Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41773 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #100 skrivet: 11 jan-12 kl 18:00 »
Räcker tyvärr inte med ett brinnande intresse, inte ens med en god vilja.  :(

Har jussom redan fått erbjudande, men jag kan ju ge det till dej då du verkar ligga bättre till geografiskt och för tillfället har dragdjur som jag förstår?
Skicka ett pm om du är intresserad så förmedlar jag dig vidare, så får du komma överens med han som var intresserad.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 18:02 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #101 skrivet: 11 jan-12 kl 18:09 »
Har jussom redan fått erbjudande, men jag kan ju ge det till dej då du verkar ligga bättre till geografiskt och för tillfället har dragdjur som jag förstår?
Skicka ett pm om du är intresserad så förmedlar jag dig vidare, så får du komma överens med han som var intresserad.

Nej jag har inga dragdjur.

Har haft, är uppväxt bland och körde då en hel del med häst. Mest i skogen med domänsax men var med när vi körde med hammel. Var ett vinddrag nära att bli ihjälsparkad av en av pissmärrarna. Rasade som 2 åring från hölasset, ner mellan skalarna bakom Bella-Donna, hon vägrade att gå tills jag blev uppvisad i andra änden. Har åkt på röven i tömmarna när min vallack rusade, in bland harvar och skit.
Morfar var lite hästhandlare och uppfödare. Morbröderna var väl både gjorda och födda i en krubba, en var hovslagare i hela sitt liv och har kunnat återge en del.

Så när jag hör en som inte vet ett skit om hästar så känner jag igen honom.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 18:19 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 11 jan-12 kl 18:19 »
Nej jag har inga dragdjur.

Har haft, är uppväxt bland och körde då en hel del med häst. Mest i skogen med domänsax men var med när vi körde med hammel. Var ett vinddrag nära att bli ihjälsparkad av en av pissmärrarna. Rasade som 2 åring från hölasset, ner mellan skalarna bakom Bella-Donna, hon vägrade att gå tills jag blev uppvisad i andra änden.
Morfar var lite hästhandlare och uppfödare. Morbröderna var väl både gjorda och födda i en krubba, en var hovslagare i hela sitt liv och har kunnat återge en del. Så när jag hör en som inte vet ett skit om hästar så känner jag igen honom.

Har aldrig påstått mej vara en expert på häster, däremot har jag ägt och skött om en häst och vet betydligt mer om hästar än dom som aldrig har haft häst själva.
Hur som helst vore det synd om maskinerna fick jobbet i stället.
Red´s Dead.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #103 skrivet: 11 jan-12 kl 18:52 »
Nummer ett ser jag som att dom måste ha en bra plats att vara på.

Nummer två en husse som vet skillnaden mellan fram och baksidan på dem, både i teori och praktik.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #104 skrivet: 11 jan-12 kl 18:59 »
Nummer två en husse som vet skillnaden mellan fram och baksidan på dem, både i teori och praktik.

Som jag hört, att har man haft häst, ska det inte vara några problem med kreatur, vilket låter rätt troligt i mina öron.
Men det är svårt att gardera sej mot skoj, om det är vad det är.
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 11 jan-12 kl 20:29 »

Vad är det för erbjudande du fått?  Jag körde mycket med häst i ungdomen, även som ToA med Domänsaxen, men aldrig med en tjur.
Nu är det bara årsveden som körs hem, men det blir med skotaren.  Fast har du nåt annat som är intressant så...  ;)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #106 skrivet: 11 jan-12 kl 20:42 »
Nordvästra småland, släng ett PM om du vill ha kontakten.
Red´s Dead.

Sussilo

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 11 jan-12 kl 20:57 »
däremot har jag ägt och skött om en häst och vet betydligt mer om hästar än dom som aldrig har haft häst själva.

Var det shetlandsponnyn, den svarta hingsten?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #108 skrivet: 11 jan-12 kl 21:05 »
Var det shetlandsponnyn, den svarta hingsten?

Japp!

Det var han.

(små hästar ska inte underskattas)

Han kunde vara elak mot andra men inte mot mej, och bitas kunde han.
Bet mej i fingret en gång av misstag, jäklar vad onte gjorde.
Kom och la huvudet i armarna som en hund och ville bli klappad.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 21:14 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mata

• Södermanland
« Svar #109 skrivet: 12 jan-12 kl 07:15 »
Intressant, en vän till mig som har mycket erfarenhet från oxkörning berättade just att hon har en bekant som som själv använder Ferrandaise-tjurar för arbete i något område i Frankrike vilket flera gör just i det området.

Mer intressant:

Citera
Actually, not oxen (castrated bulls) were used but real bulls. The Romans seemed to be able to handle them. Today's bulls are considered to be too difficult to control for rural work and oxen are preferred. But it is suggested that some working duty is of benefit for breeding bulls. [Schlipf, Praktisches Handbuch der Landwirtschaft, 1958, p. 342]

http://www.humanist.de/rome/harnessing/collar-romemisc.html

Mata

• Södermanland
« Svar #110 skrivet: 12 jan-12 kl 08:51 »
Också Ferrandaise-tjurar:

Mårten gås

• Uppland
« Svar #111 skrivet: 12 jan-12 kl 09:04 »
Intressant Ok det där, två Ok i ett,, Både pann och horn Ok sammanbundet.
Föredel med horn Ok är att det behövs inga extra bromsselar i nerförsbacke om vagnen skulle sakna broms.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #112 skrivet: 12 jan-12 kl 09:32 »
Intressant, en vän till mig som har mycket erfarenhet från oxkörning berättade just att hon har en bekant som som själv använder Ferrandaise-tjurar för arbete i något område i Frankrike vilket flera gör just i det området.

Mer intressant:

http://www.humanist.de/rome/harnessing/collar-romemisc.html

Citera
Actually, not oxen (castrated bulls) were used but real bulls. The Romans seemed to be able to handle them. Today's bulls are considered to be too difficult to control for rural work and oxen are preferred. But it is suggested that some working duty is of benefit for breeding bulls. [Schlipf, Praktisches Handbuch der Landwirtschaft, 1958, p. 342]

Väldigt intressant.
Om romarna föredrog att använda tjurar i stället för oxar.
Det måste bara bero på att man tar kalvarna för sent i dag, för att man inte orkar handmata dom.
Kan inte bero på något annat som jag ser det.
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 09:35 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mata

• Södermanland
« Svar #113 skrivet: 12 jan-12 kl 09:42 »
Kan bero på vilken ras de använt. Vissa är kända för att vara bångstyriga medan andra är lugnare. Vore kanske intressant för dig att ta reda på om de i Frankrike hanterar Ferrandaise-tjurarna på något speciellt sätt eller om det rör sig om en sort som är väldigt lugn av sig?

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #114 skrivet: 12 jan-12 kl 09:51 »
Tittar man på lite mer gammelmodiga besättningar tex Lillhärjåbygget tas kalvarna från korna som i dom flesta besättningar där man mjölkar, för att utfodra dom använder man den egna mjölken som man har kört genom separatorn så man får grädden till smör det som blir kvar används som mat till kalvarna.
Smör har alltid varit en värdefullt produkt vid sidan av osten men kalven måste födas med något och då är detta en bra mellanväg.

Nu är jag inte uppdaterad på detta med tjurföreningarna men dom startade väll omkring 1900 (?) och höll på en bit in på 80 talet då dom sista försvann.
Att hålla tjuren i god kondition genom fysiskt arbete var nog ingen nymodoghet som startades samtidigt som föreningarna, ett stort och kappabelt djur som en tjur fik säkert bidra med sin styrka på gården

I Kongl. lantbruks-akademins tidskrift från 1860 talet, nämst problemet med att extra värdefulla avelstjurar som hålls hemma på gården blir för stora och tunga för att betäcka dom små fjällkorna(i detta fallet).

Det nämns tidigare i tråden något om pung storlek och antalet avkommor, av alla dom tjurarna som jag ha sett av lantrastyp så är det ingen som passar in i det åtagandet, antingen han har 0 eller 10 avkommor så sitter den som en smäck högt upp och väl skyddad.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Mårten gås

• Uppland
« Svar #115 skrivet: 12 jan-12 kl 10:09 »
Finns någon som kan bekräfta att det här är tjurar?

Ox logging, ground skidding draft force.wmv
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #116 skrivet: 12 jan-12 kl 10:15 »
Kan bero på vilken ras de använt. Vissa är kända för att vara bångstyriga medan andra är lugnare. Vore kanske intressant för dig att ta reda på om de i Frankrike hanterar Ferrandaise-tjurarna på något speciellt sätt eller om det rör sig om en sort som är väldigt lugn av sig?

Ja, det är sant, bara att även dom som har charolais säger att det är en lugn ras.
Jersey sägs å andra sidan vara vilda av sej, även att det är väldigt individuellt, från individ till individ.
Vilket pekar på att det trots allt är uppfostring och uppväxt som ligger bakom.
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 12 jan-12 kl 10:21 »
Var ju inte värst imponerade må ja säga .Sen så förlora ha han ju drag kraft i svängarna det syntes ju då bara den ena fick dra stocken  tycker ja te va något vidare  :)

anders50

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 12 jan-12 kl 10:25 »
Finns någon som kan bekräfta att det här är tjurar?

Ox logging, ground skidding draft force.wmv

De uppfyller inte min bild av hur tjurar ser ut och är byggda!  Det är stutar, eller om nån vill kalla dem oxar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #119 skrivet: 12 jan-12 kl 10:35 »
De uppfyller inte min bild av hur tjurar ser ut och är byggda!  Det är stutar, eller om nån vill kalla dem oxar.

Och vad skulle du kalla det där som hänger där under?
Skulle det inte kunna vara en sexuellt inaktiv tjur lika gärna, där pungen inte hänger ner så långt.
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 10:44 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser