Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför ska hönorna ha snäckskal  (läst 15985 gånger)

kbh

• Gäst
SV: Varför ska hönorna ha snäckskal
« Svar #40 skrivet: 17 jan-12 kl 13:21 »
Vi hade rätt mycket trädgårdssnäckor här innan hönsen flyttade in. Notera HADE. Dvs små sniglar med skal. Kanske därför som mina inte verkar äta så mycket om mitt tillgängliga kalktillskott, Jag sparar alla egna äggskal och krossar och har i en enkel hemmagjord automat som jag har gjort av en petflaska.

Jag tänkte att till sommaren när jag åker till stranden så ska jag ha med mig en hink med lock och så gå och- samla snäckskal. Så kan man krossa dom lite med en hammare när man kommer hem och ha i automaten. Känns billigt och bra.

Och JA Granngården är sjuk dyra på allt foder och fodertillskott. Dessvärre  är de ju ensamma om att sälja foder på många ställen så det är ju inte alltid som det finns vettiga alternativ heller.... Tror det var 8:-/kilot för helsäd här i somras. Jag köper min helsäd direkt av bonde för 2,50/kilo ( med kvitto).
En tanke är ju att det kommer att bli en del jobb att fin fördela snäckskalen med en hammare  lär ju bar inte va gjort så där enkelt bara liksom  man bör ju ha något att ha skalen i för att krossa dom  kanske skyddsglasögon rentav ifall det poppar upp i ögonen . Veti skjutsningen om ja vill lägga arbete på det när ren liten så räck räcker i ett par år uppskattnings vis  . men det är bara vad ja tycker  :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #41 skrivet: 17 jan-12 kl 16:25 »
En tanke är ju att det kommer att bli en del jobb att fin fördela snäckskalen med en hammare  lär ju bar inte va gjort så där enkelt bara liksom  man bör ju ha något att ha skalen i för att krossa dom  kanske skyddsglasögon rentav ifall det poppar upp i ögonen . Veti skjutsningen om ja vill lägga arbete på det när ren liten så räck räcker i ett par år uppskattnings vis  . men det är bara vad ja tycker  :)

Jag har även en jättestor järnkula modell kanon som användes även att mala senap med. Den är jättebra på att krossa diverse saker.  Man har det som ska krossas i en gjutjärnskastrull och så bankar man lite lätt...  o:)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

kbh

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 17 jan-12 kl 16:54 »
Jag har även en jättestor järnkula modell kanon som användes även att mala senap med. Den är jättebra på att krossa diverse saker.  Man har det som ska krossas i en gjutjärnskastrull och så bankar man lite lätt...  o:)
Ja det går nog fint med så fina grejer :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser