Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ofta mockar ni ur hönshusen?  (läst 21357 gånger)

patrik1

• Skåne
SV: Hur ofta mockar ni ur hönshusen?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-12 kl 22:24 »
Hej jag städar ut hela hönshuset 2 gånger i månaden. Och har fått tips om skitbräda så det får jag väl fixa. Är rätt så ny med höns så alla tips är ju bra :)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
« Svar #21 skrivet: 05 jan-12 kl 22:51 »
Mina hönor har inte fattat att de ska sitta på pinne och bajsa, så det är gödsel lite överallt i deras hus. Nu vintertid har jag inte lockat ut allt utan bara där jag ser högar(i vissa hörn å vrår) sedan strött på mer nytt halm och kutters ån. I botten har jag även en bal med torv( fick för mig att det skulle var bra att blanda lite torv och spån) I deras sanslösa brukar jag kratta ut spill ingen.    Tycker det värsta problemet är allt fint damm som blir, blir ju lite spindelväv som sammet fastnar i på höns ätet. Mina hönor vill inte gå ut så mycket när de blåsernå regnar så det känns inte som att det är läge att borsta av väggar å tak. Hur gör ni andra?

Nina K

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 05 jan-12 kl 23:50 »
Jag går efter hur det ser ut. Vissa av mina grupper leker hönsen i vattnet iblan och blir blött snabbt. Sedan beror det också på vad jag strör med. Halmbalarna varierar i hur snittat/skuret stråna är, de med oskurna eller längre stråna får jag byta oftare av. Då hönsen inte sprätter runt i det. Från 1-4 gånger månad. Som sagt beror på.

Torry

« Svar #23 skrivet: 07 jan-12 kl 17:57 »
Jag gör rent bajsbrädor, torkar rent med vatten och plockar upp från golvet varje dag. Varje helg dammsuger jag allt damm på väggar och inredning. Strö byter jag en gång i månaden på vintern inte så ofta på sommaren.
//Torry

Ådalamalin

• Färsk skåning som siktar på självhushållning
    • Skåne
    • Ådalagård
« Svar #24 skrivet: 15 jan-12 kl 11:12 »
Sedan vi bytte från halm (mockades ut en gång i veckan) till torvströ har vi inte mockat ut på golvet på två månader och det är torrt och fräscht ändå (separat mat och vattenavdelning med bart kalkat stengolv)! Torvströt suger upp eventuell fuktighet och gör att den starka gödsellukten nästan är obefintlig numera. Bajset i torvströt bränner och avger värme så för hönsen gör det bara gott (har läst mig till detta). Bajset från pinnar och små hyllor (murade kalkade väggar) skrapas minst en gång i veckan. Det skall ju kännas och se fräscht ut!
Helrengöring med högtryckstvätt, kalkning osv en gång om året.
När det blev kyligare i oktober så hällde jag sand i en gammal hög vattenho som jag ställde in inne i hönshuset, vilket hönorna storgillar att sandbada i numera (annars passar de givetvis på ute i den inhägnade hönsgården). Först inspekterades sandbadet grundligt ut och invändigt av ledartuppen snyggstig. Observera i  sandbadet finns det aldrig någon lort! De vet vad de skall göra var!

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 15 jan-12 kl 11:24 »
-men tycker du inte att de blir dammigt av torven?
Provade en gång och jag upplevde det som att det blev mycket mera damma av det...
sen kan jag hålla med dej om lukten, torv är jättebra för det
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 15 jan-12 kl 11:25 »
-men tycker du inte att de blir dammigt av torven?
Provade en gång och jag upplevde det som att det blev mycket mera damma av det...
sen kan jag hålla med dej om lukten, torv är jättebra för det
det beror på färgen på hönorna och på utrymmet om man upplever det ena ströet mer dammigt än det andra. Kutterspån dammar också massor, men dammet är ljust, så det syns inte lika mycket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ådalamalin

• Skåne
    • Ådalagård
« Svar #27 skrivet: 15 jan-12 kl 18:39 »
det beror på färgen på hönorna och på utrymmet om man upplever det ena ströet mer dammigt än det andra. Kutterspån dammar också massor, men dammet är ljust, så det syns inte lika mycket.

Nej jag upplever inte det dammigt. Vi har hönor som är vita, bruna, svarta, beigea... och de är verkligen inte dammiga ;) När de tar till storflaxningstricket sittande på golvet så yr det kanske lite men det lägger sig snart. Kanske är torvströ lite dammigt i början, men inte så att jag tänkte på det då. Köpte en bal på lantmännen och tog av plasten i helt rengjort hönshus,  delade upp torven i några delar, strödde ut vetekorn på toppen och lät sedan hönor och tuppar få nöjet att finfördela ströet. De hade himla trevligt såg det ut som och jämt fördelat strö över golvet blev det. Tips: fönsterglas i dörren in till hönshuset gör att man smygtitta på härligheten utan att de störs...

Ådalamalin

• Skåne
    • Ådalagård
« Svar #28 skrivet: 17 jan-12 kl 15:39 »
Hej från en som inte vet vad hon skriver om.... ???
Öppnade hönsdörren ut idag på vid gavel för att få in det sköna ljuset - och insåg att shiiiit det var mörkt damm på väggar, pinnar och redetaken!!! Jag har inte sett det innan! ...men trots allt så föredrar jag torvströ för de andra fördelarna....

flaatfleet

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 08 dec-14 kl 07:37 »
Hej ! Kanske konstig fråga men vad använder ni för redskap när ni mockar ur ? jag har kutterspån på golvet och gödselskiva!

Znibban

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 08 dec-14 kl 08:29 »
Hej ! Kanske konstig fråga men vad använder ni för redskap när ni mockar ur ? jag har kutterspån på golvet och gödselskiva!

Jag använder en skyffel. Är väl tänkt till att ösa säd med. Har också sågspån, så det är perfekt att bara skyffla upp i "rullebören".
Ytor där skiten fastnat och stelnat; där använder jag en murslev, helst en rundad men det är nog mest en vanesak, det går lika bra med en spetsig.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #31 skrivet: 08 dec-14 kl 12:23 »
Vi (min man) skrapar av gödselbrädan 1 ggr/vecka. Samtidigt siktar han ytlagret av golvströet genom en "brödback" (en sådan plastback med nätbotten som affärerna lägger bröd i). På så sätt får han bort 90 % av skiten som hamnat utanför brädan utan att behöva byta allt strö. Vi använder ett grovt sågspån från en såg i byn. Sågspånet är mycket grövre än vanligt sågspån så det dammar inte. Sedan vi strödde ett tunt lager spån på gödselbrädan är det lätt att bara skrapa av skiten.

Sedan gör vi en totalsanering av hönshuset en gång om året då all utrustning tas ut och körs med högtryckstvätt och väggar och golv tvättas.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Aina

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 08 dec-14 kl 14:40 »
Jag skrapar dagligen av gödselbordet och plockar upp bajskluttar på golvet med en liten spade. Golvströet (Lättströ från Granngården) byter jag ungefär varannan månad. Gör då rent golvet först med vanligt såpvatten och torkar sedan efter med Virkon.

melongurka

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 25 dec-14 kl 15:37 »
Vi har galler över våra träckbräden för att hönsen inte ska gå där men stora damer lägger stora högar (sussex) så vi städar där varannan dag, samma hos blandgruppen som också innehåller stora höns som Australorp. På golvet blir det inte mycket då de sitter på sina pinnar på morgonen och sen är de ute mest hela dagen även idag när vi haft minus sju grader. Men då det behövs tar vi kattspaden och går över golvet och efter ett tag ledsnar jag på spaden och använder händerna OBS med handskar ;D. Att städa är viktigt för vem vill gå i sin egen skit.

www.hedangen.n.nu

• Västergötland
    • Hedängens Allehanda
« Svar #34 skrivet: 26 dec-14 kl 15:06 »
Hos våra höns gör jag rent gödselskivan under sittpinnarna varje dag och då det ligger spån på skivan så är det lätt att bara skrapa av med en kattspade. Golvströet går jag också igenom varje dag och plockar upp med kattspaden det som finns och hur mycket som ligger där beror ju på om vädret tillåtit hönsen att vara ute eller inte. Jag byter golvströ helt när jag tycker att det behövs, har ingen särskild tidsintervall utan använder ögat. Väggarna sopas och golvet torkas också av när det behövs och jag brukar passa på när hönsen är ute så att jag kan stänga till för att de ska slipa få i sig en massa damm i onödan. Vi har en liten skobricka under vår foder- och vattenautomat så golvströet blir inte blött även om någon skulle skvätta ut lite vatten.
Vi är ganska nyblivna hönsägare och vi läste på ganska mycket innan vi byggde vårt lilla hönshus, ni som finns här på denna sida har verkligen hjälpt oss att försöka komma på smarta lösningar till våra höns! Ni är alla välkomna att besöka oss på vår nystartade hemsida där ni kan gå in och titta på hur vi valt att bygga vårt hönshus och titta på olika lösningar. Våra lösningar passar kanske inte för alla, men för oss som inte har så många höns så fungerar det väldigt bra och om inte annat så kanske ni kan få inspiration och egna idéer utifrån våra.

www.hedangen.n.nu
www.hedangen.n.nu
Hemsida/blogg om antika saker, höns, hästar och annat som berikar livet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser