30 »
En sådan här? http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Hydrofor--Luftinpumpningsventil,-Foer-hydrofor,-G6-365986.html Var fan sätter jag den då? Finns det ingen med annan gänga som jag kan skruva på nertill på avtappningsröret när jag skall pumpa i luft? Självklart vore det bästa att byta högst upp och få dit en redig ventil där men kan jag lösa detta smidigt på detta sätt vore det ju lämpligt..

kbh

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jan-12 kl 20:34 »
En sådan här? http://www.vvsochbad.se/Vaermesystem-Hydrofor--Luftinpumpningsventil,-Foer-hydrofor,-G6-365986.html Var fan sätter jag den då? Finns det ingen med annan gänga som jag kan skruva på nertill på avtappningsröret när jag skall pumpa i luft? Självklart vore det bästa att byta högst upp och få dit en redig ventil där men kan jag lösa detta smidigt på detta sätt vore det ju lämpligt..
Går väll att ha en skarv koppling så det passar ?

Existens?

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jan-12 kl 20:39 »

Det är väl bara att sätta muffar så du kommer upp i rätt dimension för att sätta i toppskruven. Sen sitter den ju där för alltid, så att lägga en kvart på det ser jag inte problemet med.

Sätter du den i botten så lovar jag att du kommer att ångra dig.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #18 skrivet: 22 jan-12 kl 20:55 »
Om vattnet inte orkar upp till övervåningen har du ju lägre tryck än förut, tryckmätaren kan visa fel och pumpen kanske är på väg att ge sig?
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

JBF

• Småland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-12 kl 20:57 »
Det är väl bara att sätta muffar så du kommer upp i rätt dimension för att sätta i toppskruven. Sen sitter den ju där för alltid, så att lägga en kvart på det ser jag inte problemet med.

Sätter du den i botten så lovar jag att du kommer att ångra dig.

Tanken var ju att sätta dit ventilen när jag skulle trycka i luft och sedan ta bort den, men absolut så vore det ju mycket bättre att ha den i toppskruven, av flera anledningar som du skriver!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser