Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver hjälp att planera!  (läst 2571 gånger)

Lycke

• Dalarna
Behöver hjälp att planera!
« skrivet: 17 jan-12 kl 11:08 »
Finns det någon odlingentusiast som kan hjälpa mig?   ::)

Jag och min familj kommer att flytta till en liten gård 1 april. Där finns en gräslott på ca 5x6 meter som är tänkt att bli odlingslott och matkällare till förvaring.
Vi vill odla potatis, gul lök, vitlök, grönkål, broccoli, morot och brytbönor. Förslag på annat lättodlat tas tacksammast emot.
Drömmen vore en to do-list. En agenda att följa. Jag kan ingenting om odling. Jag behöver en lathund där projektet från gräsplätt
till potatis på bordet är uppstyrt.

Finns det såna? Eller finns det någon som skulle älska att planera upp mina trettio kvadratmeter?  :-*

Trivial

• Gäst
SV: Behöver hjälp att planera!
« Svar #1 skrivet: 17 jan-12 kl 11:22 »
Inom odling såsom inom det mesta blir var och en salig på sin tro... Jag förespråkar alltid täckodling, för jag tycker att det ger fenomenalt bra resultat och funkar på alla jordar, att det kräver väldigt lite jobb och att det helt enkelt känns väldigt vettigt.

Det bästa du kan göra, tror jag, är att läsa på lite och se vad som tilltalar och passar er. Det finns mycket att läsa på odlingsforumet här, och så finns det många bra böcker också. Lena Israelssons Handbok för köksträdgården är en rejäl bok som har med en hel del om mycket som kan vara bra att veta, och den rekommenderar jag varmt.

Lycke

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 17 jan-12 kl 14:39 »
Lena Israelsson. Hugger den! Tack!

freitag

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 jan-12 kl 15:54 »
Vad kul, grattis!

Jag är hyfsat mycket nybörjare också men tänkte våga mig på några tips och funderingar ändå ;)

1. Har ni tillgång till plätten i förväg så ni kan bearbeta den?

2. Vill ni planera för flera års odling bör ni tänka på att samma gröda inte bör odlas på samma plats flera år i rad. Se t ex http://www.sparlosa.se/vaxtfoljd.html. Ni kanske kan dela upp er lott i fyra olika rutor?

3. Olika grödor är olika krävande vad gäller näring, jord, gödsel och väta. Bönor binder t ex kväve till marken, medan t ex kålfamiljen vill ha ganska mycket näring. Vissa grödor trivs bra tillsammans, andra inte. Lök kan du t ex samodla med potatis eller morot (man kan köra varannan rad t ex). Kål kan du samodla med bönor, eller sommarblommor såsom tagetes och ringblomma för att förvilla insekter.

4. Kålväxter har många fiender, så se till att täcka ordentligt med nät när ni odlar broccoli och grönkål.

5. Lättodlat (enligt mig): potatis, morötter, lök, bönor och ärtor.  Behövs inte förkultiveras och är tacksamt. För bönor är det dock viktigt att jorden är varm när man sätter ner fröna (ca 12-15 grader i jorden, i min odlingszon ungefär i maj/juni). Sallat, ruccola, spenat och rädisor - kommer snabbt upp på våren innan du hinner tänka på andra grödor! Mangold säger alla är lätt, vi misslyckades dock med detta totalt i år.

Har ni tillgång till gräsklipp så är det bra både som täckmaterial och gödsel!

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser