Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41767 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #120 skrivet: 12 jan-12 kl 10:37 »
Det nämns tidigare i tråden något om pung storlek och antalet avkommor, av alla dom tjurarna som jag ha sett av lantrastyp så är det ingen som passar in i det åtagandet, antingen han har 0 eller 10 avkommor så sitter den som en smäck högt upp och väl skyddad.

Om du ser på hårt jobbande avelstjurar ser du att pungen hänger nästan nere i backen.
Det skulle även kunna vara ett tecken på att tjuren är uppretad.

Här är nog en mer normal tjur som sköter avelsarbetet med jämna mellanrum.
Pungen hänger här halvägs ner i backen.
Awesome Texas Bull - British White Herd Sire - J. West's El Presidente
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 10:42 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mata

• Södermanland
« Svar #121 skrivet: 12 jan-12 kl 10:42 »
Ja, vi har haft jersey-oxar här förut. De är lite mer free-spririted... Snälla men busiga, Vi har en halv jersey-halv-SRB-oxe nu också, han är också, hmmm... Snäll men lite för lekfull.

Vill du veta om de i videon är tjurar (men de ser inte ut som det) så fråga han som lagt upp filmen för det han som jobbar med dem. Om du inte är registrerad på youtube så gör det så kan du fråga honom under i kommentarsfältet. Det är Tim Harrigan som är vice president i The Draft Animal Power Network (DAPNet), med i Board of Directors of Tillers International och så vidare.

Han vet det mesta om oxar och borde kunna svara på alla dina frågor...

De i filmen ser ut som  Dutch Belted oxar och de oxarna (tjurarna) blir inte så stora (600-900 kg). De anses vara en bra ras för självhushållning då de ger mycket fin mjölk.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #122 skrivet: 12 jan-12 kl 10:49 »
Om du ser på hårt jobbande avelstjurar ser du att pungen hänger nästan nere i backen.
Det skulle även kunna vara ett tecken på att tjuren är uppretad.

Här är nog en mer normal tjur som sköter avelsarbetet med jämna mellanrum.
Pungen hänger här halvägs ner i backen.
Awesome Texas Bull - British White Herd Sire - J. West's El Presidente

Det är nog mer ett rasdrag än ett tecken på hur mycket dom ynglar av sig tittar du på semintjuren http://www.vikinggenetics.com/sv/svavel/bild.asp?tjcnr=37507&typ=ktjur&lan=sve&namn=Benjamin+P&x=33&y=6 ser du att den inte är så stor, vilken tjur arbetar mer än en semintjur???
Tjurar är även väldigt duktiga på att skydda sina ädlare delar från skada dom hissas upp om dom befinner sig i en hotfull situation så tjuren kan förbereda sig på anfall, även om den skulle riskeras att bli skadad på grenar och ris skulle den hissas upp.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mårten gås

• Uppland
« Svar #123 skrivet: 12 jan-12 kl 11:07 »
Lägg märke till hur pungen på den första tjuren hänger nästan nere vid backen.
Där krävs det även en nosring.

På tjur nr:2 däremot, hänger pungen inte alls lika mycket, och där krävs heller ingen nosring.
Då var det i och för sig tjuren som var ute och promenera med skötaren.

Показ мясного скота. Золотая Осень-2011
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 11:17 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #124 skrivet: 12 jan-12 kl 11:12 »
Det är nog mer ett rasdrag än ett tecken på hur mycket dom ynglar av sig tittar du på semintjuren http://www.vikinggenetics.com/sv/svavel/bild.asp?tjcnr=37507&typ=ktjur&lan=sve&namn=Benjamin+P&x=33&y=6 ser du att den inte är så stor, vilken tjur arbetar mer än en semintjur???
Tjurar är även väldigt duktiga på att skydda sina ädlare delar från skada dom hissas upp om dom befinner sig i en hotfull situation så tjuren kan förbereda sig på anfall, även om den skulle riskeras att bli skadad på grenar och ris skulle den hissas upp.

Ja det där var ett bra exempel på en tjur med liten pung.
Så du tror inte det finns samband mellan hur mycket pungen hänger och temperamentet på tjuren?
Själv tror jag det kan finnas ett visst samband där.
Red´s Dead.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #125 skrivet: 12 jan-12 kl 11:39 »
Så du tror inte det finns samband mellan hur mycket pungen hänger och temperamentet på tjuren?

Ja du, Mårten. Det är tunga frågor du kommer med, tjur eller oxe......eller stut? Till avel, aldrig nuppat, ilsken etc.
Kanske du skulle prata med flickorna här på forumet om detta. Tror de flesta kan allt i ämnet, en del har ju yttrat sig i termer som bara de förstår: hunk, välhängd m.m.
Bor någon i närheten kanske ni kan dejta och använda din egen "klocka" som referens. o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #126 skrivet: 12 jan-12 kl 11:49 »
Eftersom vi alla är av samma art, (däggdjur) kan man även förmoda att det som gäller för tjurar även gäller för människor.
Därför ser jag ingen anledning i att kastrera tjurar om man kan få dom lika lugna genom att inte placera en mottaglig kossas bakdel framför näsan på dom.
När det gäller köttuppfödning och man har en väldigt massa djur kanske det är svårt.
Men inom området dragdjur ska det inte vara några problem.
Själv har jag redan haft ont i både axeln och benet så det räcker.
Och även en del andra ställen.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #127 skrivet: 12 jan-12 kl 12:05 »
Tittar man på lite mer gammelmodiga besättningar tex Lillhärjåbygget tas kalvarna från korna som i dom flesta besättningar där man mjölkar, för att utfodra dom använder man den egna mjölken som man har kört genom separatorn så man får grädden till smör det som blir kvar används som mat till kalvarna.
Smör har alltid varit en värdefullt produkt vid sidan av osten men kalven måste födas med något och då är detta en bra mellanväg.

Det borde ju påverka en kalvs tillväxt rejält.
Finns någon möjlighet att själv tillsätta smör i mjölken man ger kalven tro, och av vilken kemisk process ska man anväda sej av i så fall?
Eller om man skulle kunna ta den lite enklare vägen och blande standardmjölk med grädde?
Red´s Dead.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #128 skrivet: 12 jan-12 kl 12:11 »

Att ringa sina tjurar är inte vanligt, dom enda som vi har gjort det på är som som skall spermasamlas och då har det inget att göra med lynne utan dom reglerna som finns på seminstationen för hur dom skall hantera djuren, har du en ring får då en väldigt hög grad av kontroll över tjuren.
Vi ringar annars inte våra djur och det är inget problem att hantera 800 kg tjur med ett enkel rep kring hornen.

Att den hänger till att börja med är för att innehållet skall hållas några grader under vanlig kroppstemp, så under varma förhållande är den längre när det är vinter kortare.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #129 skrivet: 12 jan-12 kl 12:28 »
Finns någon möjlighet att själv tillsätta smör i mjölken man ger kalven tro, och av vilken kemisk process ska man anväda sej av i så fall?
Eller om man skulle kunna ta den lite enklare vägen och blande standardmjölk med grädde?

Metoden har använt under lång tid och kalvar som föds upp få ren komjölk direkt från kon har ingen betydande tillväxtökning.
Om du köper en spädkalv så är det bara att köpa mjölkersättning från din lokalförening och blanda med vatten för att utfodra kalven med.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #130 skrivet: 12 jan-12 kl 12:34 »
Metoden har använt under lång tid och kalvar som föds upp få ren komjölk direkt från kon har ingen betydande tillväxtökning.
Om du köper en spädkalv så är det bara att köpa mjölkersättning från din lokalförening och blanda med vatten för att utfodra kalven med.

Hörde att om man köper mjölk direkt från bonden är det betydligt billigare än mjölkersättning.
Och dessutom kanske det kan anses vara nyttigare.
Red´s Dead.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #131 skrivet: 12 jan-12 kl 12:44 »
Skulle kunna tydas som att hänger det inte finns inte heller något innehåll, vilket i sin tur tyder på att, finns inget innehåll finns ingen spärmaproduktion.
Med andra ord ligger spärmafabriken i dvala och väntar på att kanske någon gång aktiveras.
Rimligtvis i den tidpunkt så kalven föds på våren.
Det avgör med andra ord kossornas brunstperiod när tjurens pung ska aktiveras.
Vad som sätter igång kossornas brunstperiod är nog i första hand tillgång till föda.
Med andra ord, har man inte en massa kossor som vill göra barn springandes framför tjuren finns inte heller något behov av att kastrera tjuren för att hålla den lugn och sansad.
Och borde ändå kunna tillgodogöra sej den extra tillväxten genom hormonerna som produceras i pungen.
Frågan hänger ändå kvar i fall tjuren möjligen växer mer om han får känna lukten av en ko men aldrig komma till skott.
Hur som helst är det tur att tjurar inte har händer så dom kan tillfredställa sej själva.

Tjuren är betäckningsduglig året runt, kor brunstar när som helst under året om dom inte är dräktig.
Det finns vissa rekommendationer om omkretsen framförallt när det gäller omkretsen och jämnheten på testiklarna när man väljer en avelstjur, det har mindre att göra med hur mycket den hänger. Vi har våra tjurar i hagen bredvid kvigorna och det är inga problem att hantera dom lugna och sansade.
Har man flera handjur tillsammans både fertila och kastrerade kommer dom att försöka betäcka varandra, förmågan att uptäcka en brunst och viljan att betäcka finns kvar hos kastrerade tjurar.
Om tjuren kan tillfredställa sig själv eller inte har jag ingen åsikt om, men det är inte helt ovanligt att dom vissar upp utrustningen och om dom får ut mer av detta en en luftning vet jag inte, men nån funktion har det.

Körven

• Värmland
« Svar #132 skrivet: 12 jan-12 kl 12:51 »

När man gör smör så vispar man grädde ,efter en stund så blir det vispgrädde,men fortsätter du vispa så kommer det att återgå till flytande form med klumpar i och klumparna är smör.På fartyg så fanns det något som kallades för järnko,det var en apparat som man gjorde mjölk i.Man andvände osaltat smör o vatten,och sedan vevade man tills det blandades ordentligt,och så blev det mjölk gjordes det på rätt sätt så blev den rätt allright.
Om du kunde komma över en gammal järnko,så var det en enkel match att tillverka mjölk,som du kan ge kalven.
Det enda problemet är att du måste veta om det är vänster eller höger smör,på smöret man andvände till sjöss stod det Ps eller Sb,du kanske sett det på Danskt smör.Ps betyder  port side eller babord som är vänster fäljdriktigt så är Sb starboard och är styrbord eller höger.
Är det höger smör så måste du veva åt höger,det är viktigt att du inte glömmer bort dig och vevar vänster efter halva tiden för då återgår blandningen till smör o vatten.På Svenskt osaltat smör är det inte utmärkt vilket det är höger eller vänstersmör,men det kan man enkelt kolla själv genom att exprimentera och finna ut vilket det är.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #133 skrivet: 12 jan-12 kl 13:03 »
Vi får kalvar under hela året, det som kan va är att brunsttecken kan vara svagare så det kan vara svårt aför skötaren att upptäcka den men tjuren om man har en sån i flocken kommer att upptäcka den var så säker.

Känns som att tråden har spårat ur lite med detaljer, grundfrågan som jag upfattad det var om det var möjligt att köra med tjurar lika väl som med oxar.
Det finns flera historiska exempel på detta och flera clip som du har vissat indikerar samma sak, så det är bara att komma i gång med träningen

anders50

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 12 jan-12 kl 13:05 »
Och vad skulle du kalla det där som hänger där under?
Skulle det inte kunna vara en sexuellt inaktiv tjur lika gärna, där pungen inte hänger ner så långt.

Tror du att pungen försvinner på en stut?

Kan tillägga att vi haft tjur och stutuppfödning här på gården sedan åtminstone 1950, och här fanns socknens föreningstjurar (och de var inte att leka med) från 1946 tills seminering började bli vanligt. Så lite kan jag om tjurar och stutar, dock bara de vanligaste raserna.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #135 skrivet: 12 jan-12 kl 13:19 »
Tror du att pungen försvinner på en stut?

Kan tillägga att vi haft tjur och stutuppfödning här på gården sedan åtminstone 1950, och här fanns socknens föreningstjurar (och de var inte att leka med) från 1946 tills seminering började bli vanligt. Så lite kan jag om tjurar och stutar, dock bara de vanligaste raserna.

Tro det, om man retas med en tjur kommer man nog förr eller senare till skada.
Man ska ju inte heller stå bakom en häst, retas eller kittla den i bakdelen, då kommer förr eller senare sparken.

Får jag tag i en tjurkalv startar jag en ny tråd om hur man uppfostrar den sen.
Och vad man bör och inte bör göra.
Red´s Dead.

Mata

• Södermanland
« Svar #136 skrivet: 12 jan-12 kl 13:34 »
Citera
Känns som att tråden har spårat ur lite med detaljer, grundfrågan som jag upfattad det var om det var möjligt att köra med tjurar lika väl som med oxar.
Det finns flera historiska exempel på detta och flera clip som du har vissat indikerar samma sak, så det är bara att komma i gång med träningen

Tack. Skönt med lite saklighet. :)

Men om nu Mårten menar allvar med detta så borde det ju ändå vara mycket nyttigt att ta reda på mycket mer och fråga både de som i verkligheten arbetar med oxar eller tjurar.
Det är inte så väldigt många i västvärlden som gör detta och de brukar vara glada att få dela med sig av sina kunskaper.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #137 skrivet: 12 jan-12 kl 13:43 »
Tack. Skönt med lite saklighet. :)

Men om nu Mårten menar allvar med detta så borde det ju ändå vara mycket nyttigt att ta reda på mycket mer och fråga både de som i verkligheten arbetar med oxar eller tjurar.
Det är inte så väldigt många i västvärlden som gör detta och de brukar vara glada att få dela med sig av sina kunskaper.

Det finns ju en hel del information på ruralheritage.com om detta.
Problemet är ju att dom vill sälja böcker som många andra, därför ger dom inte heller ut exakt all information gratis.
Men det finns ändå en hel del gratis information, jag har hårdisken full, kan packa det i .rar om någon vill ta del av infon jag samlat om ämnet.

Finns även en hel del information om FN hjälp och stöd till U-länder.
Där bland annat bos taurus används (tjuren) men även den sydasiatiska rasen bos "vad den nu hette" som tål värme betydligt bättre än den europeiska bos taurus.
Bos taurus är utmärkt att använda på vintern i skogen då kylan kyler kroppen på ett behagligt sätt för tjuren och den orkar betydligt mer.
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 13:48 av Mårten gås »
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 12 jan-12 kl 14:30 »

Får jag tag i en tjurkalv startar jag en ny tråd om hur man uppfostrar den sen.
Och vad man bör och inte bör göra.

Väntar med spänning!!  ;D  Det borde väl vara lätt att få tag i en?

Men du ska väl inte ha den i badrummet som du skulle med den där tuppen?  ;D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #139 skrivet: 12 jan-12 kl 14:42 »
Väntar med spänning!!  ;D  Det borde väl vara lätt att få tag i en?

Men du ska väl inte ha den i badrummet som du skulle med den där tuppen?  ;D

Inte riktigt så lätt som man kan tro att få tag på en dagsgammal kalv, vet man var man ska leta är det nog betydligt enklare.
Köttuppfödarna vill ju helst sälja den när den kommit upp i vikt så dom kan ta betalt för den.
På mjölkfronten sägs det fungera på annat sätt, men är osäker exakt på hur det fungerar.
Tjurarna blir ju överflödiga sägs det.

Är nog inte det lättaste att mata den heller i börja innan den blivit van med nappen.
8 liter om dagen på det där sättet, förstår ju dom som kastrerar tjuren.
Men ska man vara på den säkra sidan så är det nog så där man måste göra.
Новорожденный теленок сосет соску

« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 14:46 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser