Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sommargris  (läst 2703 gånger)

bloke1

• Östergötland
sommargris
« skrivet: 20 jan-12 kl 21:14 »
Min åttaårige som vill absolut ha en gris. vi har möjlighet att låna eller hyra ett par stycken under sommarmånaderna, är det någon som har erfarenhet av detta? eller rentav har några små svin i närheten av Vingåker?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: sommargris
« Svar #1 skrivet: 20 jan-12 kl 21:19 »
Kan ni inte göra ett studiebesök hos Gris-Eva  som bor utanför Tidaholm?  Hon har minigrisar och linderöd och är extremt kunnig när det gäller grisar.

Då kan ni ju ha möjlighet att kolla läget lite och se om det finns nån lösning som skulle kunna funka.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 jan-12 kl 22:04 »
Grisar är SUPERTREVLIGA att hålla på med- tacksamma för allt (framförallt mat  ;) ). Har 4 st väldigt sociala trevliga (modell stor) som är supergosiga i stallet.
Men är det till din 8:åring rekomenderar jag en mindre version typ Minigris.
Kostar lite mer (snitt 1500) och man bör ha minst två (är nog lag på det t.o.m)
Annars kan du testa att ringa en lokal gris-bonde och fråga om du kan få förbarma dig över en sk. "Pelle-gris" (svaga kultingar som kommit utanför)- de behöver värme och kärlek och du får troligtvis en "hund-gris a'la Emil i Lönnebergas Griseknoen".
-Ditt liv är summan av alla dina val-

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #3 skrivet: 20 jan-12 kl 22:31 »

Men är det till din 8:åring rekomenderar jag en mindre version typ Minigris.
Kostar lite mer (snitt 1500) och man bör ha minst två (är nog lag på det t.o.m)

En kulting med härstamningsbevis från en av de mer erfarna uppfödarna kostar kring 2500-4500 lite beroende på vilken uppfödare det gäller samt kön och färg och stam på grisen. Äldre djur kan man ofta få billigare.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 jan-12 kl 22:38 »
En kulting med härstamningsbevis från en av de mer erfarna uppfödarna kostar kring 2500-4500 lite beroende på vilken uppfödare det gäller samt kön och färg och stam på grisen. Äldre djur kan man ofta få billigare.

Precis... lite dyrare ;)

MittUtopia

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 22:40 »
Precis... lite dyrare ;)

Tillägg: men givetvis bättre och jag vet att du har koll Tulle.
Men till hennes 8:a åring och som första(?) gris kanske man vill komma undan billigt?  :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser