Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marknadsföringstrixen - Gå inte på dem eller ...  (läst 5029 gånger)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Marknadsföringstrixen - Gå inte på dem eller ...
« skrivet: 15 jan-12 kl 10:42 »
Allmän tråd om marknadsföring. Ser du dem eller går du på dem?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Dalarna
SV: Marknadsföringstrixen - Gå inte på dem eller ...
« Svar #1 skrivet: 16 jan-12 kl 08:19 »
Varför inga inlägg om marknadsföring här då?  En tråd på hälsa belyste ämnet men försvann troligen tog TS själv bort den.  Kopierade det här från en annan tråd:

Hörde på radions P1 imorse att sk. råmaterial till forskningsstudier och forskninsresultat inte publiceras, utan bara sammandrag och slutledningar så är det går ju inte att lita på att något som presenteras stämmer.Vissa medikamenter var mer effektiva än vad som presenterats, andra hade sämre effekt.Och det framkom att resultat kan se olika ut beroende på vem som beställ materialet. Och ja, varför skulle den här världen vara annorlunda än resten av världen? Allt handlar ju i slutändan och pengar och makt :'(
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #2 skrivet: 26 jan-12 kl 10:08 »
Det finns pengar att tjäna på marknadföringsmotståndarna,enligt uppgift.
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 26 jan-12 kl 10:43 »
Det finns pengar att tjäna på marknadsföringsmotståndarna,enligt uppgift.
Nu är jag ju inte emot marknadsföring generellt eller tror att den inte ingår i evolutionen, har ju tom marknadsfört denna tråd  :-[

Varför inte debattera trixen - borde väl vara intressant både för oss som blir lurade och för dem som luras?
Men typiskt att det bara är vi två på tråden som marknadsför våra personligheter 8)

Blir vi inte flera får vi be Take deleta eller hur?  Kan vi ta gemensamt beslut eller vill Take va me?     

hajens

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jan-12 kl 11:07 »
vad menar du med "trix" och att "luras" när det gäller marknadsföring? Vem luras, när då och hur då?

Att marknadsföra sig, oavsett om det är ett budskap, en produkt eller tjänst man vill nå ut med, är ju rätt grundläggande för att just nå ut med den, på vilket sätt är det att luras?

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-12 kl 11:49 »
Om företag som ringer upp företag med erbjudanden om en plats i lokaladelen,Google eller va faan allt nu heter och hur dom sen går tillväga är jag definitivt med på den här tråden.

hajens

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 jan-12 kl 19:51 »
@startskottet, fast det är inte marknadsföring, det är bedrägeri, och det är nått helt annat.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

knöcklan

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 26 jan-12 kl 19:55 »
Om företag som ringer upp företag med erbjudanden om en plats i lokaladelen,Google eller va faan allt nu heter och hur dom sen går tillväga är jag definitivt med på den här tråden.
Vet inte hur de gör idag men för ett antal årsen så skickade blufföretagen ut en faktura som tex liknade telias. De här fakturorna sändes ut i semestertider då ordinarie personal var borta.  På större företag betalar man fakturor och förutsätter att om det är fel så går det att redaut efteråt. 

Men  folk och företag lär sig och bluffarna hittar på nya knep.  De invandrare jag känner får konstiga erbjudanden. Jag antar att de är en utsatt grupp.   

knöcklan

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 26 jan-12 kl 20:00 »
@startskottet, fast det är inte marknadsföring, det är bedrägeri, och det är nått helt annat.
Hajens jag försökte att göra tråden så bred som möjligt.  Så att det skulle gå lika bra med bedrägeri, marknadsföring, svart som vitt och alla nyanser däremellan o:)

knöcklan

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 26 jan-12 kl 20:27 »
Telemarketingföretagen lär sig av varann.  Senaste tiden säger telefonförsäljarna (comhem mfl) att vi har nya förmånliga avtal som gynnar dig som vår kund.  Det säger de trots att jag inte har dem som leverantör öht.  Skulle inte förvåna mig om de har en drive mot just pensionärer för vi är ju inte alltid på allerten.

Frågor de hur mycket jag betalar för ditten och datten besvarar jag inte utan frågar vad har du att erbjuda. 
Nej jag vill inte ha Nix-registret, vill höra hur drevet går och vad som fortfarande är intressant att sälja på telefon.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 28 jan-12 kl 12:29 »
DN har idag, Marianne Björklund på Din Ekonomi en någorlundabra artikel "Så slipper du fällorna vid telefonförsäljning"
bland tipsen tex
Se upp för gratiserbjudanden. De kan innebära att du binder dig vid framtida kostnader. 
+Och nästan alltid tillkommer frakt.  Sen brukar gratiserbjudandet innebära och fungera som en prenumeration och inte ovanligt att det inte går att stoppa för att avsändaren inte svarar eller kan nås.  Registervård funkar nästan aldrig så man blir 4ever kund. Å andra sidan inte eftersom såna här företag inte är långlivade

Om försäljaren frågar efter ditt namn och adress, fråga vad de ska använda uppgifterna till.  Jag skulle lägga på luren direkt om jag inte är intresserad.

Privatpersoner kan via Nixregistret spärra sitt fasta telefonabonnemang från telefonförsäljning. Men den möjligheten finns inte för privata mobilabonnemang.  Och har man en gång varit kund så gällre inte Nix.

Mina kommentarer i rött.
I artikeln nämns -Det som låter för bra för att vara sant är ofta det. Vill man vara på den säkra sidan kan man välja att inte tacka ja till något säger Elin Häggeborns råd, jurist vid Konsumentverket

Mina snömoseantenner säger Konsumentverkt inte betjänar oss kunder när det gäller detaljhandeln, billigare konsumtionsvaror.  Ett nedmonterat verk som finns till för syns skull.  Många oseriösa lever bra på att skrämma sina kunder med inkasso. Lättare att betala nåra hundringar och slippa ströl.  En affärsidée också.

Har jag utsett mig själv till konsumentvägledare >:D  Det var inte meningen med tråden utan helt andra infallsvinklar. Ett konkret fall på bänken ger oftast många inlägg men så här försök till övergripande +lite till blir det inte en tumme ens.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 28 jan-12 kl 12:46 »
Så här kan man sälja stövlar - eller alltid ha gratis stövlar om man reklammerar i tid
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=95915.0

Tretorn säljer/sålde dyrare stövlar med ett fabrikationsfel som gör/gjorde att hälen sprack upp efter kort tid. När tråden löpte på visade det sig att det var ett allmänt problem med konstruktionen i flera modeller.  Kanske troligen hade Tretorn räknat med att vi vanliga konsumenter inte använder stövlar så ofta att de slipper reklammationer inom den tid man brukar tillbaka till försäljaren och kvittona bleknar.  De reklammationer som kommer från de dagliga användarna har de råd med. Det är mängdförsäljningen till oss andra de lever på. Jag är inte ens säker på att det är ett fabrikationsfel -kan lika gärna vara en mängförsäljningsstrategi lämpad för merförsäljning av dyrare stövlar

Tretornstövlarna var borta ur sortimentet på Granngården sist jag var där iaf ;D

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 jan-12 kl 13:02 »
Apropo "alternativ" marknadsföring,

Jag var hos en alternativ terapeut som är vaccinationsmotståndare och håller på med blodanalys osv. Hen kollar blodet och säkert naglar osv. efter brister och sedan säljer hen "medicinen" åt en. Det känns inte helt 100% tycker jag, men skall lita på personens diagnos och sen bidrar man till dens försörjning genom att handla. Jag tycker att det är lite som att marknadsföra sina produkter till folk som inte vågar säga nej.

Hos en vanlig doktor känns det lite bättre på sätt och vis, de säljer ju inte medicinen själv...

knöcklan

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 28 jan-12 kl 14:46 »
Apropo "alternativ" marknadsföring,

Jag var hos en alternativ terapeut som är vaccinationsmotståndare och håller på med blodanalys osv. Hen kollar blodet och säkert naglar osv. efter brister och sedan säljer hen "medicinen" åt en. Det känns inte helt 100% tycker jag, men skall lita på personens diagnos och sen bidrar man till dens försörjning genom att handla. Jag tycker att det är lite som att marknadsföra sina produkter till folk som inte vågar säga nej.

Hos en vanlig doktor känns det lite bättre på sätt och vis, de säljer ju inte medicinen själv...
Du sätter fokus mitt i prick på det som jag tycker en av grundorsakerna till varför alternativmedicinen inte kommer till sin rätt.  På ett tidigt skede med KAM Komplementärmedicinarnas riksorganisation i Sverige lät man leverantörerna ha rösträtt i olika/alla? frågor. Ja ävensom i förbunden styrelser eller som ordförande.  Dessa principbeslut utan tanke på följder ser vi naturligtvis resultatet av idag.  Hur det ser ut i andra länder vet jag inte eftersom även debatten var och  är tabu.

En allmän proffessionell tidning motarbetades naturligtvis också. 

Imp

« Svar #14 skrivet: 28 jan-12 kl 16:09 »

Kvacksalvare räknar jag in där. Bedragare. Så där försvann all healing, det mesta av alternativ "medicin" osv.
Vill du må bättre och går idag till en homeopat, sluta med det. Drick istället mer vatten, det funkar bättre.
Och man kan även lära sig nåt Steve Jobs död.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-12 kl 17:13 »
vad menar du med "trix" och att "luras" när det gäller marknadsföring? Vem luras, när då och hur då?

Att marknadsföra sig, oavsett om det är ett budskap, en produkt eller tjänst man vill nå ut med, är ju rätt grundläggande för att just nå ut med den, på vilket sätt är det att luras?

finns ju många sätt att marknadsföra en grej.
ett sätt att lura fakta tex är när det kom ut att ett företag hade skickat ut tvål till ett stort gäng med "kändisar" sedan väntade dom (unj så lång tid det skulle ta för att göra slut på sin tvål och börja på nästa) och då ringde dom runt för att göra en undersökning vilka tvål kändisarna använde och självklart fick dom ett högt antal p sin produkt. så eg ljög dom inte om faktan i reklamen men det var ett fult sätt att fuska till sig den faktan.

jag har gått marknadsföring och det är en mycket intressant kurs och man får lära sig mycket. har även hålt på med en del homepartyprodukter och ja det går absolut att marknadsföra produkter på "rästt sätt" som inte altid är riktigt rätt men dom gör att kunden handlar
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

knöcklan

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 28 jan-12 kl 18:02 »
En granne här i huset behöver ett receptbelagt läkemedel som han bara behöver ibland och ingen provtagning behövs för detta.  Har gått på samma läkemedel många år. Tidigare brukade läkarna skriva ut så att han kunde göra flera uttag på samma recept. Men nu vill hans läkare på vårdcentralen inte göra detta eftersom Vårdcentralen tjänar på flera besök. 
Nån annan klagade på att vid hennes vårdcentral fick hon bara konsultation för en åkomma. När hon ville ha hjälp med ett annat smärre problem fick hon boka upp sig på ny tid. Hon uppfattade det inte som om det var tidsbrist för läkaren snarare en principfråga.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 28 jan-12 kl 18:27 »
Marknadsföring leder till ökad konsumption. Ökad konsumption till miljöförstörelse. Miljöförstörelse till undergång.

Fram för reklamförbud!
//Lina

ClaesMotKlass

• -
« Svar #18 skrivet: 28 jan-12 kl 18:32 »
Tja, till att börja med kan man ju sluta handla mobilabbonemang och elavtal på gator, torg och i entreer till matbutiker. Gäller ju även greenpeace och andra tiggare. (om du stödjer saken fundera i lugn och ro och ge sen ev. bidrag).

Men det finns så många marknadsföringsknep du inte ser. Produktplacering i tv och filmer t.ex. Att exponera saker via kändisar mm.

Hela kaffe-latte trenden lär vara skapas av mjölkproducenternas förening.

Tv4 är delägare i företaget som säljer el-cyklar via deras annonser

Inse att vi alla e torskar...tja dumsterdivarna klarar sig
« Senast ändrad: 28 jan-12 kl 18:38 av ClaesMotKlass »
alternativ light

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #19 skrivet: 28 jan-12 kl 20:24 »
Tja, till att börja med kan man ju sluta handla mobilabbonemang och elavtal på gator, torg och i entreer till matbutiker. Gäller ju även greenpeace och andra tiggare. (om du stödjer saken fundera i lugn och ro och ge sen ev. bidrag).

Men det finns så många marknadsföringsknep du inte ser. Produktplacering i tv och filmer t.ex. Att exponera saker via kändisar mm.

Hela kaffe-latte trenden lär vara skapas av mjölkproducenternas förening.

Tv4 är delägare i företaget som säljer el-cyklar via deras annonser

Inse att vi alla e torskar...tja dumsterdivarna klarar sig

håller helt med dig, har suttit i kundtjänst för ett telefonföretag och fy fan för sådana som säljer abonnemang på gatan. att dom inte blir förbjudna är otroligt =(

ett bra sätt att dra ner på reklamkonsumtionen är att skaffa en box där man kan spela in programmen, vi snabbspolar förbi reklamen =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser