Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  knäckta ägg  (läst 2298 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
knäckta ägg
« skrivet: 13 jan-12 kl 22:17 »
har en fråga.. idag hittade jag det indiska parets ägg (2 st) liggande på golvet, helt sönder... det efter att de ruvat på det i en vecka.
någon som har nån idé om varför de skulle slänga ut äggen ur boet efter så kort tid? har nån råkat ut för liknande?
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: knäckta ägg
« Svar #1 skrivet: 13 jan-12 kl 22:44 »
Kan vara vad som helst. Kanske inte befruktade? Såg de ut som "vanliga" ägg?
Var det hennes egna eller värpta av annan höna?
Våran orphington sorterar sina ägg, en del passar inte. Andra är OK även värpta av andra.

Höns kan ju få för sig alla möjliga hyss. Vi har en som aldrig mer får ruva. Hon låg som en plätta men när kycklingarna kom så var de ihjälhackade på morgonen. I tron att någon annan höna funnit de små obekväma så skaffade jag tre daggamla samt gav dem egen avdelning. Det såg så sött ut så jag lämnade dem i 20 minuter. När jag kom tillbaka hade hon hackat ihjäl en av de nya.
Snacka om att bli snabbt utskriven från BB!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 14 jan-12 kl 08:38 »
nu är det inte höns utan duvor vi pratar om.  ;D men visst kan d vara vad som helst.
jo, det var hennes egna ägg, de 2 första, hon är nybörjare. annars är duvor tåliga mot andras ägg också, man kan lägga under de ägg som de snällt sitter på och kläcker fram...
jag misstänker också att de kanske puttade ut de eftersom de inte var befruktade, det är dock ovanligt...
nåja, hoppas det var en engångsföreteelse.....
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 14 jan-12 kl 09:00 »
nu är det inte höns utan duvor vi pratar om.  ;D men visst kan d vara vad som helst.
jo, det var hennes egna ägg, de 2 första, hon är nybörjare. annars är duvor tåliga mot andras ägg också, man kan lägga under de ägg som de snällt sitter på och kläcker fram...
jag misstänker också att de kanske puttade ut de eftersom de inte var befruktade, det är dock ovanligt...
nåja, hoppas det var en engångsföreteelse.....
Har vänt mig 2 gånger förut.
Ena gången så såg jag inte det utknuffade ägget och trampade rakt på det :x Som tur var det ingen duvunge i.
Andra gången så såg jag det i tid, där var det dock en unge i... vette sjutton varför de knuffar ut de :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser