Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laptop dator energibesparing  (läst 13425 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Laptop dator energibesparing
« Svar #20 skrivet: 08 jan-12 kl 17:23 »
Den stora vinsten med en laptop är att man kan fortsätta använda datorn när stormen ylar och elledningarna far som serpentiner i skogen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 jan-12 kl 20:35 »
Glödlampor lönar sig att byta även om de gamla fortfarande fungerar. Att skaffa ny kyl och frys (eller laptop) för att spara lite ström lär inte gå ihop sig inom rimlig tid.

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 08 jan-12 kl 23:41 »
Glödlampor lönar sig att byta även om de gamla fortfarande fungerar. Att skaffa ny kyl och frys (eller laptop) för att spara lite ström lär inte gå ihop sig inom rimlig tid.

Allt beror på den gamla laptoppens skick.Uppgradering möjligt?vad kostar det?är det lönt när det mesta sjunger på sista versen? Större besparing blir det i jämförelse med en stationär burk som kan dra en bra bit över 200W. Är den gamla frysen fallfärdig,går dygnet runt så lönar det sig att dra ut det gamla aset,fixa en bättre.

kbh

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 08 jan-12 kl 23:53 »
Den stora vinsten med en laptop är att man kan fortsätta använda datorn när stormen ylar och elledningarna far som serpentiner i skogen.
Det kan man vilket som bara man är förbered lite  går fint att köra via batterier och en omvandlare och lite annat om man tycker .
« Senast ändrad: 09 jan-12 kl 00:48 av Dbs »

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #24 skrivet: 09 jan-12 kl 00:30 »
Tänkte på hur mycket energi man sparar om man fixar en ny laptop,exempel min gamla pendlade mellan 50 till 90 Watt,den nya pendlar mellan ca 20-30W,rejäl besparing tycker jag,mätt med energimätare. :D
Har man en litet äldre dator tror jag att man sparar el på framför allt två saker: 1. Kolla vad skärmen drar. 2. Standbygrejorna kan ta upp till skrämmande 8 watt per utrustningsdel som tex skärm, scanner, skrivare, högtalare, mus, fax... Sätt alla grejor på en och samma grenkontakt som du stänger av helt. Bara då går ingen ström när du inte vill det. räkna vad det blir på ett år! Jag tror min laptop drar 35 watt som mest, det är mest skärmen men också fläkten. Lappen är rätt gammal men jag kan dra ner skärmstyrkan ända ned till 15 % av full styrka. När det är skumt i rummet har jag aldrig full styrka på, men ibland en liten 0,1 W-diod som tangentbordsbelysning istället. Dessutom är det så att om ens laptop är ca 3 år gammal eller äldre kan det ofta finnas bättre batterier till den än tillverkarens orginal. Jag har ofta bytt till utbytesmärken för att få effektivare batterier.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Maria C S

• Småland
« Svar #25 skrivet: 09 jan-12 kl 02:30 »
Jag tycker laptoppen värmer rummet bra  ;)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 09 jan-12 kl 07:52 »
Jag tycker laptoppen värmer rummet bra  ;)
Se där! 100% verkningsgrad.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 09 jan-12 kl 09:11 »
Dessa billiga energimätare är inget att lita på. Jag har ett testat flera stycken av dessa på morsans aktiva högtalare(inbyggda förstärkare i varje högtalare). När jag mäter strömförbrukningen på en högtalare så visar mätarna högre förbrukning än när jag mäter på 2st högtalare samtidigt.
Skall man mäta strömförbrukning måste man tyvärr införskaffa bättre mätutrustning få att få vettiga resultat. Förslagsvis en begagnad elmätare från Kjell.com eller liknande...

Att använda trådlösa strömbrytare och timers är bara aktuellt på höga förbrukare, t.ex. mina trådlösa strömbrytare drar c:a 6w styck vilket är mer än en vanlig lampa (LED då så klart).
Det bästa är att bryta med en vanlig fysisk brytare. Jag har 3st sådana på strategiska ställen. TV-bänk på över och nedervåning och stationär dator. På det viset har jag väldigt få produkter som står på standby i onödan.

Att byta kyl och frys i förtid lönar sig aldrig, jag har genomfört flera mätningar på 60/70-tals kyl/frysar som har varit otäta som såll. Men det skulle ändå ta 10-15 år innan en ny motsvarande produkt med lägre förbrukning skulle ha tjänat in investeringskostnaden. Ett alternativ är i så fall att köpa några år gamla kylar och frysar på blocket för några hundringar...

bärpappa

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 09 jan-12 kl 09:27 »
Som sagt tidigare: tänk livscykelanalys. En laptop kräver MASSOR med energi vid tillverkningen, för att inte tala om ankan miljöpåverkan. Skrotning är också ganska illa av dessa grejer. Byt inte så länge det fungerar, och köp helst begagnat när det gått sönder. Som dataingenjör och f.d. prylbög är detta lite svårt, men i dagsläget undviker jag att köpa elektronik p.g.a. dess stora miljöpåverkan. Ofta kan man få tag på något gammalt as som inte "fungerar", men det krävs bara en ominstallation av windows (eller kanske linux) för att få den att fungera.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #29 skrivet: 09 jan-12 kl 09:41 »

Att byta kyl och frys i förtid lönar sig aldrig, jag har genomfört flera mätningar på 60/70-tals kyl/frysar som har varit otäta som såll. Men det skulle ändå ta 10-15 år innan en ny motsvarande produkt med lägre förbrukning skulle ha tjänat in investeringskostnaden. Ett alternativ är i så fall att köpa några år gamla kylar och frysar på blocket för några hundringar...

Det här är helt fel även om jag inte minns siffrorna....jag har ett svagt minne av att frysen drog 500 watt (osäkert) det handlade i alla fall om sådana absurda summor att jag genast köpte en beg. kyl/frys på blocket
alternativ light

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #30 skrivet: 09 jan-12 kl 09:51 »

Det här är helt fel även om jag inte minns siffrorna....jag har ett svagt minne av att frysen drog 500 watt (osäkert) det handlade i alla fall om sådana absurda summor att jag genast köpte en beg. kyl/frys på blocket

Jag har ju själv mätt ett flertal äldre frysar och det skulle ta mellan 10 och 15 år innan man tjänade in en ny. Och dessa mätningar utförde vi oftast på sommaren när de fick gå extra mycket.
Men byter man mot en bättre begagnad är det en helt annan sak. Kyl och frys som är 4-5år kan man ju få till en 20-del av nypriset.
Jag tänkte själv införskaffa en bättre begagnad till att ha ägg osv i källaren. Men de som finns på blocket för några hundringar är ju bättre än den jag har i köket så det blir nog att flytta ner den i källaren i stället.

kackelmann

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 09 jan-12 kl 09:55 »

Momentanförbrukningen på en frys är ganska ointressant, apparater som är termostatstyrda måste man mäta över dygnsbasis eller ännu hellre årsbasis om man vill ha en rättvis förbrukningssiffra.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #32 skrivet: 09 jan-12 kl 10:07 »
Jag mätte självklart under lång tid, minst en vecka. Och kylarna drog alla under 100watt i genomsnitt. En riktigt bra ny kyl drar minst 10w/h. Så även om du tjänar upp till 1-2kr om dagen på den nya kylen så tar det väldigt många år innan man har kommit upp i dom tusenlappar som den nya kostar.
Och sedan är ju livslängden på nya grejjer inte i närheten av vad dom gamla har...

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 09 jan-12 kl 10:15 »
En frys drar i grova drag dubbelt så mycket som en kyl. En ny alltså c:a 20w och uppåt.

Men förbrukningen som jag uppger på dom nya kylarna och frysarna är tillverkarnas egna så de kan mycket väl vara rejält högre.

kackelmann

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 09 jan-12 kl 10:22 »
Nån som har koll på hur en kyl/frys påverkas av omgivande temperatur? De jobbar ju i grunden med temperaturdifferens så ju lägre desto mindre jobb, i teorin.
Har min i kallskafferiet och det är inte ofta jag hör den gå..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 09 jan-12 kl 10:31 »
Anledningen till att vi mätte mina föräldrars kyl och frys berodde på att kylen inte kunde hålla kylan sommartid. Och fast kylen förmodligen fick gå dygnet runt så fick vi inga enorma förbrukningar.

Självklart så får de ju gå mindre ju kallare omgivningstemperaturen är. Både genom bättre effektivitet och mindre värmeläkage.
Men jag har även hört att vissa frysar inte få stå i minusgrader, detta vet jag inte om det bara är myt.

Tännlappen

• -
« Svar #36 skrivet: 09 jan-12 kl 17:59 »
Har man en litet äldre dator tror jag att man sparar el på framför allt två saker: 1. Kolla vad skärmen drar. 2. Standbygrejorna kan ta upp till skrämmande 8 watt per utrustningsdel som tex skärm, scanner, skrivare, högtalare, mus, fax... Sätt alla grejor på en och samma grenkontakt som du stänger av helt. Bara då går ingen ström när du inte vill det. räkna vad det blir på ett år! Jag tror min laptop drar 35 watt som mest, det är mest skärmen men också fläkten. Lappen är rätt gammal men jag kan dra ner skärmstyrkan ända ned till 15 % av full styrka. När det är skumt i rummet har jag aldrig full styrka på, men ibland en liten 0,1 W-diod som tangentbordsbelysning istället. Dessutom är det så att om ens laptop är ca 3 år gammal eller äldre kan det ofta finnas bättre batterier till den än tillverkarens orginal. Jag har ofta bytt till utbytesmärken för att få effektivare batterier.
Tittar man på sidor där dom säljer batterier till laptops kan det finnas det olika "styrkor" på batterierna. Nackdelen är priset.

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 09 jan-12 kl 18:00 »
Anledningen till att vi mätte mina föräldrars kyl och frys berodde på att kylen inte kunde hålla kylan sommartid. Och fast kylen förmodligen fick gå dygnet runt så fick vi inga enorma förbrukningar.

Självklart så får de ju gå mindre ju kallare omgivningstemperaturen är. Både genom bättre effektivitet och mindre värmeläkage.
Men jag har även hört att vissa frysar inte få stå i minusgrader, detta vet jag inte om det bara är myt.
Står i manual till ny frys att dom inte får stå i minusgrader.

Tännlappen

• -
« Svar #38 skrivet: 09 jan-12 kl 18:09 »
Jag har ju själv mätt ett flertal äldre frysar och det skulle ta mellan 10 och 15 år innan man tjänade in en ny. Och dessa mätningar utförde vi oftast på sommaren när de fick gå extra mycket.
Men byter man mot en bättre begagnad är det en helt annan sak. Kyl och frys som är 4-5år kan man ju få till en 20-del av nypriset.
Jag tänkte själv införskaffa en bättre begagnad till att ha ägg osv i källaren. Men de som finns på blocket för några hundringar är ju bättre än den jag har i köket så det blir nog att flytta ner den i källaren i stället.
En frys som går i ett borde man kunna spara in med nyköp,maten håller ju även längre när det kyler korrekt. Har man en frys som går dygnet runt drar den kanske 2 kronor dygnet gånger 365 dagar blir 730kr,på tio år 7300kr,köper man en frys för knappt fyra tusen borde den tjänas in.

Neiklot

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 09 jan-12 kl 18:12 »
Har man en gammal dator slösar man ju även på sin egen energi - Man blir irriterad, arg, förbannad osv.

Ofta går denna irritation även ut över andra ting än just datorn.

Efter detta utbrott behöver man äta ännu mer av den importerade köttfärsen och grönsaker från Holland..

Så en ny dator kan göra gott på många fler sätt än att just spara kw! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser