Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem äter upp min potatis?  (läst 12909 gånger)

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
Vem äter upp min potatis?
« skrivet: 11 okt-06 kl 19:38 »
När jag tog upp min potatis upptäckte jag att någon hade tagit stora tuggor på vissa av potatisarna. Det var tydliga bitmärken på dem från en käke som kan ha varit 2 cm bred (ganska grova framtänder). Upptäckte även ett tunnelsystem med gångar som var ca 10 cm i diameter och jag hittade små hålrum där denne någon samlat potatisar av olika sort.
Kan det vara en mullvad? Någon som vet vad jag kan göra för att få djuret att äta något annat någon annanstans?

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

turlar

• Skåne
Re:Vem äter upp min potatis?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-06 kl 20:56 »
Troligtvis Vattensork, om du har ett vattendrag ,bäck i närheten.
Att få den att föreda något annat än dina potatis e nog svårt  o mycket svåra att fånga.
Finns de mat finn de ätare.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

mirakel

• Närke
« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 15:28 »
ja, det låter som vattensork!
Då kan du ge dig på att det finns en grop någonstans under ditt trädgårdsland där den lilla rackaren samlat ihop massor av dina potatisar för att spara över vintern. Hittar du dem brukar det aldrig vara något fel på dem och det brukar vara mycket som de lyckats skrapa ihop. Väl värt att leta alltså!

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #3 skrivet: 12 okt-06 kl 18:46 »
Tack för era svar.
En bäck rinner i närheten och jag hittade även en håla med en hel del potatis av olika sort. Får nog ta och odla potatisen på ett annat ställe nästa år. Äter vattensorken allt som växer under jord? Ger den sig kanske på grönsaker också om det finns?
/Valma

Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #4 skrivet: 12 okt-06 kl 21:53 »
Vattensorken äter andra växtdelar också.  Även insekter, blötdjur och maskar.  Man kan bekämpa vattensorken med två samverkande och samtidiga metoder. Dels öka kattantalet på den egna gården. Dels fräsa sönder/bearbeta jorden rejält på hösten där man skall sätta potatis. Man bör samtidigt låta djur beta av all slags växtlighet rejält hårt i närheten. Marken omkring blir hårt packad och det blir brist på växtföda och skydd för åkersorken. Har man också mycket katter så utövar dessa ett tryck på sorken och dess ungar.

De gånger vattensork har varit hos mig har den bara ätit potatisar. Den har inte ätit morötter, men smaken kan ju vara indviduell förstås.

EvaSara

« Svar #5 skrivet: 31 okt-06 kl 12:40 »
Jag hörde om en by där de hade enorma problem med vattensork. De tog dit brandkåren och sprutade vatten med brandslangen ner i gångarna. Resultatet blev en massa fontäner här och där och naturligtvis dränkta vattensorkar. Grymt men effektivt.

Bo

Mina vattensorkar
« Svar #6 skrivet: 31 okt-06 kl 16:44 »
åt ärtplantor, låga bönor, persiljerötter, morötter, potatis, broccoliplantor och rödbetor i fjor.

I år hann de börja på morötterna men sedan hittade jag en stor mätt huggorm som knappast reagerade när jag klev över den och sedan hade jag inte mera sork.

« Senast ändrad: 31 okt-06 kl 16:45 av Bo »

sofia på gotland

« Svar #7 skrivet: 05 dec-06 kl 11:10 »
morötter, rödbetor, lök, rotsystemet till vinbärsbuskar, de ger sig på allt som växer och går att äta underifrån, Dt finns en sorktråd till här på sidan där drabbade gråter ut och delar mördartips.

AndersT

« Svar #8 skrivet: 03 jan-07 kl 20:07 »
När jag var liten så satte min pappa ner en glasflaska i varje sorkhål som fanns runt potatislandet, vitsen var att det "visslade" i flaskan när det blåste- och att ljudet skrämde bort sorkarna. Hur effektivt det var vet jag inte då det var måga år sedan..., och själv har jag inte problem med sork..

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser