Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästgödsel  (läst 3797 gånger)

alfredsson

• Västergötland
Hästgödsel
« skrivet: 10 jan-12 kl 18:08 »
För 2 1/2 år sedan la jag hästgödsel i massor av tunnor. Skulle lägga dem på landet för ett par veckor sedan. Tömde bara en. Visst, mycket var "brunnet" (hur skall det se ut?) såg ut som blöt svart jord. FAST, det fanns en del som såg ut som när jag la i den.

SÅ ...... ??????????

Altt bra?
Annars, varför?
Ej tillslutet ordentligt?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hästgödsel
« Svar #1 skrivet: 10 jan-12 kl 18:26 »
I täta tunnor riskerar man att nedbrytningen blir dålig, särskilt om det inte håller lagom fuktighet och lagom balans mellan kol och kväve. Samt att det finns risk för att bakterier, maskar och andra nedbrytningsaktörer inte var närvarande.

Det går bra att lägga ut gödsel som inte brunnit klart, om man myllar ner den ytligt och inte lägger på för mycket. Annars rekommenderar jag att du tillsätter lite halvbrunnen kompost, rör runt ordentligt och lägger gödseln med tillgång på luft i ett skuggigt läge, och avvaktar. Gödseln ska gärna röras runt 3-4 gånger per år för att brytas ner snabbt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

alfredsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jan-12 kl 19:48 »
Bara att inse, Jag har mycket att lära.
Vad är det mycket i hästgödseln? kol? kväve?
Lägga i aska? I såfall, i askan är det en hel del små träkolsbitar, ta med? eller bör allt ha brunnit upp helt?
lägga i sågspån? Har massor med säckar av det.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jan-12 kl 19:52 »
Lägg på det på landet direkt, så kommer det vara helt nedbrutet till våren. Tillsätt eventuellt lite grus eller sant, för att få det luckrare om du vill det. Själv komposterar jag aldrig hästgödsel innan användning ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jan-12 kl 19:53 »
 Mig veterligen behöver skiten syre för att kunna brinna och bli bra mylla ut av den .

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 11:25 »
Hästgödsel är ju oftast blandad med halm eller annan form av strö och jag brukar lägga den blandningen direkt på landen. Då har maskarna gott om material att göra om till humus och växterna kan ta del av näringen från gödseln direkt. Det som är bra med det är att man slipper röra och ha koll på materialet, det sköter maskarna med bravur :)
Enligt Börje Remstam som har skrivt en bok om täckodling ska organiskt material ha tillgång till syre, för annars blir det en anaerob förruttnelse istället för förmultning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 2 användare
evaranke@yahoo.se, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser