Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smoothies  (läst 4027 gånger)

MrFluff

• Gäst
Smoothies
« skrivet: 08 okt-06 kl 21:14 »
Har sedan jag och flickvännen min började intressera oss av levande föda upptäckt smoothies, hur lätt det är att göra och hur gott det är! Det enda man behöver är egentligen en mixer (helst en "blender", inte matberedare eller mixerstav, även om de självklart går) och kanske en kniv.

I alla "recept" ingår det vatten som man får hälla i efter tycke, beroende på vilken konsistens man vill ha. Inget speciellt tillagningssätt, bara att mixa allt. (Detta gäller om inget annat framkommer)

Banan-kiwi-jordgubb-smoothie
(1 pers, ungefär)
1 banan (skalad, duh..)
1 kiwi (skalad)
jordgubbar efter smak och tycke, men en 4-5st är ganska lagom

Banan-morot-smoothie
(1 pers, cirkus)
1 banan
2 morötter

Sommar-smoothie (perfekt en het sommardag)
(runt 2 pers)
En handfull färska blåbär
En handfull färska hallon
En handfull färska jordgubbar
1-2 bananer (vet inte varför, men jag tycker det saknas något om man inte har banan i, fråga mig inte varför..)
Is!

Tillredning: Börja med att krossa isen (kolla ordentligt så just din mixer klarar det, annars kan du bli olycklig..), tillsätt sedan alla bär och mixa ordentligt, tillsätt eventuellt vatten.

"Standard-smoothie"
(1-2 pers)
1 äpple (Min favorit är rött, så rött det bara går, men ta den du gillar bäst. Om du inte gillar att det blir små små skalbitar i smoothisen så skala, men helst inte)
1 apelsin (skalad)
1 banan
1 kiwi (skalad)

Denna smoothie är ypperlig till frukost, speciellt om man tillsätter lite havregryn (är faktiskt osäker på hur pass "levande" det är, men alla ni som inte är levande föda borde verkligen testa det! Speciellt om ni, som jag, har svårt för att äta frukost närmsta timmen/timmarna efter ni vaknat)

Egentligen är det bara att ta en 2-3, kanske fler, frukter/bär som man tycker speciellt mycket om och köra i mixern, brukar nästan alltid bli bra resultat. Akta så du inte tar för mycket vatten, då smaken försvinner väldigt lätt..

Och vad ni än gör, häll INTE i något socker!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Smoothies
« Svar #1 skrivet: 11 nov-06 kl 12:46 »
Alltså funkar det med råa morötter.. verkar konstigt att koka dom också iförsig   ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 nov-06 kl 12:48 »
En ska till.. Vi är gottegrisar o häller gärna i en skvätt mjölk och använder frysta bär ..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Grimhild

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-06 kl 17:56 »
Har tyvärr bara en stavmixer att tillgå, men ska testa dina recept ändå. Låter verkligen jättegott! Kul med smoothies utan innehåll av mjölkprodukter! :)

Suorja

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 19:41 »
fryst smoothie is da boomb..

plockar finfina bananer från affärens soprum, dom är i sina bästa dagar, hälften bruna hälften gula, in i frysen där håller dom sig länge, sen plockar man fram några stycken in i "the magic bullet" (min är av annat märke från öb, men ack vad prisvärd) en skvätt mjölk sen har du den godaste glass/smoothie du nånsin smakat.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #5 skrivet: 16 nov-06 kl 13:12 »
Hej!

Vad är det för skillnad mellan "mixer" och "blender"? Jag har alltid gjort vår "grönsaks- och fruktmos" i mixaren och upplever att det är bra resultat? Eller har jag en blender och ingen mixer:

http://www.karstadt.de/shop/_im1/dbimages/ek/2/0782006832_g.jpg

Det är precis den jag har och använder. Vad är det för en grej på svenska?

Martin

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 16 nov-06 kl 15:09 »
En blender är en mixer!

Här kommer mitt recept på en enkel och god smoothie,

1 mogen banan
2 dl apelsinjuice
ca 10 frusna jordgubbar (normalstora)

mixa allt, häll upp och njut!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

caorina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 nov-06 kl 18:18 »
åh, det är så gott!!

min favorit:

mjölk,djupfrysta hallon, banan.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 09:46 »
Hej,

tack för upplysningen. Min favorit är:

1 rå rödbeta
4 äpplen
2 morrötter
2 stjälkar selleri (med blad)
1 limon /citron med skal
"en handfull" vindruvor
5 dl te (svart + grönt 1:1)

Det smakar faktist jordgubb ibland, tycker jag, och ser så gott ut! Den här kör jag med varenda morgon, ibland unnar vi oss en till sådan på kvällen.

Martin

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #9 skrivet: 12 dec-06 kl 19:44 »
En smoothie som är favoriten just nu är:

1 apelsin
1 banan
2 urkärnade äpplen (med skal på förstås)
en handfull (blötlagda) cashew

Titta gärna även på vår hemsida med Levande Föda/Raw Food recept:
www.levandefoda.se
Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 dec-07 kl 08:37 »
om ni lägger till is i alla ovanstående frukt/bärrecept så får ni min glass efterrätt som barnen älskar;D

Ekub

SV: Smoothies
« Svar #11 skrivet: 16 jun-08 kl 17:22 »
Jag tycker smaken blir för blaskig med vatten och dricker inte mjölk så brukar köra i lite extra mycket av någon frukt som ger juice...en fet frukt som avocado funkar också som "bas" men smaken kan lysa igenom lite svagt:) Det blir jättegott att blanda i blodapelsin också, dock inte riktigt deras tid nu tyvärr...:(

...Hallon och banan är inte fy skam att blanda (..om ingen redan nämnt det, kommer inte ihåg :-[), brukar blanda lite av det som finns hemma :)

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
SV: Re:Smoothies
« Svar #12 skrivet: 17 jun-08 kl 08:21 »
Har tyvärr bara en stavmixer att tillgå, men ska testa dina recept ändå.

Stavmixer funkar super om man inte ska göra till hela familjen, går snabbt och är lättare att diska - iaf än vår dåliga mixer! Använd den där höga "mixerbunken" som brukar följa med stavmixern.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

388 gäster, 3 användare
fall, Nataks, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser