Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äkta kastnajer till höns?  (läst 2446 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
äkta kastnajer till höns?
« skrivet: 09 jan-12 kl 21:39 »
Efter jul finns här en ask med skalade äkta kastanjer som ingen i huset vill äta.
Eller vill de som bor i hönshuset ha dem?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-12 kl 11:32 »
Är det inte gott? Jag har aldrig ätit kastanjer, vet bara att man brukar rosta dem. Har funderat på att köpa en äkta kastanj (träd), för det verkar kul att odla det också, man ska kanske prova först innan man investerar i träd? ??? :-\
Det är ju kul att testa att odla det som är ätbart och kan växa i Sverige.
Ge de till till hönsen det skulle jag ha gjort, de är ju inte giftiga... :P
Är de rostade? Det ska ju vara en delikatess, sägs det.


ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-12 kl 11:35 »
Smaken är ju olika, en del gillar rostade kastanjer, en del tycker inte att de är goda. Själv gillar jag rostade kastanjer.

De är ju ätliga, så bara kolla ni om hönsen gillar dem, det ska inte vara någon fara.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Huggorm

  • Gäst
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-12 kl 11:35 »
I värsta fall kan ni ge dem till nötskrikan

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-12 kl 22:07 »
Tack för svar.  Kastanjerna ligger skalade och liksom vakuuminplastade, i grupper, i fin förpackning.  Man borde förstås prova, men det blir nog hönsmat.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-12 kl 22:11 »
Tack för svar.  Kastanjerna ligger skalade och liksom vakuuminplastade, i grupper, i fin förpackning.  Man borde förstås prova, men det blir nog hönsmat.

 ??? :o :o Tänker ni kassera dyr och lyxig mat utan att smaka?! Enligt min uppfostran är sådant otillåtet och resulterar i att man skickas till sitt rum utan någon mat alls, men uppenbarligen har de flesta i Sverige inte föräldrar som lär sina barn att smaka innan de dömer ut någon mat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #6 skrivet: 11 jan-12 kl 22:24 »
Vi är panschisar och gör precis som vi vill när det gäller att smaka.  Precis som president Bush d.ä. - eller var det Reagan? ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #7 skrivet: 11 jan-12 kl 22:26 »
Vi är panschisar och gör precis som vi vill när det gäller att smaka.  Precis som president Bush d.ä. - eller var det Reagan? ;D
Givetvis fattade jag att ni inte är omyndiga, det är knappast jag heller. Men dock, min mamma lärde mig att man smakar innan man kasserar, om man inte misstänker att man kommer att bli sjuk av maten. Tänk om ni tycker att det är jättegott? Vad är det som gör att ni tror att ni inte vill äta kastanjerna?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #8 skrivet: 11 jan-12 kl 23:56 »
tja, om du verkligen vill veta, Ieenilorac, så vi förstås provat kastanjer förut, dock i annan förpackning.  Jag är allergisk mot diverse nötter, äpplen, stenfrukter, fikon och kände liknande reaktion, sånt blir ofta värre om man framhärdar. Som det är nu har jag inga problem om kastanjer skulle finnas gömda i ett bakverk eller så, men varför riskera den utvecklingen?  Maken gillar inte smaken.

Så nu tänkte vi leka småbarn i denna bagatell -  vill inte!  VILL INTE! >:( ;D

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #9 skrivet: 12 jan-12 kl 08:09 »
Nåväl, ni gör som ni vill, givetvis. Bra att ni smakat förut i alla fall. Men som upplysning ang allergin, så tillhör äkta kastanj en helt annan växtfamilj än de saker du räknar upp som du är allergisk mot. Så sannolikt är du inte allergisk mot kastanjer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: äkta kastnajer till höns?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-12 kl 08:30 »
Nåväl, ni gör som ni vill, givetvis. Bra att ni smakat förut i alla fall. Men som upplysning ang allergin, så tillhör äkta kastanj en helt annan växtfamilj än de saker du räknar upp som du är allergisk mot. Så sannolikt är du inte allergisk mot kastanjer.
"Jag är allergisk mot diverse nötter, äpplen, stenfrukter, fikon och kände liknande reaktion" :P :P
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 08:33 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser