Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  a-kassa fråga om byte  (läst 1327 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
a-kassa fråga om byte
« skrivet: 20 jan-12 kl 23:34 »
Har a-kassa från tidigare yrke och nu funderar ja att gå med i facket i mitt nuvarande yrke då min arbetsgivare ignorerar. Hur går det till. Måste jag byta a-kassa, hur går det till, måste jag börja från börja för att få ersättning vid arbeslöshet?.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: a-kassa fråga om byte
« Svar #1 skrivet: 21 jan-12 kl 13:19 »
det skall gå bra att flytta a-kassa från ett förbund till ett annat med bibehållen intjäningstid,många fack har det så att a-kassa o fack inte längre hör ihop, du kan t.ex vara medlem i alfa-kassan  o vara fackmedlem i ngt fackförbund.själv var jag medlem i målareförbundet men hade alfa-kassan då målarna inte längre har någon egen a-kassa utan samkör med byggnads. det är ju dessutom en ekonomisk fråga då avgifterna mellan kassorna skiljer Ulf

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: a-kassa fråga om byte
« Svar #2 skrivet: 29 jan-12 kl 10:44 »
Om du har en fackligt ansvarig på ditt nya jobb ber du om en lapp för att gå med i facket o då automatiskt även a-kassan, vill du däremot bara vara med i a-kassan måste du ringa till det fack du kommer att tillhöra för att få denna speciella blankett. De hjälper dig då med övergången till den nya a-kassan.
mvh Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser