Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41752 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #80 skrivet: 11 jan-12 kl 11:45 »
Herregud ,tror du att en hängpung på tjuren är skadligt också eller du menar kanske oxens pung . ??? ???
Du är bara för rolig Mårten Gås ,men om man kan ta det du säger på allvar är jag ytterst tveksam till.

Om du väljer att haka upp dej på det där med hängpung så, men det är faktiskt sant, titta på hårt "jobbande" avelstjurar ska du få se, där hänger pungen nästan ända ner i backen, och går han över en hög stubbe där det sticker ut en vass kvisst blir det inte roligt kan jag säga.

Därav tror jag inte det är möjligt att både ha tjur i skogen och till hårt avelsarbete samtidigt.
Och möjligen kanske därför man förr i tiden och i dag väljer att kastrera tjurar till oxar i stället.
Det är ju värt en tanke i alla fall.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 11:48 av Mårten gås »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #81 skrivet: 11 jan-12 kl 12:37 »
Att ta en tjurkalv och föda upp den med flaska bara för att köra in den är inte nödvändigt.Men naturligtvis så underlättar det mycket om man börjar hantera kalven redan som nyfödd,imprint training heter det när man gör så med hästar.

Är även vad man kan läsa på många ställen på nätet, att folk säger samma sak.
För övrigt är det nog som du säger, i allt annat också.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 12:39 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #82 skrivet: 11 jan-12 kl 13:23 »
Inom idrotten exprementeras det ju väldigt mycket med sex och hur man presterar före och efter.
Gör det? Godkänd av vilken etiskt komission? Finns det nån artikel skrivet i ämnet?
Nej, ingen artikel, men väl en hel bok.  Sjöberg tror jag författaren hette.  Patrik.  Eller något liknande.

Jo, Körven, tjurar kan visst vara farliga, eftersom deras natur är att slåss, om det luktar brunstig ko.  Skötaren är ranghög, alltså ska den utmanas, säger "tjurlagen".  Därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara omöjligt att rida och köra en av dessa.  Men man får nog se till att bli tillräckligt bekant med tjuren, så att man i god tid kan upptäcka ifall det finns en "tjusig tjej" inom lukthåll - och förebygga problem ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #83 skrivet: 11 jan-12 kl 13:29 »
Kom precis fram till att det är bättre med två små tjurar än en stor.
Av den anledningen att dom duger till ett mer variabelt arbete.
Menar att det är långt ifrån alla stockar som väger 2 ton i skogen.
Undermedvetet väljer man alltid att inte titta på U-länder och hur dom gör där.
Tror det har något med uppfostringen att göra.

Samtidigt vågar man nog ha en lite mörkare ton i rösten när man pratar med en tjur som väger 600 kilo mot en som väger 1600 kilo.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 13:40 av Mårten gås »
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #84 skrivet: 11 jan-12 kl 13:46 »
Hitta samtidigt den här bilden för dom som skulle säga att det blir för brett med två djur i bredd i skogen på vissa ställen.
Det dubbla nack Oket behövs bara i upplärningsfasen så tjurarna lär sej dra jämt och mjukt från början.

« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 13:54 av Mårten gås »
Red´s Dead.

kbh

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 11 jan-12 kl 14:12 »
Hitta samtidigt den här bilden för dom som skulle säga att det blir för brett med två djur i bredd i skogen på vissa ställen.
Det dubbla nack Oket behövs bara i upplärningsfasen så tjurarna lär sej dra jämt och mjukt från början.

Du har inte tänkt på att det är kanske enklare att köra med en i skogen  att köra på rad  blir långt och otympligt i skogen så du vinner inget på det  vad ja kan se . ska tilläggas att ja har prova att köra tandem med häst i skogen  det är rätt jobbigt om det är trångt .som sagd man vinner inget på det .

Mårten gås

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 11 jan-12 kl 16:10 »
Du har inte tänkt på att det är kanske enklare att köra med en i skogen  att köra på rad  blir långt och otympligt i skogen så du vinner inget på det  vad ja kan se . ska tilläggas att ja har prova att köra tandem med häst i skogen  det är rätt jobbigt om det är trångt .som sagd man vinner inget på det .

Teoretiskt sett borde ju en tandemuppsättning komma igenom lika smala passager som en enkel.
Har sett folk som provat i bredd, men den uppfattningen som jag fått är det bättre lämpat för åkern, för att inte trampa på det man planterat.
Men det beror ju givetvis även på vad det är för skog, är det väldigt trångt är väll även stockarna väldigt tunna, och då klarar man sej med ett djur.
Är stammarna tjocka är det även brett mellan träden och man får plats med två djur.
Så är det ju givetvis inte bara tätheten mellan träden som försvårar terrängen, även stenar och stubbar.
Med tandem kan man gå på en smal stig.
Är det inte bara så att du provat för lite och inte gett det en ärlig chans?
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 11 jan-12 kl 16:15 »
Teoretiskt sett borde ju en tandemuppsättning komma igenom lika smala passager som en enkel.
Har sett folk som provat i bredd, men den uppfattningen som jag fått är det bättre lämpat för åkern, för att inte trampa på det man planterat.
Men det beror ju givetvis även på vad det är för skog, är det väldigt trångt är väll även stockarna väldigt tunna, och då klarar man sej med ett djur.
Är stammarna tjocka är det även brett mellan träden och man får plats med två djur.
Så är det ju givetvis inte bara tätheten mellan träden som försvårar terrängen, även stenar och stubbar.
Med tandem kan man gå på en smal stig.
Är det inte bara så att du provat för lite och inte gett det en ärlig chans?

Sen kan man ju avla fram särskilt smala och långa tjurar, så kommer man ju fram där det är ännu tätare mellan träden?   
Något för SLU och Skogsforsk att ta tag i?

Mårten gås

• Uppland
« Svar #88 skrivet: 11 jan-12 kl 16:21 »
@Mårten Gås: Varför vill du köra med tjurar? Om vi rätt antar att tjurar blir lite starkare än oxar tror du verkligen att den extra styrkan någonsin kommer att behövas? Varför inte börja med oxar som bevisligen är mer lätthanterliga.

Som tidigare nämnts finns vissa fördelar förutom styrkan och storleken med att låta djuret få vara tjur.
Gillar man djurets karaktär och förmåga är det bara att avla vidare på dessa egenskaper.
Vad jag vet bedrivs ingen riktig sådan avel idag, och det är synd.
Föredetta dragdjur har blivit köttdjur och avlas för mer kött och snabbare tillväxt.
Dragegenskaperna har ignorerats till 100%.
I alla fall efter dom uppgifter jag fått. Visst finns det folk som kör med tjur, men dom flesta kör fortfarande med oxar.
Troligen beroende på fördommar och sådant.
Själv trodde jag tjurar var livsfarliga efter att ha sett rodeo med kobojsare som blev avkastade.
Sedan fick jag veta att man binder tjuren hårt om testiklarna med rep, så han ska få ont och försöka sparka av sej repet, samtidigt hoppar det på en cowboy på ryggen.
Det är ett sätt att sprida fördomar på.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #89 skrivet: 11 jan-12 kl 16:39 »
Sen kan man ju avla fram särskilt smala och långa tjurar, så kommer man ju fram där det är ännu tätare mellan träden?   

Limosin finns det redan.
Har dock svårt att tro det är av den anledningen man tagit fram tjuren.
Snarare då för att den har långa filéer och ska ge lättare födslar kan jag tänka mej.
Precis som den stackars kycklingen cobb-700.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 16:43 av Mårten gås »
Red´s Dead.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #90 skrivet: 11 jan-12 kl 16:57 »
Citera

Sen när de blivit ordentligt långa kan man göra dom midjestyrda för bättre framkomlighet! o:)

Det har blivit så stressigt numera när varenda bonnjävel ska ha en häst att köra med. Fort som faen ska det gå!
Mycket Möe bättre förr när de körde med oxar. När de skulle till torget i stan och sälja ägg, smör och ost så gick det sakta och fint.
De första tre nätterna kunde de gå hem och sova.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #91 skrivet: 11 jan-12 kl 17:08 »
Citera
Sen när de blivit ordentligt långa kan man göra dom midjestyrda för bättre framkomlighet! o:)

Skulle inte förvåna mej om det ligger något i det du säger.

Citera
Det har blivit så stressigt numera när varenda bonnjävel ska ha en häst att köra med. Fort som faen ska det gå!
Mycket Möe bättre förr när de körde med oxar. När de skulle till torget i stan och sälja ägg, smör och ost så gick det sakta och fint.
De första tre nätterna kunde de gå hem och sova.

Skillnade mellan I och U-land.
Red´s Dead.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #92 skrivet: 11 jan-12 kl 17:10 »
Limosin finns det redan.
Har dock svårt att tro det är av den anledningen man tagit fram tjuren.
Snarare då för att den har långa filéer och ska ge lättare födslar kan jag tänka mej.
Precis som den stackars kycklingen cobb-700.
cobb-700 är alltså framtagna för att ge långa filéer och för att ge lättare födslar  ;D ;D
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mata

• Södermanland
« Svar #93 skrivet: 11 jan-12 kl 17:36 »
Vilken mysko tråd. Nu vet jag inte längre vem som skojar och vem som är allvarlig... Hmmm...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #94 skrivet: 11 jan-12 kl 17:43 »
Vilken mysko tråd. Nu vet jag inte längre vem som skojar och vem som är allvarlig... Hmmm...

Titta.
http://www.thepoultrysite.com/focus/cobb/60/cobb-700-the-new-standard-in-high-yield

Finns även en reklamfilm där dom väger och mäter och skryter om hur stor bröstfiléen på 700:an är.
Red´s Dead.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #95 skrivet: 11 jan-12 kl 17:45 »
Allvarligt, om man ska köra med levande djur, så måste man vara MYCKET intresserad.
För tydlighets skull.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #96 skrivet: 11 jan-12 kl 17:47 »

Kanske inte meningen heller?  ;D  ;D  ;D Att Mårten skojar är ju helt säkert, annars vet jag inte........... ::)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #97 skrivet: 11 jan-12 kl 17:53 »
För tydlighets skull.

Ja, har man det som inkomstkälla (arbete) kommer djuren automatiskt bli väl omhändertagna.
Syftar på att ett djur som mår prima presterar bättre, vem vill ha ett sjukt eller svagt dragdjur när det är dags att dra stock.
Det är inte frågan om en leksak som man kan tröttna på.
Red´s Dead.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #98 skrivet: 11 jan-12 kl 17:55 »
För tydlighets skull.

Räcker tyvärr inte med ett brinnande intresse, inte ens med en god vilja.  :(

Mårten gås

• Uppland
« Svar #99 skrivet: 11 jan-12 kl 17:58 »
Räcker tyvärr inte med ett brinnande intresse, inte ens med en god vilja.  :(

Nummer ett ser jag som att dom måste ha en bra plats att vara på.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser