Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41770 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köra in Tjur.
« Svar #140 skrivet: 12 jan-12 kl 14:59 »
Inte riktigt så lätt som man kan tro att få tag på en dagsgammal kalv, vet man var man ska leta är det nog betydligt enklare.
Köttuppfödarna vill ju helst sälja den när den kommit upp i vikt så dom kan ta betalt för den.
På mjölkfronten sägs det fungera på annat sätt, men är osäker exakt på hur det fungerar.
Tjurarna blir ju överflödiga sägs det.

Är nog inte det lättaste att mata den heller i börja innan den blivit van med nappen.
8 liter om dagen på det där sättet, förstår ju dom som kastrerar tjuren.
Men ska man vara på den säkra sidan så är det nog så där man måste göra.

Inte så vanligt någon vill köpa en dagsgammal kalv heller  ;D ;D ;D Det vill nog till en innihälvitta mycke bättre förklaring än att du ska ha den att köra med. Ingen vettig människa säljer dig ett djur. Å så måste du skaffa ett nummer också.

Och så blir du nog tvungen att peta i honom de där 6-8 litrarna om dagen, kastrerar gör man långt sen de vuxit ifrån flaskan.

Å som sagt, INGA kalvar i badkaret, de halkar och slår ihjäl sig. Döda spädkalvar är dåliga dragare.
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 15:01 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #141 skrivet: 12 jan-12 kl 15:10 »
Inte så vanligt någon vill köpa en dagsgammal kalv heller  ;D ;D ;D Det vill nog till en innihälvitta mycke bättre förklaring än att du ska ha den att köra med. Ingen vettig människa säljer dig ett djur. Å så måste du skaffa ett nummer också.

Och så blir du nog tvungen att peta i honom de där 6-8 litrarna om dagen, kastrerar gör man långt sen de vuxit ifrån flaskan.

Å som sagt, INGA kalvar i badkaret, de halkar och slår ihjäl sig. Döda spädkalvar är dåliga dragare.

Förklarade läget för en köttuppfödare som svara med att dom jättegärna skulle vilja se en av deras tjurar få det så där bra.
Och ska höra av sej så fort läge blir, tyvärr kan det nog dröja ett bra tag misstänker jag.
Har läst reglementet på jordbruksverket, och det har jag inget problem med att följa.
Innehav ska anmälas, mått på stallplats mm.mm.
Inga problem där.
Mata han med mjölken ja, så den blir uppväxt med människohänder.
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 15:15 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #142 skrivet: 12 jan-12 kl 16:58 »
Vilken av dessa produkter är att rekommendera (förutom babybox superstar givetvis som är ett självklart val) ska man ha hink eller får man bättre kontakt med djuret om man väljer 1 liters nappflaska i stället?

http://se.lgprodukter.se/category.html?category_id=253

Den här naturfärgade, för 10 kr, passar den på en vanlig petflaska tro?
http://se.lgprodukter.se/product.html/kalvnapp-till-75-002?category_id=253

Eller om man inte ska vara så jäkla snål och ta den röda för 11 kr i stället.
Det är ju trots allt ett djur det är frågan om, synd att det inte finns någon blå färg i stället.
Pojkfärg.
http://se.lgprodukter.se/product.html/kalvnapp-rod-gummi?category_id=253
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 17:06 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 12 jan-12 kl 18:36 »
Eftersom vi alla är av samma art, (däggdjur) kan man även förmoda att det som gäller för tjurar även gäller för människor.
Själv har jag redan haft ont i både axeln och benet så det räcker.
Och även en del andra ställen.

???  ??? Fick du det efter betäckningen?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #144 skrivet: 12 jan-12 kl 18:53 »
???  ??? Fick du det efter betäckningen?

Ja det kommer långt efteråt.
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 12 jan-12 kl 19:07 »
Vilken av dessa produkter är att rekommendera (förutom babybox superstar givetvis som är ett självklart val) ska man ha hink eller får man bättre kontakt med djuret om man väljer 1 liters nappflaska i stället?

http://se.lgprodukter.se/category.html?category_id=253

Den här naturfärgade, för 10 kr, passar den på en vanlig petflaska tro?
http://se.lgprodukter.se/product.html/kalvnapp-till-75-002?category_id=253

Eller om man inte ska vara så jäkla snål och ta den röda för 11 kr i stället.
Det är ju trots allt ett djur det är frågan om, synd att det inte finns någon blå färg i stället.
Pojkfärg.
http://se.lgprodukter.se/product.html/kalvnapp-rod-gummi?category_id=253

Sånt där är för amatörer...Stick in handen i munnen så börjar han dia på den och sen ner med allt i  mjölkspannen så lär han sig dricka själv på ett par gånger. 

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #146 skrivet: 12 jan-12 kl 19:20 »
Gullig kalv på filmen, men nyfödd är den inte!  Det är människan som matar den som är ovan.  Den halkar ju inte ens på linoleummattan!  :D  Jättesöt!  Jag ser bara en "förvuxen killing", cirka 3-4 veckor.  ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #147 skrivet: 12 jan-12 kl 19:21 »
Sånt där är för amatörer...Stick in handen i munnen så börjar han dia på den och sen ner med allt i  mjölkspannen så lär han sig dricka själv på ett par gånger.

Det där var användbart tips låter det som.
Ska läggas på minnet.
Red´s Dead.

Movitz.

« Svar #148 skrivet: 12 jan-12 kl 20:04 »
Känns som att tråden har spårat ur lite med detaljer, grundfrågan som jag upfattad det var om det var möjligt att köra med tjurar lika väl som med oxar.

Det här är en speciell tråd och det finns väl ingen direkt frågeställning. TS inledde med att bjuda på en del (tvivelaktig) fakta om hur man bär sig åt för att föda upp och köra in en tjur. Vad syftet med tråden är undrar jag? Mårten tycks ju ändå vara mästare i ämnet

Mata

• Södermanland
« Svar #149 skrivet: 12 jan-12 kl 20:08 »
Ursäkta om jag låter så där besser wissrig...  :-[ Fast då kommer mjölken i fel mage (den ska ner i löpmagen) ju och smälts inte så väl. En kalv ska ju dricka med huvudet vänt uppåt och inte luta sig ner (som den gör när den dricker vatten). Dessutom har den behov av att suga.

Läs mer här t e x: http://www.vaxteko.nu/html/sll/ekologiska_lantbrukarna/ekologiskt_lantbruk/ELB99-02/ELB99-02.HTM

Men om man inte krånglar till saker och kastrerar oxen så kan man låta den dia från sin mamma istället och slipper riskera sitt egna och andras liv...

Johan, jag tycker du och andra skrivit flera saker som varit intressanta och till nytta och jag har också lärt mig lite mer idag om att köra med tjur. Så helt värdelös är ju inte tråden. Men lite smått märklig ja, hehe...

anders50

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 12 jan-12 kl 20:23 »
Ursäkta om jag låter så där besser wissrig...  :-[ Fast då kommer mjölken i fel mage (den ska ner i löpmagen) ju och smälts inte så väl. En kalv ska ju dricka med huvudet vänt uppåt och inte luta sig ner (som den gör när den dricker vatten). Dessutom har den behov av att suga.

Läs mer här t e x: http://www.vaxteko.nu/html/sll/ekologiska_lantbrukarna/ekologiskt_lantbruk/ELB99-02/ELB99-02.HTM[/url

Alla dessa spädkalvar som lärt sig dricka med huvudet nedåt här på gården har inte läst den där artikeln, så det är väl därför de klarat sig utan diaréer. Och den skrevs visst 1999 och då hade vi bara amkor här, och de hade nog läst, för de diade.  ;D

Trollmor

• -
« Svar #151 skrivet: 12 jan-12 kl 20:59 »
Killingar har inte heller läst den artikeln.  De dricker glatt sin mjölk ur skål, man får bara se upp så de inte häver i sig för mycket på en gång.

Mata

• Södermanland
« Svar #152 skrivet: 12 jan-12 kl 22:08 »
Men det där har jag läst många gånger om, inte bara i denna artikel och det har då inte alls bara med diarréer att göra utan även med matsmältningen, salivutsöndringen och sugbehovet. De är ju inte som att de avlider av att dricka ur hink, men det anses inte optimalt.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/ekologiska_lantbrukarna/ekologiskt_lantbruk/ELB99-02/ELB99-02.HTM

Citera
När kalven diar i en för den naturlig ställning kommer mjölken ner till löpmagen bättre än när kalven dricker ur öppen hink. Mjölken ska passera förbi våmmen, som på spädkalven är outvecklad. För att detta ska fungera formas vid diandet en ränna i foderstrupens förlängning. Denna leder mjölken rätt. Om kalvarna får dia eller suga ostört brukar struprännan formas utan problem. Vattnet som kalven får ska däremot hamna i våmmen. Risk finns att struprännereflexen utlöses om man ger kalven vatten i anslutning till mjölkutfodring. Kalvarna ska ha tillgång till friskt vatten hela tiden.

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/semin_utf_vard/SHU99-25/SHU99-25.HTM

Citera
Kalven diar normalt i 10-12 minuter vid varje tillfälle och sugmotivationen är som högst efter 5-6 minuter. När mjölken ges i hink dricker kalven upp fort, och mjölken är oftast slut vid den tidpunkt då sugbehovet når sitt maximum. De övergår då till att suga på inredning och andra kalvar. Att sugbehovet är stort kan även visas då kalvar som dricker ur hink till och med kan avbryta mjölkdrickandet för att få suga på en artificiell spene utan mjölktillförsel.

Citera
Kalvar som har fri tillgång på mjölk via en artificiell spene dricker mer mjölk än kalvar som får fri tillgång på mjölk i hink, 11.9 kg resp. 8.0 kg. De får således en högre daglig tillväxt 800g resp. 500g. De kalvar som fick dricka från artificiell spene tillbringade även längre tid till att dricka än de hinkutfodrade kalvarna. (Hammell et al., 1988)

Själv har jag svårt att förstå varför man skulle krångla till det så istället för att helt enkelt låta kalven dia från sin mamma och tidigt vänja den vid att gå i grimma, lyda röstkommando et c och kastrera den för att inte riskera liv och lem. Våra tjurkalvar har fått dricka mjölk från sina mammor 8-10 månader (med gradvis avvänjning).

Det finns så många fördelar för både kalv och ko att få vara tillsammans att jag tycker det är grymt att separera dem bara för att ha nöjet att jobba med en tjur... Om nu din (Mårtens) tanke var att det skulle vara en så stor fördel att arbeta med en tjur för att den (möjligtvis) är starkare än oxe så vem vet om den möjliga lilla fördelen inte äts upp av de små hälsomässiga nackdelar det kan innebära att skiljas från sin mamma?

Men jag vet inte om detta över huvud taget är något som kommer bli konkret.

Den här lilla broschyren tar upp lite som kan vara bra att veta:http://www.krav.se/Documents/Regler/djurutredningar2010/KRAVs_utredning_ko_kalvseparation_2010rev.pdf

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #153 skrivet: 12 jan-12 kl 22:18 »
Johan, jag tycker du och andra skrivit flera saker som varit intressanta och till nytta och jag har också lärt mig lite mer idag om att köra med tjur. Så helt värdelös är ju inte tråden. Men lite smått märklig ja, hehe...

Jag bugar, det där med tamhet och tamhet på tjuren. Om man skall köra med den får man nog ha lite tur med det exemplaret man väljer om man nu inte är en expert på körning med nöt. Av alla dom tjurkalvar som vi har fått genom åren så är det bara några som har DET, jag har sett hur man vänjer/kör in arbetshästar skramlandetunnor och fladdrande plast så att dom skall vänja sig vi att det låter men att det är ok och man skall lita på skötaren i alla lägen.
Vissa tjurar är nöjda att leva sitt liv med endast minimal kontakt med skötaren, andra kan komma fram och även uppskatta att bli kliade lite. sen har vi DOM vi har två tjurar nu som jag skulle kunna tänka mig vore lämpliga kandidater, lugna och inte det minsta sparkiga eller utmanande, den äldre av dom är en gammal svensk lågland 3,5 år ca 750 kg gör själ för namnet kolugn kan i bland kännas som att det bara är att spänna på oket och börja köra ut stockar.
Nummer två är en Skånsk röd, snäll och inte det mista berörd över att man ryktar han , mage, bakben och klöver allt är ok för han bara står där, man kan även hänga sig över manken och han bara står kvar.  Jag vet att det är en bra grund att börja med och att det återstår en massa arbete innan dom gör skäll för brödfödan.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mårten gås

• Uppland
« Svar #154 skrivet: 12 jan-12 kl 22:32 »
Måste bara påpeka att Dragdjur kan inte till 100% jämställas med varken mjölkdjur eller köttdjur hur man ska ta hand om kalven.
Man ska ta tips från både köttdjurssidan och mjölkdjurssidan och ta det man tycker passar bäst.
Om det nu visar sej att chanserna är större att man får en lugn och fin tjur om man handmatar den från dag ett, skulle man nästan kunna säga att detta är prioritet ett och därmed ett krav.
Andra regler kan givetvis gälla oxe, men man ska själv kunna välja om det är en oxe eller en tjur man ska ha.
Det ska absolut inte vara något tvång att skaffa en oxe i stället för en tjur, av den enkla anledningen att man slipper mata en oxe för hand.
Eller att kalven kanske föredrar att dia sin mor kossan, och även då om kossan nickandes håller med, men vissa saker kan man inte låta djur bestämma.
Eftersom dom inte alltid vet vad som är bäst för dom i framtiden.
Då tycker jag i stället man bör ställa frågan till kalven när det är dags att bli kastrerad, ångrar du dej nu att du hellre ville dia hos mamma kossan?
Det kanske låter fånigt men man måste ju se till djurs bästa.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #155 skrivet: 12 jan-12 kl 22:41 »
Jag bugar, det där med tamhet och tamhet på tjuren. Om man skall köra med den får man nog ha lite tur med det exemplaret man väljer om man nu inte är en expert på körning med nöt. Av alla dom tjurkalvar som vi har fått genom åren så är det bara några som har DET, jag har sett hur man vänjer/kör in arbetshästar skramlandetunnor och fladdrande plast så att dom skall vänja sig vi att det låter men att det är ok och man skall lita på skötaren i alla lägen.
Vissa tjurar är nöjda att leva sitt liv med endast minimal kontakt med skötaren, andra kan komma fram och även uppskatta att bli kliade lite. sen har vi DOM vi har två tjurar nu som jag skulle kunna tänka mig vore lämpliga kandidater, lugna och inte det minsta sparkiga eller utmanande, den äldre av dom är en gammal svensk lågland 3,5 år ca 750 kg gör själ för namnet kolugn kan i bland kännas som att det bara är att spänna på oket och börja köra ut stockar.
Nummer två är en Skånsk röd, snäll och inte det mista berörd över att man ryktar han , mage, bakben och klöver allt är ok för han bara står där, man kan även hänga sig över manken och han bara står kvar.  Jag vet att det är en bra grund att börja med och att det återstår en massa arbete innan dom gör skäll för brödfödan.

Ett Ok är rätt enkelt att tälja till, skulle självklart riskerat att prova.
Men tror det blir svårt om du ska ha dubbel Ok när tjurarna inte är vana vid det.
Så får nog köra med enkel Ok.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #156 skrivet: 12 jan-12 kl 22:51 »

Man måste nog acceptera att det finns olika skolor om hur man bäst uppfostrar en kalv till att bli dragdjur.
Att säga man tvunget måste göra på ett visst sätt är inte någon bra utgångspunkt alls.
Bara man håller sej inom ramen och är säker på vad som är bäst för djuret, samtidigt måste man ju tro på själv det man håller på med för att det ska gå vägen.
Att få tag på en lämplig kalv är inte så överdrivet enkelt om man värken är i kött eller mjölkproducent branchen.
Och det ska heller inte vara något krav.
Red´s Dead.

Ronny

• Skåne
« Svar #157 skrivet: 12 jan-12 kl 23:25 »
Efter att ha läst de första sidorna i den här häpnadsväckande och stundtals underhållande tråden trodde jag också att du drev med oss, men jag är inte lika övertygad längre. Johan P skulle nog kunna hitta ett par tjurkalvar i sin besättning som hade de mentala förutsättningar att bli bra dragoxar och kanske också lyckas köra in dem. Mårten Gås har inte dessa förutsättningar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

anders50

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 12 jan-12 kl 23:45 »

Själv har jag svårt att förstå varför man skulle krångla till det så istället för att helt enkelt låta kalven dia från sin mamma och tidigt vänja den vid att gå i grimma, lyda röstkommando et c och kastrera den för att inte riskera liv och lem. Våra tjurkalvar har fått dricka mjölk från sina mammor 8-10 månader (med gradvis avvänjning).

Det finns så många fördelar för både kalv och ko att få vara tillsammans att jag tycker det är grymt att separera dem bara för att ha nöjet att jobba med en tjur... Om nu din (Mårtens) tanke var att det skulle vara en så stor fördel att arbeta med en tjur för att den (möjligtvis) är starkare än oxe så vem vet om den möjliga lilla fördelen inte äts upp av de små hälsomässiga nackdelar det kan innebära att skiljas från sin mamma?

Den här lilla broschyren tar upp lite som kan vara bra att veta:http://www.krav.se/Documents/Regler/djurutredningar2010/KRAVs_utredning_ko_kalvseparation_2010rev.pdf

Du vet om att det föds kalvar även hos dem som bedriver mjölkproduktion? Kanske inte så lämpligt att kalvarna går omkring där och konkurrerar med mjölkningsroboten.   ;) 

Trollmor

• -
« Svar #159 skrivet: 13 jan-12 kl 05:26 »
Kul, Johan P, att Du har så snälla tjurar - två stycken!  Grattis!  Dags för en bild, kanske, till min lilla samlilng av fina djurbilder?

(Och så tittade jag noga på filmen som Mårten Gås hittade.  Jag fick intrycket att det är en babuschka med son på landet, som i telefon övertalat denne att ta med flasklammet, förlåt, flaskkalven, så hon får prova att mata.  Han böjer sig ner och torkar mjölk från golvet flera gånger.  Och kalven blinkar, som killingar gör när de är nöjda.  Och buffar till flaskan, men inte mer mera kraft än att Mormor kan hålla kvar den.  En killing i det läget skickar iväg flaskan flera meter ...  Jättefin film!)

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser