Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41769 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #160 skrivet: 13 jan-12 kl 07:11 »
Mårten, helt fyrkantig är jag väl inte som själv la upp lite bilder och texter om arbetande tjurar? Men ju mer jag läser om det ju mer blir jag övertygad om att det är en undantagsgrej och inte det mest ideala. Nu har jag frågat några kunniga om det hela, bland annat Drew Conroy och han berättade att han sett många tjurar i arbete men utan undantag så var de inte i närheten så villiga att jobba som kastrerade och de misshandlas mycket för att fås till det.
Han berättade mer om bilden från Kuba som jag la in i tråden i tidigare och sa att om man tittar lite noga på den så ser man ärr  på den och den hade ryckt ut sin nosring 3 gånger(!).
Avslutningsvis sa han att det underlättar för alla parter att kastrera.

Citera
Du vet om att det föds kalvar även hos dem som bedriver mjölkproduktion? Kanske inte så lämpligt att kalvarna går omkring där och konkurrerar med mjölkningsroboten.   ;) 

Jodå, fast jag gillar det inte, hehe... Vi både mjölkar och låter kalven dricka.  :)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #161 skrivet: 13 jan-12 kl 11:12 »
Mårten, helt fyrkantig är jag väl inte som själv la upp lite bilder och texter om arbetande tjurar? Men ju mer jag läser om det ju mer blir jag övertygad om att det är en undantagsgrej och inte det mest ideala. Nu har jag frågat några kunniga om det hela, bland annat Drew Conroy och han berättade att han sett många tjurar i arbete men utan undantag så var de inte i närheten så villiga att jobba som kastrerade och de misshandlas mycket för att fås till det.
Han berättade mer om bilden från Kuba som jag la in i tråden i tidigare och sa att om man tittar lite noga på den så ser man ärr  på den och den hade ryckt ut sin nosring 3 gånger(!).
Avslutningsvis sa han att det underlättar för alla parter att kastrera.

Jodå, fast jag gillar det inte, hehe... Vi både mjölkar och låter kalven dricka.  :)

Det du pratar om nu låter som ekonomisk lönsamhet.
Enligt de principerna som förutspråkas nu ska man helst handmjölka tjuren.
Vilket är både resurskrävande och tidskrävande, och kostar en del räknat i mjölk, 8 liter dagligen.
En oxe kan man ta senare, och där väntar en kastrering, kan mycket väl hända Drew conroy har
gjort samma sak med tjurarna. (Inte har väll dom tjurarna handmatats från dag 1 som blev misshandlade?)
Kostnaden för en kastrering ska även räknas bort från oxens kassa.
Både oxe och tjur måste oavsett om dom blir handmatade eller ej börja vänjas vid mänsklig kontakt så tidigt som möjligt, och tränas att förstå röstkommandon med att även vänja sej vid utrustning, till att börja med grimma.
När det kommer till skogsarbetet ska ju tjuren vara en aning starkare men kanske även en aning livligare, så frågan är om det inte går jämt ut där i alla fall i stort sett.
Det beror nog på individ till individ.

Vem som leder ekonomiskt, oxen eller tjuren vid det här laget är svårt att säga, det beror på en del faktorer.
Tjuren var ju billigare i inköpspris men blev väldigt kostsam i handmatningen.
Oxen kostade mer i inköp i och med tyngre vikt, plus kostnad för kastrering.

Vid det här laget ser det rätt jämnt ut.

Åren går och allt flyter på, det har nu gått 8 år och djuren är i prima form, som ägare kan man nu välja vad man ska göra, eller att man väljer att inte göra något  och bara fortsätter som förut.

Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #162 skrivet: 13 jan-12 kl 11:24 »
(fortsättning)

Nu finns läge att tjuren kan dra ifrån ekonomiskt, bägge djuren är lika mycket värda i köttmassa.
Slaktar man något djur nu har man gjort sej en björntjänst, vare sej oxe eller tjur.
Nu är det dags att skaffa en ny kalv, som dessutom kan få gå med dom mer erfarna djuren i arbetet.

Som Oxägare måste man köpa en dyr, tung kalv från början igen.
Som tjurägare kan man låta sin tjur få jobba med några kossor genom avel, och på det sättet komma överens om att få en ny kalv helt gratis.
Koägaren tar kalven från ena kossan, du tar kalven från andra kossa, och man kan dessutom välja ut själv från vilken kossa man ska ha kalven, för att se till kalvens fysik och uppbyggnad passar till arbetsuppgifter i skogen.

I slutändan lönar det sig med andra ord att skaffa en Tjur över en oxe ekonomiskt och på andra sätt.
Gillar man sin tjur vill man säkert ha en kalv från den.

Det finns inga som förlorar på att man tar en tjur, bonden med kobesättningen får ju använda sej av en fin avelstjur i utbyte mot en av kalvarna sen.
Kan vara värt en investering för framtiden att sälja en tjur i stället för en oxe, då det blir som att sätta in pengar på banken.
Därför är det bra att även de som kör tjurarna håller kontakten med varandra.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 11:28 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mata

• Södermanland
« Svar #163 skrivet: 13 jan-12 kl 11:45 »
Citera
kan mycket väl hända Drew conroy har
gjort samma sak med tjurarna. (Inte har väll dom tjurarna handmatats från dag 1 som blev misshandlade?)

Han använder enbart oxar själv Mårten, men han är kanske den som vet mest om att köra med oxar (och tjurar) idag och har träffat många av de som kör med tjur. Men ingen är ju allvetande. Måhända kommer du upptäcka att han har fel...

(Jag förmodar att Mårten menar att ge tjurkalven mjölk för hand? Annars låter det synnerligen som att det kan bli "resurskrävande och tidskrävande"  :o :D)

SoloQwist

• -
« Svar #164 skrivet: 13 jan-12 kl 11:48 »

(Jag förmodar att Mårten menar att ge tjurkalven mjölk för hand? Annars låter det synnerligen som att det kan bli "resurskrävande och tidskrävande"  :o :D)

Men eftersom Mårten gås visar sån kunskap i ämnet tycker jag inte att vi ska anta något som inte är skrivet utan läsa och ta in det som står där.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #165 skrivet: 13 jan-12 kl 11:53 »
Kul, Johan P, att Du har så snälla tjurar - två stycken!  Grattis!  Dags för en bild, kanske, till min lilla samlilng av fina djurbilder?

(Och så tittade jag noga på filmen som Mårten Gås hittade.  Jag fick intrycket att det är en babuschka med son på landet, som i telefon övertalat denne att ta med flasklammet, förlåt, flaskkalven, så hon får prova att mata.  Han böjer sig ner och torkar mjölk från golvet flera gånger.  Och kalven blinkar, som killingar gör när de är nöjda.  Och buffar till flaskan, men inte mer mera kraft än att Mormor kan hålla kvar den.  En killing i det läget skickar iväg flaskan flera meter ...  Jättefin film!)

Finns inte så många filmer där man matar kalven så där, (har inte hittat fler) och dessutom visar det att man kan ha kalv i lägenhet, men jag säger bara KAN, inte att man ska.
Är rätt säker på att kalven fick en annan bostad när den växt till sig.
Getkilling som "bor" inomhus på landsbyggden har jag sett med egna ögon.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #166 skrivet: 13 jan-12 kl 12:10 »
Han använder enbart oxar själv Mårten, men han är kanske den som vet mest om att köra med oxar (och tjurar) idag och har träffat många av de som kör med tjur. Men ingen är ju allvetande. Måhända kommer du upptäcka att han har fel...

Menade att dom tjurar som näms att ha blivit misshandlade, är det tjurar som blivit handmatade sen dag ett, eller är det tjurar som tagits i vuxen ålder och tvingats med hjälp av misshandel?
Ja, tjurkalven ska ges mjölk för hand så den vänjer sig vid människor så tidigt som möjligt.

Ska inte ha fördommar mot Drew conroy, men kunskap är ett brett område och många riktar in sej på detaljer.
En del kan ha hållt på med tjurar i 30 år men ändå bryr dom sej enbart i ur Oket är utformat och arbetar med att hitta den perfekta passformen, och menar att det är var u-ländernas kunskapsnivåer är bristfälliga.
Visst har U-länderna inte lika bekväma Ok som i USA och deras nötkreatur kan inte dra lika tunga laster.
Men det är heller inget problem i U-länderna, där dom inte har tävlingar i vilket oxpar som kan dra tyngst last över en längd av 6 foot.
Finns youtube klipp från USA där man sätter ihop (som det ser ut) fullvuxna tjurar eller oxar i ett dubbel Ok och låter dom bli utmattade tills dom tvingas att acceptera Oket.
Utifrån det sen vänta sej att djuren ska förstå och arbeta som maskiner, tyvärr är det nog sådana djur som blir misshandlade.
Red´s Dead.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #167 skrivet: 13 jan-12 kl 12:20 »
Om du har ork att läsa hela exemplet som ges kanske du ändrar uppfattning.

Jo, jag har läst och läst och läst, mycket har jag läst om. Tråden är magnifik så tillmotto, att vi ser hur tokigt det kan bli...........

Hur mycket pengar har du att köpa kalv, utrustning, foder, mark, stängsel (för TJUR), stallplats, försäkring, veterinärkostnader m.m. för? Allt utom själva tjur-köpet är återkommand och löpande kostnader.

Hur mycket tid har du? Tänk om du får ett heltidsjobb mitt i allt.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 12:23 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #168 skrivet: 13 jan-12 kl 12:43 »
Jo, jag har läst och läst och läst, mycket har jag läst om. Tråden är magnifik så tillmotto, att vi ser hur tokigt det kan bli...........

Hur mycket pengar har du att köpa kalv, utrustning, foder, mark, stängsel (för TJUR), stallplats, försäkring, veterinärkostnader m.m. för? Allt utom själva tjur-köpet är återkommand och löpande kostnader.

Hur mycket tid har du? Tänk om du får ett heltidsjobb mitt i allt.

Nu skrämmer du bara folk som tänkt skaffa tjur, ko eller oxe.
Hälften om inte mer av det du nämner kan du stryka.
Nu vill jag inte vara elak, men sitter man i rullstol med bakbundna händer, ja då ska man räkna med allt det du tar upp.
Och jag tror du blandar ihop köttboskap med dragdjur.
Ett väluppfostrat dragdjur ska klara sej med samma eltrådstängsel som man har åt hästar.
Stallplats, har man händer som sagt.
Arbetar man i skogen kan en försäkring behövas ja, men jag säger bara KAN, för dom försäkringar jag har erfarenhet av har bara kostat pengar och inte gett något tillbaks när olyckan varit framme, så tyvärr.
Bättre då att betala försäkringen i sin egen ficka varje månad, då vet man att man får tillbaks pengarna när olyckan är framme.
Sjukvården om man får ett träd i skallen är "gratis".

Så länge man inte har mer än heltid på sidan av ska det gå bra även med tiden.
Mata före jobbet, efter jobbet och på kvällen ska räcka.
Nej jag ser inga som helst problem med det du nämner, i stället för att skrämmas är det väll bättre fler skaffar dragdjur.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 12:59 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #169 skrivet: 13 jan-12 kl 12:45 »
I och för sej så är det kanske inte aktuellt med heltidsjobb/lönearbete för Mårten gås(?).

Det är inget hinder med heltidsarbete.
Finns fullt med människor som kör i skogen med häst och samtidigt har heltidsarbete.
Red´s Dead.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #170 skrivet: 13 jan-12 kl 13:16 »
Vilken mysko tråd. Nu vet jag inte längre vem som skojar och vem som är allvarlig... Hmmm...

Om du utgår att "Gåsen" är ett Troll, så blir det lättare.

Beekeepern :)

PS. Hanar betäcker honor och trävirke impregneras.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Impregnering
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

kbh

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 13 jan-12 kl 13:29 »

Beekeepern :)

PS. Hanar betäcker honor och trävirke impregneras.

Skalet  är nog trasigt  hos gåsen så det klemer bara åt alla håll.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #172 skrivet: 13 jan-12 kl 15:54 »
Finns inte så många filmer där man matar kalven så där
Nej, inte filmer, men ute i verkliga livet kan det finnas.  Har Du nånsin varit där?

Tråden är magnifik så tillmotto, att vi ser hur tokigt det kan bli...........
Sant.

Bara ingen kallar mig för gås, för då ...     >:( >:(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #173 skrivet: 13 jan-12 kl 16:16 »
Nej, inte filmer, men ute i verkliga livet kan det finnas.  Har Du nånsin varit där?

Jag börjar ju fundera.
Om du undrar om jag sett en kalv matas med egna ögon, är svaret nej.
Men det är inget hinder för att jag skulle klara av det själv.
Red´s Dead.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #174 skrivet: 13 jan-12 kl 16:31 »
Jag börjar ju fundera.
Om du undrar om jag sett en kalv matas med egna ögon, är svaret nej.
Men det är inget hinder för att jag skulle klara av det själv.

Men en klar begränsning. Har du sökt in till naturbruksgymnasium för vuxna än? Stora Segerstad utanför Värnamo har.
Där kan du få se halm, hö och kalvar och kor i verkligheten och lära dig om detta...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #175 skrivet: 13 jan-12 kl 16:38 »
Men en klar begränsning. Har du sökt in till naturbruksgymnasium för vuxna än? Stora Segerstad utanför Värnamo har.
Där kan du få se halm, hö och kalvar och kor i verkligheten och lära dig om detta...

Tack för tipset, men anser redan ha dom kunskaper som kan krävas för att ta hand om ett kreatur.
Även om man söker är ingen garanti att man kommer in, ska man då avstå från att skaffa ett kreatur?
Jag vet, kunskap skadar inte, men det är å andra sidan inte första gången jag ser ett djur.
Det finns folk som är uppväxta i staden och aldrig har sett det där du nämner, jag är inte en av dom.
Och sedan lägga ner 2-3 år på att repetera det jag redan vet, nej tack.

Och vad finns för garantier att det inte är vetrinärernas och hovslagarnas och sotarnas rikssamfund som sponsrar utbildningen?
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 16:48 av Mårten gås »
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 13 jan-12 kl 18:43 »
Tack för tipset, men anser redan ha dom kunskaper som kan krävas för att ta hand om ett kreatur.
Även om man söker är ingen garanti att man kommer in, ska man då avstå från att skaffa ett kreatur?
Jag vet, kunskap skadar inte, men det är å andra sidan inte första gången jag ser ett djur.
Det finns folk som är uppväxta i staden och aldrig har sett det där du nämner, jag är inte en av dom.
Och sedan lägga ner 2-3 år på att repetera det jag redan vet, nej tack.

Och vad finns för garantier att det inte är vetrinärernas och hovslagarnas och sotarnas rikssamfund som sponsrar utbildningen?

Ja sotarnas riksförbund nästlar sig in överallt, särskilt på naturbrukslinjerna, så bry dig inte om att gå på sådant!  Du fixar det nog ändå med dina gedigna kunskaper!   Och stängsel fixar du, det skrev du ju i en annan tråd!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #177 skrivet: 13 jan-12 kl 18:53 »
Ja sotarnas riksförbund nästlar sig in överallt, särskilt på naturbrukslinjerna, så bry dig inte om att gå på sådant!  Du fixar det nog ändå med dina gedigna kunskaper!   Och stängsel fixar du, det skrev du ju i en annan tråd!

Hade som inga planer att bli storbonde direkt.
Tror nog skogsbruksinriktning hade passat bättre för det tjuren är tänkt till att användas.
Behöver du kostängsel är det bara att skicka ett PM så kommer vi överens om något där.
Matrialbeställningen ligger fryst.
Strax över 700 dringen per enhet.
« Senast ändrad: 13 jan-12 kl 18:56 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 13 jan-12 kl 19:03 »
Hur var det nu med stängselmaterialet? I kogrindstråden antydde du att det kan vara stöldgods eller hur?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #179 skrivet: 13 jan-12 kl 19:14 »
Hur var det nu med stängselmaterialet? I kogrindstråden antydde du att det kan vara stöldgods eller hur?

Är du intresserad kan du ju ställa frågan i den tråde i stället, det var inget stöldgods för den delen, det var sådant som blivit över.
Men nu är det ändå inte det matrialet jag skulle använda om någon behöver dom där grindarna.
Tror dom där grindarna är avsedda för köttproduktion i första hand, men fungerar nog helt säkert till mjölkproduktion, men är absolut överkurs för ett dragdjur.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser