Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  julhyacinter?  (läst 4276 gånger)

hustran

julhyacinter?
« skrivet: 22 jan-12 kl 11:40 »
Hur gör jag med dessa? Har klippt av vissnade blommor och börjat vattna dem. Jag har lite svårt att ta livet av dem så undrar nu om det är ngn. mening med att låta de stå tills bladen vissnat ned och plantera om dem till våren. Just nu är de underbara med kraftigt vårgröna blad.Ser saftigt och härligt ut. Blomnäring?

SoloQwist

• -
SV: julhyacinter?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-12 kl 11:58 »
Vårda dom väl inne och plantera ut dom när det blir vår. Dom kommer att blomma ute men inte alls så som dom gjorde inne eftersom dom är preparerade att vara pråliga julblomster. Men eftersom du inte vill ta död på dom så kan det vara en väg.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Varg-älva

• Finland
« Svar #2 skrivet: 22 jan-12 kl 12:01 »
De vill gärna ha en varm sommar för att klara sig, men det kan lyckas även om man bor lite längre norrut!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 22 jan-12 kl 12:05 »
De måste stå kvar inne och fortsätta vattnas alltså för att gå att plantera ut? Det förklarar ju varför mina aldrig klarar sig.. jag har tagit upp dem ur krukorna när de blommat klart och lagt dem i garaget och sen planterat ut dem men aldrig sett att det har blivit något...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

SoloQwist

• -
« Svar #4 skrivet: 22 jan-12 kl 12:18 »
De måste stå kvar inne och fortsätta vattnas alltså för att gå att plantera ut? Det förklarar ju varför mina aldrig klarar sig.. jag har tagit upp dem ur krukorna när de blommat klart och lagt dem i garaget och sen planterat ut dem men aldrig sett att det har blivit något...

Antagligen har dom väl bara varit ett "torrt skal" då? Vårda dom inne som vanliga krukväxter och sedan ut med dom i rabatten. När dom drivs för att blomma till jul så går all samlad näring åt och dom behöver bunkra för att orka med tiden fram till utplantering. Å så behöver dom stå i "öppen jord" alltså i rabatt och inte i gräsmattan när dom kommer ut.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 22 jan-12 kl 12:25 »
Aha, jag satte dem i gräsmattan, för det brukar jag göra med alla de där småpåskliljorna man brukar köpa runt påsk, de brukar blomma om snällt och föröka sig också i gräsmattan.

Och de kändes som vanliga lökar, typ såna man köper när jag grävde ner dem, inte uttorkade alltså.

Men jag ska testa att vårda dem inomhus tills det går att sätta ut dem och plantera dem i en rabatt och se om det går. Ska de stå ljust eller mörkt, varmt eller kallt? Vattnas hur ofta?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

SoloQwist

• -
« Svar #6 skrivet: 22 jan-12 kl 12:55 »
Aha, jag satte dem i gräsmattan, för det brukar jag göra med alla de där småpåskliljorna man brukar köpa runt påsk, de brukar blomma om snällt och föröka sig också i gräsmattan.

Och de kändes som vanliga lökar, typ såna man köper när jag grävde ner dem, inte uttorkade alltså.

Men jag ska testa att vårda dem inomhus tills det går att sätta ut dem och plantera dem i en rabatt och se om det går. Ska de stå ljust eller mörkt, varmt eller kallt? Vattnas hur ofta?

Narcisser, påsk- och pingstliljor, fungerar att sätta i gräsmattan. Men tulpaner och hyacinter behöver öppen jord som i rabatten. Botaniska tulpaner klarar gräs men annars generellt.
Förstår inte dina sista frågor. Inomhus eller ute vid utplantering?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 22 jan-12 kl 13:41 »
Förstår inte dina sista frågor. Inomhus eller ute vid utplantering?

Ursäkta, jag var otydlig där, jag menar inomhus, medan jag väntar på att kunna plantera ut dem.

SoloQwist

• -
« Svar #8 skrivet: 22 jan-12 kl 13:50 »
Ursäkta, jag var otydlig där, jag menar inomhus, medan jag väntar på att kunna plantera ut dem.

Dom ser antagligen inte så himla kul ut så ställ dom bakom gardinen nånstans och vattna nån gång i veckan. Om dom står kvar i skålen eller krukan som julgrupp så får du passa att det inte blir stående vatten i botten. Om du har haft dom i hyacintglas kanske dom kan behöva komma i en vanlig blomkruka med jord.

hustran

« Svar #9 skrivet: 22 jan-12 kl 17:21 »
Jag trodde att lökar planteras på hösten. Om man pillar ned dem i vår så kanske det inte fungerar eller? Annars, så hur gömmer man undan dem på sommaren?

SoloQwist

• -
« Svar #10 skrivet: 22 jan-12 kl 17:31 »
Jag trodde att lökar planteras på hösten. Om man pillar ned dem i vår så kanske det inte fungerar eller? Annars, så hur gömmer man undan dem på sommaren?

Dom flesta lökar man köper är mer eller mindre preparerade. Dom som ska blomma till jul är jättehårt drivna för att kunna göra det. När man planterar ut dom våren efter får dom ett "viloår" att återhämta sig under. Ibland blommar dom lite senare på sommaren ändå.
Valet är ju om man ska kasta en lök som kan fungera ute i rabatten eller om man ska anpassa sig och låta saker och ting ta lite tid? Hur du vill göra bestämmer du förstås själv!  :)

Andra vinterblommande lökväxter som tex amaryllis sätter man ju också gärna ut under sommaren på lite sommarferie för att dom ska få mer växtkraft till kommande knoppsättning. Fast då låter man förstås krukan vara kvar, annars kan det bli lite knepigt att ta in löken igen.
« Senast ändrad: 22 jan-12 kl 17:37 av SoloQwist »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 22 jan-12 kl 17:33 »
När lökarna planteras beror såklart på olika faktorer, det finns lökar som blommar vid olika tidpunkter under året, inte bara vårblommande.

I normalfallet planterar man vårblommande lökar på hösten, men om man har en lök planterad i kruka så kan den planteras när som helst. Och det är svårt att förvara lökar längre perioder, de får inte förvaras för varmt, kallt, fuktigt eller torrt. Mycket lättare att plantera dem på rätt ställe direkt.

Vårblommande lökar vill i normalfallet stå ganska torrt under sommaren, de vill definitivt inte stå för blött på vintern. Rabatten nära husväggen är rätt idealisk, ofta torr och med lite spillvärme som gör att löken kommer igång lite tidigare, när man som mest längtar efter vårlökarna.

Man måste alltid låta bladen vissna ner själva, sluta med alla dumheter med att klippa av dem eller knyta ihop dem, då kommer man att få sämre blomning och färre lökbebisar som kan ge blommor kommande år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser